Semantisk søgning

Semantisk søgning – Sådan påvirker semantikken dit SEO-arbejde

Semantisk søgning
Hvis du søger efter ”Ung Entreprenør” kan det være en søgning efter et musiknummer, en søgning efter et nyhedssite for unge iværksættere eller en søgning efter en hvilken som helst almindelig, ung entreprenør.

For at levere et relevant søgeresultat til dig skal Google forstå, hvad intentionen bag din søgning er – og det er hele idéen med semantiske søgninger. De samme søgeord kan bringe vidt forskellige søgeresultater frem afhængig af, hvad intentionen med din søgning faktisk var.

Semantikken i dine søgninger betyder mere og mere – Googles Hummingbird-opdatering fra 2013 var det første store ryk fra den amerikanske søgegigants side for at levere mere relevante søgninger til os ud fra en bedre forståelse af, hvad vi faktisk leder efter.

Med tiden er vi som brugere af Google begyndt at søge efter mere og mere specifikke ting. En almindelig søgning før kunne være ”mad København”. I dag kan vi søge ”sushi restaurant running sushi vesterbro”.

For at levere de mest relevante søgeresultater til os skal Google kende os godt nok til at vide, at vi faktisk leder efter sushi-restauranten på Vesterbro, når vi søger efter mad i København. Det er en stor udfordring for Googles algoritmer – og også for dit arbejde med søgemaskineoptimering.

Sådan kan du hjælpe Google på vej

Google vil gerne forstå brugerens intention og levere et relevant søgeresultat for dette.

Kan du hjælpe Google på vej står du også bedre i forhold til fortsat at få organiske besøgende ind på din side.

Semantisk SEO er endnu et teknisk kompliceret felt – men forstår du allerede nu de grundlæggende principper er du godt rustet, til når det for alvor begynder at tage fart også på dansk.

Her er et par af de ting, du skal være opmærksom på:

Optimer Rich Snippets

Søger du på hvor mange kalorier en lasagne indeholder vil Google gerne servere svaret direkte i søgemaskinen i form af en Knowledge Graph. Netop Knowledge Graph kender du fra de danske søgeresultater i forvejen:

Semantisk søgning på Anders Samuelsen i Google

Knowledge Graph giver udvidede informationer direkte i Google’s søgeresultater. Her på en søgning på en dansk partileders alder.

Det er Knowledge Graph, der giver dig svaret på søgningen øverst – og den udvidede information til højre.

Kan du give Google denne information linkes der også videre til din side i Knowledge Graph til højre.

Du hjælper Google ved at implementere ”rich snippets” på din side. Rich snippets er udvidelse af din fremtoning i søgeresultaterne, således du ikke blot har en titel, en URL og en beskrivelse, men også fx stjerner eller et billede i en opskrift:

Chicken butter  opskrift søgeresultat

Rich snippets (også kaldet structured data) giver her billede ved søgeresultatet på en opskrift

Du kan implementere rich snippets – eller structured data, som det også hedder – i form af bl.a.:

  • Billeder til opskrifter
  • Stjerner fra ratings
  • Tidspunkt og pris for en begivenhed
  • Anmeldelser af et produkt

Og mange flere. Følg linket ovenover for at komme direkte til Googles egen side om rich snippets, hvor du også kan få hjælp til at implementere på din side.

Benytter du dig af WordPress som CMS (Content Management System) som vi gør her på OnlineSynlighed.dk findes der flere smarte plugins, der kan hjælpe dig med at integrerere rich snippets uden, du skal i gang med at kode.
Se eksempelvis All in one Schema.org her.

Skab din side ud fra intentioner fra brugeren

Nu bliver det svært. Men følg med alligevel, for det er når det er svært, dine konkurrenter også falder af.

I et patent fra Google kan du se, hvordan Google bruger skabeloner til at besvare brugeres søgninger. Det sker fx i form af Google Suggest-dataen.

Du kan med din side være med til at præge Google Suggest-dataen. Er du inden for rejsebranchen vil du gerne have, at brugere, der søger efter en destination du tilbyder også rammer din side.

Det kan du øge chancen for ved at din side inkluderer den destination – fx en lufthavn eller en by – såvel som aktiviteten, der fører til denne by.

Eksempelvis:

  • Fly til Paris
  • Rejs til Paris
  • Togrejse til Paris
  • Hvordan kommer jeg til Paris
  • Billigste rejse til Paris

Og lignende.

Google bruger den data, søgemaskinen kan crawle fra din side både i Google Suggest, Google Instant og andre dele af søgemaskinen.

Det bliver nemt langhåret – men humlen er, at du skal forstå brugerens intention med søgningen og skabe din side ud fra dette. Når din side rammer hvad intentionen fra brugeren er, vil du også få besøgende fra Google.

Udover rejsebranchen nævner Googles patent også fx nyhedsbranchen, aktiepriser, vejrinformation, oversættelser og lignende som brancher, hvor en semantisk gennemgang af siden kan være en god idé.

Mindre ”søgeords-baseret” SEO i fremtiden

For dit SEO-arbejde betyder Googles øgede fokus på semantiske søgninger også, at du fremover kan fokusere mindre på faktiske søgeord.

Søger en person efter ”yoga” kan personen faktisk være interesseret i en liste over de forskellige typer af yoga, en opsummering af yoga vs. Andre sportsaktiviteter, videoer af hvordan du gør eller et sted, hvor der kan købes udstyr.

Google bliver bedre og bedre til at forstå den søgning – og selvom du optimerer med en lang tekst om ”yoga” og linkbuilder med ankerteksten ”yoga” er du ikke sikker på at rangere øverst.

Ikke, hvis Google finder en anden artikel også omhandlende yoga, der bedre end din rammer brugerens intention med at søge efter lige netop yoga.

Det er svært at forstå – men i praksis betyder det blot, at godt indhold, der hjælper brugeren videre i fremtiden vil få endnu mere værdi end det har i dag.

Googles mission er i syvende og sidste ende at hjælpe brugeren videre. Det er det, der sørger for brugeren vender tilbage og bruger Google en anden gang, hvorved Google kan sælge denne bruges interesserede til relevante virksomheder.

Det betyder, at det ikke er den bedst SEO-optimerede artikel, Google gerne vil sende den besøgende i retning af – men i stedet den artikel, der hjælper brugeren videre ud fra den intention, der lå bag den oprindelige søgning.

Også selvom intention og faktisk brugte søgeudtryk ligger et stykke fra hinanden.

Google bliver klogere hver eneste dag på, hvordan vi søger og hvilke resultater, der skal leveres.

Forvent at se meget mere til semantisk SEO over de kommende måneder og år – det kommer til at revolutionere måden hvorpå vi laver søgemaskineoptimering, når udviklingen er kommet længere.

John Nielsen