GMB-guide: Gør det lettere for potentielle kunder at kontakte dig
Vidste du, at 46% af alle søgeforespørgsler på Google er lokale søgninger, som har fokus på at finde frem til den lokale frisør, håndværker eller restaurant? Og er du klar over, hvor stor betydning Google My Business har for, at du bliver fundet i resultaterne på disse forespørgsler?
Læs videre på denne artikel og bliv guidet til at få en Google My Business som står knivskarpt med korrekte og ikke mindst opdaterede oplysninger på din virksomhed.
Denne artikel indeholder:
- Hvad er Google My Business?
- Derfor er en GMB-profil vigtig at have.
- Opret en GMB-profil.
- Sådan bliver du placeret i Googles 3 udvalgte.
- Lad ikke din GMB-profil gå i glemmebogen.
Hvad er Google My Business?
Google My Business, forkortet til GMB, er et gratis værktøj, som er oprettet af Google med formålet om at hjælpe virksomhedsejere med, at administrere hvordan deres virksomhed vises i Googles søgeresultater og på Google korttjeneste, Google Maps.
Din GMB er en form for virksomhedsprofil eller fortegnelse på Google, da denne ofte er det første, som en person får vist, når vedkommende har søgt efter en virksomhed på Google.
Dette værktøj kan altså ses som en form for kombineret telefonbog på Google, som indeholder detaljeret information om din virksomhed.
Google My Business er nemlig et samlingssted for alle din virksomheds praktiske oplysninger, da din konto kan rumme adresse, hjemmeside, mail, kontaktoplysninger, åbningstider, kundeanmeldelser og meget andet. Herudover kan du også give et visuelt indtryk til brugerne af din virksomhed ved at tilføje billeder af dine fysiske lokaler, medarbejdere, produkter osv.
Derfor er en GMB-profil vigtig at have
Hvorfor have en Google My Business profil? Svaret på dette er faktisk ret simpelt og det er fordi, at det giver personer, som efterspørger oplysninger om din profil informationen direkte serveret i Google. Og dette bidrager til, at du undgår, at potentielle kunder skal igennem flere forskellige trin for at kunne kontakte dig. Med andre ord er det altså en kortere afstand mellem dig og din virksomhed og til dine potentielle kunder.
Inden for de seneste år er antallet af lokale søgninger på Google vokset hurtigt grundet det øgede forbrug af mobile enheder, og netop derfor er det mere relevant end nogensinde at have en profil på Google My Business.
Eftersom at de fleste lokale søgninger bliver foretaget med hensigten om at få kontaktoplysninger, er det derfor vigtigt, at din virksomheds informationer for det første er mulige at finde og for det andet viser korrekte oplysninger.
Viser din virksomhed eksempelvis forkerte oplysninger i form af forkert telefon nummer eller åbningstid, så vil kunder enten gå forgæves eller helt afskrive dig på deres shoppingtur. Og netop derfor er det så vigtigt, at du får oprettet en GMB-profil hurtigst muligt, hvis du ikke allerede har gjort det.
Opret en GMB-profil
Opsætningen af Google My Business ikke særlig svær, og tager kun kort tid at lave. Følg denne vejledning og få oprettet din GMB-profil med det samme.
1.Virksomhedens navn
Det første du skal gøre er at indtaste dit firmanavn, og her får du to forskellige valgmuligheder. Enten kan du oprette en ny virksomhed, eller også kan du gøre krav på en nuværende virksomhed. Her vil virksomheden altså dukke op ved indtastning, hvis den allerede er oprettet. Er den ikke det, sørger du blot for at oprette den fra bunden.
Vær altid opmærksom på om der findes ældre GMB-profiler, som har samme informationer som din egen. Eksempelvis kunne dette være en virksomhed, som har ligget på samme adresse eller en tidligere profil på virksomheden, som andre før dig har oprettet.
Lav evt. en søgning på virksomhedens telefonnummer og adresse og tjek på samme tid også Google Maps for at se, om der findes gamle virksomheder, som skal fjernes. Dette gør du ved at trykke ”Fjern dette sted” ud for virksomheden. I de fleste tilfælde vil profilen blive slettet efter kort tid.
2. Adresse information
Herefter skal du indtaste virksomhedens adresse. Er din virksomhed allerede i Googles system, vil felterne blive udfyldt automatisk, men hvis dette ikke er tilfældet, indtaster du selv adressen.
Har din virksomhed ikke en fysisk butik med fast adresse, kan det anbefales, at du indtaster adressen på den person, som bor tættest på det område, som virksomheden arbejder i.
Arbejder du derimod virtuelt og kan servicere hele landet, er det bedst, at du indtaster din egen adresse.
3. Lokation
Flyt herefter den røde nål i Google Maps til det sted, hvor din virksomhed er placeret.
4. Kategori
Når du når til at indtaste kategori, er det kun muligt at vælge én kategori, og derfor er det vigtigt, at du overvejer dette nøje, før du beslutter dig for det endelige valg.
Tænk over hvilken type virksomhed du har og start med at skrive dette i kategorifeltet. Herefter vil Google foreslå relevante kategorier, imens du skriver, og her er det til sidst op til dig at vælge den kategori, som passer bedst på din virksomhed.
5. Hjemmeside og telefonnummer
Husk at sørge for at dine oplysninger stemmer overens, når du udfylder disse oplysninger.
6. Tjek din side før bekræftelse
Før du går live, er det vigtigt, at du dobbelttjekker alt på din liste.
7. Det sidste og vigtigste trin: Verificering
Når du er helt færdig og har tjekket det hele igennem for eventuelle fejl, skal du løbe tre trin igennem, og derefter når du til verificering.
Dette er noget af det vigtigste, som du skal gøre, da verificeringen sikrer at det kun er dig, som er administrator eller ejer af virksomheden, hvilket bidrager til, at det også kun er dig, som kan ændre informationen i GMB-fortegnelsen.
Når Google skal rangere de forskellige profiler, prioriterer de også verificerede fortegnelser, og netop derfor er det endnu vigtigere, at du får dette gjort.
Din kan verificere din fortegnelse på flere forskellige måder, som er via email, post, telefon eller Search Console, som er en gratis Google-tjeneste, der hjælper dig med at vedligeholde, overvåge og fejlfinde din sides tilstedeværelse i Googles søgeresultater.
Dog er nogle muligheder ikke altid tilgængelige for alle, da de afhænger af, hvilken virksomhedskategori din virksomhed hører under.
I langt de fleste tilfælde vil du dog modtage et brev med en verificeringskode, som skal indtastes hvorefter din virksomhed og GMB-fortegnelse bliver verificeret.
Sådan bliver du placeret i Googles 3 udvalgte
Efter at du har fået din Google My Business på plads, har du mulighed for at blive vist i Googles lokale resultater, også kaldet ”Google Snack Pack” eller ”Google 3 Pack” på engelsk.
Disse er de tre første resultater, som en bruger ser, når vedkommende søger efter en lokalitet i nærheden.
Efter Googles mening er disse tre de mest relevante lokale lokaliteter for brugeren. Efter Snack Packen vises alle de almindelige organiske søgeresultater nedenunder.
I dag får de organiske resultater 40 procent af alle kliks, mens de lokale resultater får 33 procent, og derfor er det attraktivt for din virksomhed at være vist i både de lokale resultater, men også at være placeret på side 1 på Googles organiske søgeresultater, for at flest muligt klikker sig ind på netop din forretning.
Der er flere forskellige faktorer som spiller ind når Google skal udvælge de tre mest relevante resultater for brugerne, men især tre er vigtige at du kender til.
For det første har en sammenhæng mellem de informationer, som du har på din fortegnelse og de informationer, som findes om din virksomhed på andre sider stor betydning for din placering.
Florerer der flere forskellige informationer på nettet, vil det virke forvirrende og derfor påvirke din position negativt i de lokale resultater. Sørg derfor altid for at dine oplysninger er korrekte ALLE steder, hvor det er muligt at finde dig.
Derudover har lokale citeringer, i form af portaler og hjemmesider, der indeholder information omkring din branche eller dit lokalområde med dertilhørende informationer om din virksomhed også betydning for din placering. Antal og kvalitet af disse har altså stor indflydelse på, om du kommer til tops i de lokale resultater.
Sidst men ikke mindst er der anmeldelser, som muligvis er den faktor, som har størst indflydelse på rangeringen af din GMB-profil.
Her vægter Google især, hvor mange anmeldelser du har fået, hvilken vurdering du har, samt hvor nye eller gamle disse anmeldelser er.
Har du flere og nyere anmeldelser samt en bedre vurdering end din konkurrent, vil du med stor sandsynlighed også blive bedre placeret og måske, hvis du er heldig, ende i top tre.
Lad ikke din GMB-profil gå i glemmebogen
Din profil på Google My Business er mere end bare én opsætning. Den kræver ikke meget vedligeholdelse, men alligevel er der stadig et par ting, som du skal være opmærksom på.
Eksempelvis kan personer, som har søgt og fundet din virksomhed stille dig spørgsmål til din fortegnelse. Husk altid at besvare disse for at opnå bedst mulig kundetilfredshed.
Derudover gælder det også om at få tilføjet til din fortegnelse, hvis du fx har dage med udvidede åbningstider eller lignende.
Undersøg derudover også hvilke muligheder der er for nye lokale citeringer, så du bliver ved med at være foran dine konkurrenter.
Husk altid på at din GMB-profil kan være det allerførste, som en potentiel kunde bliver præsenteret for, når de søger efter dine ydelser eller produkter. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at give det bedst mulige indtryk fra start, – og dette indtryk starter ved optimering af din fortegnelse!
Jeg håber, at denne guide har gjort dig klogere på, hvorfor det er så vigtigt at få oprettet en profil på Google My Business, og at du nu føler dig rustet til selv at gå i gang med arbejdet.
Har du alligevel spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på telefon: 70 13 63 23 eller ved at udfylde formularen herunder.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407