Sådan håndterer Google websider med kopieret indhold

Google om kopieret indholdDer er efterhånden flere og flere – hvad enten det er virksomheder eller privatpersoner – der stjæler indhold fra andres hjemmesider og benytter det som deres eget.

Det kan være rigtig ubehageligt at få sit indhold kopieret. Både fordi man selv har brugt lang tid på at stykke noget godt indhold sammen eller betalt sig fra det, men mange er også nervøse for, at kopieringen skader deres forretning.

Med to ens tekster kan det være svært at forestille sig, at Google kan kende forskel på det originale og det kopierede indhold. Derfor er det også helt forståeligt, at man som virksomhed forbinder det at få sit indhold kopieret med at man mister sin rangering og gode placering på Google.

Hvilken konsekvens har ulovlig kopiering for din virksomhed

Men hvilken effekt eller konsekvens har indholdskopieringen så egentlig for dit website? Det svarer den engelske webmaster af Google, John Mueller, på i et ”Webmaster Hangout”.

”Does having my content scraped and republished hurt my site?” lyder det spørgsmål, som Google’s John Mueller får stillet fra en webside-ejer, der har fået sit indhold kopieret fra sin hjemmeside.

Hertil svarer John Mueller:

So from our point of view, other sites copying your content wouldn’t be something that would negatively affect your website. So that’s a very common situation, that sites copy content. […] If you’re not seeing those copy showing up in search for the queries that you care about then it might not be the highest priority to focus on.

Ifølge John Mueller rangerer de websider, som har kopieret dit indhold altså ikke på de vigtige forespørgsler, som du bliver fundet på. Det har derfor generelt ikke nogen negativ effekt eller konsekvens for din virksomheds rangering og placering på Google.

Hvorvidt dem der har kopieret dit indhold bliver fundet i long-tail søgeord eller forespørgsler og søgeord med lav konkurrence er uvist. Men som Mueller siger, hvis du ikke kan se dit kopierede indhold i Googles søgeresultater på de vigtige forespørgsler, som du gerne skulle rangere på, er det ikke nødvendigvis noget, du skal prioritere at bruge for meget af din tid på.

Google og kopieret indhold

Hvem rangerer på dit kopierede indhold

De websider, som har kopieret dit indhold, kan dog godt rangere højere på Google end dig. Det skyldes to ting.

Googles søgealgoritme forsøger at finde mening i alle søgeforespørgsler. Tekstuddrag anses som vrøvl, der ikke giver mening. Hvis en side rangerer på et uddrag, som er kopieret fra dig, er det derfor ikke ensbetydende med, at din side er blevet mindre relevant, men derimod fordi Google rangerer sider forskelligt for uddrag og sætninger, der ikke giver mening.

Hvis uddraget derimod giver mening, er det sandsynligt, at Google rangerer den pågældende hjemmeside højere end din på en bestemt forespørgsel. Det skyldes ikke, at hjemmesiden, der har kopieret dit uddrag, rangerer på søgeordene, for Google rangerer ikke hjemmesider udelukkende på baggrund af matchende søgeord. Det skyldes derimod Googles søgealgoritme, der rangerer hjemmesider ud fra ”emner”.

Selvom hjemmesider, der har kopieret dit indhold, godt kan rangere højere på Google end dig, er det vigtigste dog, at de ikke rangerer på de vigtige forespørgsler. Du skal derfor ikke være bekymret for, at din side mister sin placering i Googles søgeresultater på grund af stjålet indhold.

Det skal du gøre, hvis du får stjålet dit indhold

John Mueller svarer i interviewet også på, hvad han mener, man skal gøre, hvis man får stjålet sit indhold:

If you do find that [your site has been copied] then I would look into the legal approaches that you can take. Maybe you can also contact the site audit directly to have that resolved. In general, that’s something where there are ways to approach that, so I try to look into that and that’s it.

Hvis du derfor står i den situation, at dit indhold er blevet kopieret, er det en god idé at tage affære og få hjælp til sagen. Kopiering af andres indhold er ulovligt og et brud på ophavsretten – lige meget om det er virksomheder eller privatpersoner, der kopierer dit indhold – og du skal derfor hurtigst muligt sikre dig beviser.

OnlineSynlighed.dk, som er partner i UlovligKopiering.dk hjælper dig med at håndtere sagen, hvis din tekst eller billede er blevet kopieret. Vi hjælper dig med alt fra indsamling, sikring og opbevaring af bevismateriale til advokathjælp og eventuelt hjælp, hvis sagen kommer for retten. Du kan læse mere om ulovlig kopiering og hvad du skal gøre, hvis dit indhold er blevet kopieret her.

Du kan også kontakte OnlineSynlighed.dk direkte, hvis du er blevet kopieret. Ring til os på 70 13 63 23.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mette Røser

Mette er uddannet Cand.mag. i retorik, og har særlig specialiseret sig inden for tekstforfatning. Hendes baggrund gør hende derfor i stand til at levere fængende indhold i højeste kvalitet og rådgive vores kunder om alt inden for content marketing og virkningsfuld kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *