Forstå backlinks – sådan gør du dem bedre

Lær at genkende de gode backlinks

Et af de mere kendte elementer i Googles berømte og berygtede søgealgoritme er, at hvis folk linker til din side, så rykker du højere op i Googles rangering af websites – og dermed højere op i folks søgeresultater. Det kan godt få mange til at tænke, at hvis vi så gerne vil højere op i Googles søgeresultater, så må vi hellere sørge for, at der er en masse sider, der linker til vores side – jo flere, des bedre!

Og selvom links til din side, dem der bliver kaldt backlinks, er gode, så gælder det ikke kun om at få så mange links til din side som muligt. Det gælder snarere om at forbedre kvaliteten af de links, der peger tilbage på dig.

De naturlige links bliver belønnet

Bliv fundet med naturlige links

Google siger selv, at de naturligt opståede links er dem, der gavner dig mest. De formulerer det også på en lidt anden måde, nemlig at hvis du forsøger at manipulere med Googles rangeringer gennem links, så bryder du Googles retningslinjer. Det er lettere parafraseret, og kan opsummeres med en formaning fra Google om, at de nok skal finde ud af det, hvis du ikke har gjort dig fortjent til et backlink.

Et af de mere kendte citater inden for SEO og online marketing kommer fra Matt Cutts, som har stået i spidsen for Googles afdeling, der tager sig af webspam.

“The objective is not to “make your links appear natural,” the objective is that your links are natural.”

Det citat opsummerer meget godt den holdning, som Google har. Og Google arbejder kontinuerligt på at blive bedre til at forstå linkstrukturer, så deres algoritme kan opsnuse dem, der kommer til links på (i Googles øjne) uærlig vis.

Uden at komme ud i en helt filosofisk diskussion om computere og deres formåen, så er det i hvert fald endnu sikkert at sige, at Googles algoritme godt kan påvirkes til at justere lidt på rangeringen af ens side – også gennem links.

Men Googles fortsatte fokus på at gøre algoritmen smartere og bedre til at identificere (igen i Googles øjne) fortjente links, er en fin indikator på, at indsatsen omkring linkbuilding ikke skal ligge ved at få så mange links som muligt fra så mange steder som muligt. I stedet bør man fokusere på at få kvalitetslinks fra sider og indhold, der er relevant og som gør en forskel.

Det gode indhold bliver belønnet

Hvordan sørger man så for, at de links, der linker til din side, er af god kvalitet, spørger du. Svaret er at de skal komme fra godt indhold. Godt indhold kan defineres på mange måder, men der er nogle hovedpunkter, man kan kigge på.

Relevansen betyder noget

Der skal være relevans

Det har en del at sige, at den tekst hvor linket kommer fra, har relevans for din side. Hvis du har en hjemmeside for dit autoværksted, så vil det ikke blive anset som specielt relevant og dermed ikke som et specielt stærkt link, hvis en katteblog, i et indlæg om en forsvunden kat, linker til dit autoværksted.

Kattene er simpelthen ikke særlig relevante for mekanikere i professionelt øjemed, og derfor vil Google med deres algoritmer tolke, at det nok ikke er det allermest relevante link. Det trækker ned i linkkvaliteten.

Selvom Google endnu ikke er alvidende, omend man godt kunne tro det en gang imellem, så er lige præcis relevansen et sted, hvor Google er godt med. De robotter, der crawler nettet tyndt, er simpelthen blevet meget bedre til at læse teksterne, de støder på.

Det er altså ikke længere nok at have nogle nøgleord med i en metabeskrivelse (de skal selvfølgelig stadig være der), men der skal derudover lægges ekstra vægt på, at teksten omkring de links, der viser hen til din side, handler om noget, der er relevant for dig. Og at det er rart at læse.

Det gode indhold spreder sig selv

Godt indhold spreder sig selv

Noget af det, Google reelt siger, er, at hvis man bare sørger for at lave noget, der er fantastisk rent indholdsmæssigt, så vil det også sprede sig som en steppebrand helt af sig selv. Og det vil give en mere naturlig linkprofil, som Google så vil belønne.

Det er det, Google vil have, og det er det, vi gerne vil efterligne. Som nævnt tidligere i teksten er det muligt at udnytte Googles algoritme en smule, men det skal gøres på den rigtige måde. Hvis man ikke selv er helt opdateret på, hvordan man behager Googles algoritme, er der en risiko for, at man kan sende sig selv længere ned i søgeresultaterne – i værste fald helt ud af Googles indeksering.

Og der er lidt om snakken. Indhold der er skrevet til mennesker og ikke til Google-robotter, er naturligvis mere læsevenligt og behageligt for læseren. Og de fleste mennesker er immervæk mere tilbøjelige til at sprede budskabet om indhold, der er rart at fordøje.

Backlinkets miljø betyder noget for troværdigheden

Dine backlinks miljø betyder nogetMed backlinkets miljø menes der i hvilke omgivelser man finder linket. En artikel i Ingeniøren om den nyeste teknologi inden for solceller har en høj troværdighed, fordi det er et medie, der ofte beskæftiger sig med den slags ting, fordi det er sobert, der er ofte mange og saglige kommentarer på deres artikler, og det er længere tekst, der gerne henviser til kilder, som ofte også vil have en høj troværdighed.

Et link om solceller fra en blog om poker, som i øvrigt reklamerer for et onlinecasino med reklamer om at date russiske kvinder har ikke lige så høj troværdighed – heller ikke i Googles øjne.

Hører du en mekaniker sige, at det er en effektiv motor, der er i den bil, du overvejer at købe, så er det også et mere troværdigt udsagn end hvis det kom fra grønthandleren, du køber bananer hos. Helt ligesom ude i den analoge virkelighed betyder det noget, hvor et link stammer fra i forhold til dets troværdighed. Forskellige mennesker har forskellige kompetencer, og forskellige links har forskellig troværdighed i forhold til deres vægt i Googles algoritmer.

De gode backlinks er værdifulde, så sørg for dine links er gode

Der er en hovedregel, når det kommer til at forstå Googles søgealgoritme og springe opad på listen. Det er spørgsmålet, om din side giver dine besøgende værdi i forhold til det, de har søgt på.

Så er der en masse parametre, som Google kigger på for at forudse, om de googlende vil finde det, de søger, som man kan dissekere på en masse måder og i meget små dele. Men grundspørgsmålet er det samme, nemlig om de besøgende får værdi hos dig.

Hvis du har mange reelle backlinks fra sider med høj troværdighed, så kan Google godt gå ud fra, at du tilbyder indhold af høj kvalitet. Så finder det googlende folk nok noget, der kunne have deres interesse. Hvis du derimod mest har backlinks fra obskure internetfora, fra blogs der lever af at linke til andre og dets lige, så tvivler Google på, at du har noget at byde på.

Vil du gerne have styrket din linkbuilding indsats? Så indtast dine oplysninger i formularen herunder og lad os drøfte, hvad vi kan gøre for dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen