Skab oplevelser for dine kunder

digital-verdenVi lever i en digital verden. Vi færdes alle på nettet flere gange dagligt, og det er oftest her, vi finder informationer og ny viden. Som forbrugere har vi fået et langt mere gennemsigtigt marked, hvor vi let og hurtigt kan finde priser på et produkt ved forskellige forhandlere. Dette gælder inden for alle brancher.

Vi er også blevet langt mere immune over for direkte markedsføring. Det fanger ikke vores interesse mere, og vi har så mange muligheder for at undgå reklamer; eksempelvis med adblockers. Det kan derfor være en stor udfordring for de erhvervsdrivende at fange nye kunder – for hvordan gør man lige det, når de har blokeret for reklamer?

Det digitale landskab

Alle virksomheder er i større eller mindre grad repræsenteret på nettet. Langt de fleste har en hjemmeside og en Facebook-side i dag. Derudover bliver andre sociale medier også flittigt brugt til at få sendt budskaber ud til brugerne; via Twitter, LinkedIn, Google+, Youtube m.fl.

Alle disse platforme har det formål, at virksomhederne kan sende sine budskaber ud til deres kunder og brugere. Selvom dette er den direkte vej til kunderne, har det nødvendigvis ikke den ønskede effekt. Sender du kun tilbud ud via dine platforme, gider brugerne med tiden ikke at modtage nye opslag fra dig – de kan ende med at blive irriteret på dig. Dette er der ingen virksomheder, der ønsker.

Men hvordan skal du så få dine brugere til at engagere sig i din virksomhed – og dermed vælge dig, når de skal købe et nyt produkt, som du sælger? Den bedste måde er ved at underholde dine brugere, mens de ikke er købeklar.

Skab godt indhold

budskabDu skal altså underholde dine brugere. For dem er det ikke underholdning, at du står og råber ”køb mine produkter.” De vil langt hellere læse historier, se videoer, lære hvordan man kan bruge et produkt optimalt og lignende. Derfor skal du altså skabe indhold til dine brugere, som de gider at læse.

At skabe godt indhold er en del af content marketing og dermed også din søgemaskineoptimering. Du bør derfor lægge en strategi for det indhold, som du vil give dine brugere. Skal det være fortællinger, videoer, infografik, anmeldelser eller andet?

Kend dine brugere

Før du kan lægge en plan for din content marketingindsats, skal du kende din målgruppe. Hvem er dine kunder? Er det mænd eller kvinder? Hvor gamle er de? Er de gift eller single? Hvor er de i deres liv? Hvor bor de? Hvad interesserer de sig for? Hvad søger de efter på nettet? Søger de fra en computer eller fra en smartphone? Hvilke sociale medier bruger de?

Alle disse spørgsmål er med til, at du kan danne dig et billede af, hvem dine kunder er. Denne viden gør dig i stand til at skræddersy indhold, der er tilpasset dem. Det hjælper for eksempel ikke at dele dit indhold på LinkedIn, hvis alle dine kunder er på Facebook.

Brugernes interesser er også vigtige at forholde sig til. Skriver du indhold, som ligger uden for brugernes interesseområder, så læser eller ser de ikke indholdet. I forbindelse med dette er det også værd at overveje, hvor brugerne er i deres liv. Hvis en bank gerne vil tilbyde huslån, får de ikke noget ud af at henvende sig til teenagere – de har slet ingen overvejelser om at købe hus endnu. På samme måde kan en forhandler af ski ikke sælge dem om sommeren – kunderne er jo ligeglade med om de trænger til nye ski, når de alligevel ikke kan bruge dem.

Undgå salgstaler

Al din viden om dine brugere gør altså sig i stand til at målrette dit indhold, så det er interessant for brugerne. Det kan dog stadig være svært at finde på, hvad du skal underholde dine brugere med, hvis det ikke må være salgstaler.

Brugerne kan hurtigt gennemskue, om det er en salgstale, som du har prøvet at skjule i en video eller tekst. Ligesom brugerne gerne vil undgå reklamer, vil de også gerne undgå salgstaler – også selvom de er ”pakket ind.”

Sæt produktet i en situation

runningNår du laver indhold, kan du med fordel sætte produktet i en brugssituation. Du skal altså overveje, hvordan produktet kan bruges, eller hvordan det kan lette brugernes hverdag. Særligt inspiration til, hvordan produktet kan gøre en hverdagsopgave lettere, er brugerne modtagelige overfor.

En bilforhandler kan for eksempel skrive om, hvad man kan lave på en søndag uden for hjemmet. En forhandler af løbesko kan skrive om, hvor den bedste lokale løberute er. En vinforhandler kan give tips til, hvordan man skaber den mest romantiske aften hjemme.

Disse eksempler har ikke fokus på at sælge et produkt, men det sætter produktet i en situation. I eksemplet med bilforhandlerens råd til aktiviteter uden for hjemmet kan det være, at læseren har brug for en bil for at komme frem til aktiviteten.

Løbesko-sælgeren giver råd til, hvor læseren kan løbe en tur – men nævner ikke selv noget med ”for resten kan du købe løbesko her.” På samme måde nævner vinforhandleren ikke, at man skal købe vin her, men giver derimod inspiration til, hvad der hører til en romantisk aften.

Når du kommer væk fra ”køb hos mig”-budskabet og derimod giver brugerne råd til deres hverdag, er brugerne også langt mere modtagelige overfor dit indhold. Selvom det ikke virker som om, at det vil skabe et salg, så vil brugeren have dig i tankerne næste gang, der for eksempel skal købes løbesko. Du skaber altså en relation til dine brugere, og dette kan være med til at skabe loyale kunder.

Du kan også lave anmeldelser af produktet, eller teste produktet og optage det på video. Vinforhandleren kan anmelde de vine, som sælges. Gadgets-forhandleren kan teste det nyeste produkt i en video. Her har Blendtec haft stor succes med deres video-serie ”Will it blend?” Blendtec har ikke sat salgsinformationer i deres video. De har derimod fundet en måde at underholde deres brugere på – og når brugerne så skal købe ny blender, vil de have Blendtec i tankerne.

Del dit indhold

Det er ikke nok at udarbejde dit indhold, hvad enten det er tekster, videoer m.m. Det er også vigtigt at dele indholdet på de rigtige platforme. Her kan du igen bruge din viden om dine brugere, så du er sikker på, at du møder dine brugere på de medier, hvor de er.

I dit valg af medier, skal du også overveje, hvad dit mål er. For langt de fleste vil det være at drive trafik over på virksomhedens egen hjemmeside. Derfor kan det være en god idé at starte en virksomhedsblog, hvis du skriver tekster. Du kan dermed linke fra de sociale medier til din hjemmeside.

Laver du videoer kan det være mere fordelagtigt at uploade dem direkte til Facebook, hvis du bruger dette medie, eller uploade det til din profil på Youtube. Du kan også implementere videoer på din egen hjemmeside, men det kan være svært at lokke folk væk fra Facebook for at se en video på din hjemmeside. Derfor bør du her overveje at have et logo synligt i videoen, så brugerne kan se, hvem der har lavet videoen. Husk dog på at logoet kun skal være synligt – det skal ikke tage opmærksomhed fra videoens budskab.

Brugeren er i centrum

Uanset hvad du gør, skal du sætte brugeren i centrum. Det er dem, der skal købe dit produkt, og derfor er det dem, du skal skabe værdi for. Ved at skabe værdi og oplevelser for dine brugere, kan du skabe en relation til dem – så når de mangler dit produkt, så henvender de sig til dig, fordi de kender dig. Du skal altså give dine brugere værdi, selv når de ikke har behov for dit produkt.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

0 Svar

Giv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *