Få mere ud af din data med Facebook Analytics
Der er ingen tvivl om, at data er vejen til succes. Med data kan du lære dine kunder at kende, deres adfærdsmønstre og meget mere. Langt de fleste hjemmesideejere bruger i dag Google Analytics til at se besøgsstatistikker og få data om de besøgende på hjemmesiden.
Udfordringen ved Google Analytics er dog, at værktøjet ikke kan spore en person på tværs af forskellige enheder. Google Analytics kan altså ikke se, om en person har besøgt din hjemmeside fra både sin telefon og computer. I stedet tolker Google Analytics dette som to personer.
Du kan ikke identificere enkelte personer via Facebook Analytics. Al data, der behandles via Facebook Analytics er anonymiseret, lige som det gør sig gældende med Google Analytics.
Hvilke personer når du ud til?
Uanset hvilke platforme, du markedsfører dig på, er det vigtigt, at du kender din målgruppe og hvem, du reelt når ud til. Det kender du også, når du skal lave eksempelvis Facebook-annoncer; her er der mange muligheder, når man skal oprette en målgruppe. Her segmenterer du efter eksempelvis køn, alder, land, by, sprog, interesser, stillinger m.m.
Hvis du vil se, hvem der ser din Facebook-side eller besøger din hjemmeside, kan du via Facebook Analytics se den demografiske fordeling. Du kan altså se alder, køn, land, brancher, uddannelsesniveau og civilstand – altså alle de parametre, som du kan målrette annoncer efter, og som Facebook-brugere selv oplyser.
Følg personer på tværs af enheder
Facebook Analytics kan – i modsætning til Google Analytics – spore en person på tværs af enheder forudsat at personen er logget på Facebook på de forskellige enheder. Som du kan se på billedet herunder, kan du se, hvor mange personer, der kommer fra forskellige kilder. Eksempelvis er 16,22% af brugerne i eksemplet herunder blevet henvist fra både Facebook og Instagram.
Hvis en person ikke er logget på Facebook fra enheden, bliver der stadig gemt data om personens adfærd. Under menupunktet ”Teknologi” kan du se, hvor stor en andel, der er logget ind på Facebook, og hvor mange personer, der ikke er logget ind. Tilsammen kan tallene godt overstige 100% – det skyldes, at nogle personer eksempelvis har besøgt din hjemmeside to gange, hvor af den ene gang var personen logget på Facebook, men var ikke logget ind den anden gang.
Se hvornår dine kunder konverterer
Hvor Facebook Analytics skaber særlig værdi er via menuen Customer Lifetime Value eller på dansk: Livstidsværdi. Hvis en kunde har købt noget fra din webshop, kan du se, hvilken værdi en kunde et antal uger senere. Denne viden kan du eksempelvis bruge, når du planlægger dine retargeting-annoncer – altså hvornår giver det bedst mening (og størst værdi), at annoncere overfor dine kunder igen.
Undersøg dine funnels
I starten af januar sendte vi et nyhedsbrev, der handlede om funnels – eller tragte. I nyhedsbrevet skrev vi: ”Tragten er et billede på, hvordan dine kunder ender med at blive dine kunder. Du starter med mange, som undervejs på købsrejsen falder fra, så man til sidst ender med, at det kun er en lille procentdel af ens potentielle kunder, der rent faktisk konverterer.”
Det er altså interessant at kigge nærmere på dine tragte, for her kan du se, hvor der potentielt skal optimeres. Falder folk fra et bestemt sted i tragten, skal du overveje, hvad der skal til for at få dem til at konvertere.
Du kan selv opsætte dine tragte, så du kan få den viden du har behov for. Et eksempel på en tragt kan være: 1) personer, der har kommenteret på et Facebook-opslag, 2) personer, der har set din hjemmeside, 3) personer, der har foretaget et køb. Har du en app, kunne tragten også være: 1) personer, der har besøgt hjemmesiden, 2) personer, der har downloadet din app, 3) personer, der har gennemført et køb.
Når du opsætter dine tragte, vælger du selv, hvor mange trin, der skal tilføjes. Det behøver altså ikke være tre trin, som i de ovenstående eksempler. Det kan lige så vel være to trin eller fem trin – det er helt op til dig at definere, hvad der giver mening. Husk også at du kan opsætte flere forskellige tragte.
Hvem bruger flest penge i din webshop?
Har du sat korrekt konverteringssporing op for din webshop, kan du i Facebook Analytics også se, hvilke aldersgrupper, der bruger flest penge i din webshop. Her kan du også se, hvor stor del den pågældende aldersgruppe udgør blandt alle køb.
Igen kan du bruge denne data til at optimere dine annoncer. Er der en bestemt aldersgruppe, der lægger absolut flest penge i din webshop? Er det mænd eller kvinder, der lægger flest penge? Brug denne data til at målrette dine annoncer.
En del af Business Manager
Facebook Analytics har selvfølgelig en lang række andre metrics og funktioner. Husk at have en Facebook-pixel implementeret på din hjemmeside – ellers kan du ikke tracke trafikken herfra. Arbejder du med databaseret markedsføring, kan du ikke komme uden om Facebook-pixelen og Facebook Analytics.
Facebook Analytics er en del af Facebooks Business Manager, som er den professionelle tilgang til Facebook. Business Manageren skærer alle private notifikationer fra, så du bliver ikke distraheret af dit eget newsfeed eller beskeder fra dit netværk.
Du finder Facebook Analytics i menuen under Måling og rapportering. Sæt tid af til at teste de forskellige funktioner – tiden er en god investering. Lær dine (potentielle) kunder bedre at kende. Med den indsamlede data kan du få værdifuld data om, hvem du skal målrette dine annoncer mod, hvor du skal annoncere, samt hvilke kanaler, du skal have trafik fra. Husk at Facebook Analytics kan spore en person på tværs af enheder, hvis personen er logget ind. Det giver dig viden om dine kunders købsproces.
Har du brug for hjælpe til annoncering på Facebook, eller vil du gerne lære mere om dine muligheder i Facebook? Så tjek vores workshops – eller kontakt os via kontaktformularen herunder.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407