Evergreen content – hvad, hvorfor, hvordan?

I vores forudsigelser for 2017 nævner vi, at evergreen content – eller langtidsholdbart content – bliver vigtigere end det tidligere har været. Evergreen content kan udformes med forskellige typer af indhold, eksempelvis undersøgelser, guides, lister m.m. Evergreen content har desuden også nogle fordele i forbindelse med søgemaskineoptimering. Alt dette behandler vi i dette blogindlæg.

Hvad er evergreen content?

Evergreen content handler kort sagt om at skabe indhold, der ikke har en udløbsdato. Det handler altså om, at behandle emner, som brugerne kan få gavn af at læse, selv lang tid efter det er publiceret. For brugeren vil evergreen content altid være relevant.

Det betyder, at nyhedsartikler, trends, statistikker, sæsonpræget materiale og lignende ikke er evergreen content, da det har en udløbsdato eller ikke er relevant i længere tid ad gangen. Sæsonpræget materiale vil i nogle tilfælde kunne anvendes gennem flere år, men da det ikke er relevant at læse om for eksempel en skiferie om sommeren, kan det derfor ikke betegnes som evergreen content. Derfor mister denne type indhold også værdi i forhold til, hvad man ellers kan opnå med evergreen content.

Evergreen content skal ikke kun være langtidsholdbart; det skal også være relevant for brugerne. Evergreen content handler derfor også i høj grad om at behandle emner, som får brugerne til at vende tilbage til din side for at læse teksten igen – eller for at læse andre tekster.

Hvorfor arbejde med evergreen content?

Du kan opnå en række fordele ved at udvikle evergreen content. Særligt i forhold til søgemaskineoptimering kan du opnå gode placeringer i søgeresultaterne, hvis du lykkes med at lave godt, relevant og tidløst indhold.

Gode placeringer i søgeresultaterne opnås gennem den rette brug af søgeord, semantisk markup, samt relevans for brugerne. Hvis indholdet besvarer brugernes spørgsmål, skaber det mere trafik på din side, hvilket fortæller søgemaskinerne, at dit indhold er relevant for brugerne. Derfor er det også vigtigt, at dine evergreen tekster er SEO-optimeret.

Evergreen content har en længere levetid end langt de fleste tekster. Det betyder, at du vil opleve, at din tekst løbende skaber mere trafik på din hjemmeside – og det er med til at forbedre din samlede placering i søgeresultaterne.

Hvordan udarbejder jeg evergreen content?

Evergreen content behøver ikke være en lang tekst. Det kan også bestå af infografik, videoer og meget andet. Noget vil være kort behandlet, mens andet vil være behandlet i dybden. Netop det at gå i dybden er noget, der kan være kendetegnende for evergreen content. I stedet for at behandle et generelt eller bredt emne, så fokuser på ét specifikt emne. Skær ind til benet – konkretiser emnet. Det vækker brugernes nysgerrighed, hvis de føler, at indholdet er målrettet mod dem.

Når du arbejder med evergreen content, er det vigtigt, at du tager dig tid til at udarbejde indholdet. Netop fordi du behandler en niche eller går i dybden med et område, så vil et evergreen indlæg også tage længere tid, end du måske normalvis bruger på dine andre indlæg. Det er okay, at evergreen indlæg tager længere tid at udarbejde – det vil tjene sig hjem igen op til flere gange på grund af dens lange levetid.

Sørg også for, at dit indhold er værd at dele. Det er med til at gøre det til evergreen content. Ved at folk deler det, vil indholdets levetid også forlænges. Særligt hvis det fortsat bliver delt lang tid efter.

Når dit indhold bliver delt via andre medier, kan det være en fordel for dig, hvis du – i dit indhold – kan linke til andre indlæg, som du har skrevet eller udarbejdet. På den måde kan du lede trafikken videre til andet indhold på din side. Evergreen content kan altså være med til at give trafik på dit andet indhold. For brugeren kan du også komme til at fremstå som en ekspert: Nævner du et emne, som du ikke berører i dit indlæg, kan du linke til et andet indlæg, som omhandler det pågældende emne. Dermed giver du stadig brugeren svar på sine spørgsmål. Du hjælper brugeren videre, frem for at brugeren selv skal google sig til sit svar.

Laver du godt evergreen content, vil du også opleve, at andre linker til dit indhold. Du kan altså opnå en ekstra værdi ved at lave godt evergreen content.

Opdater dit evergreen content

Når du udarbejder dit evergreen content, har du selvfølgelig fokus på, at det skal kunne leve i lang tid efter det er publiceret. Det betyder dog ikke, at når du har publiceret dit indhold, at du så ikke skal gøre mere ved det. Du kan med fordel opdatere dit indhold – hvis der er kommet ny viden om emnet, eller hvis noget af det, du behandler, er blevet ændret.

Ved at opdatere dit indhold vil du også sende et signal til søgemaskinerne om, at dit indhold stadig er relevant og opdateret – faktorer, som Google favoriserer. Derudover får du også mulighed for at dele dit indhold på de sociale medier igen, hvilket endvidere kan føre mere trafik over på din side.

Med velfungerende evergreen content vil du opleve, at der vil være trafik på siden over en længere periode, som illustreret herunder:

Hvilke typer evergreen indlæg kan anvendes?

Nu ved du, hvad dit evergreen content kan indeholde, men hvordan skal det udformes? Der er nogle oplagte typer af indhold, som du kan benytte dig af:

  • Guides / vejledninger – sådan gør du
  • Tjeklister
  • Succeshistorier / case studies
  • Produktanmeldelser
  • Historien om et emne
  • Best practice
  • Definitioner af faglige begreber
  • Lister – eksempelvis top 10
  • Tips/råd til et emne

Der er mange muligheder til at skabe evergreen content. Det vigtigste er, at skabe indhold, der behandler et emne, som er relevant for læserne, og som kan leve i lang tid. Netop på grund af den lange levetid kan det også være en god idé at fjerne udgivelsesdatoen på dit indlæg. Dermed bliver læserne ikke ”skræmt væk” af en ældre dato, fordi de har fået indtrykket, at indholdet er forældet.

 

Har du brug for hjælp til at skrive gode evergreen tekster? Så sidder vores dygtige tekstforfattere klar til at hjælpe dig! Kontakt os:

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen