Forudsigelser for 2017

Året er ved at nå til vejs ende, og det giver anledning til at kigge på, hvad næste år bringer. Sidste år forudså vi, at brugeroplevelsen ville komme til at betyde endnu mere for din placering i søgeresultaterne. Det må siges at være gældende, og vi mener, at der fortsat vil være stort fokus på i det kommende år.

I forbindelse med brugeroplevelsen skrev vi også sidste år, at mobil-SEO ville blive endnu vigtigere, end hvad det hidtil har været. Der er ingen tvivl om, at flere og flere brugere anvender deres telefon til søgninger, og denne tendens forventer vi vil fortsætte gennem det næste år også.

Derudover forudså vi, at strukturerede data i højere grad ville blive vist i søgeresultaterne. Der er også langt flere virksomheder, der har taget de strukturerede data til sig. Dette er også en effektiv måde at skille sig ud fra mængden, og derfor tror vi også, at vi i det kommende år kommer til at se en langt mere målrettet indsats fra flere virksomheder.

På de sociale medier er der også sket ændringer i løbet af 2016. Flere og flere af medierne udvider deres funktioner, som de “låner” fra andre steder. Det betyder, at de sociale medier i højere grad får de samme funktioner og kommer til at ligne hinanden mere og mere.

Vi kigger nærmere på de trends, som vi mener vil vinde frem i løbet af 2017.

”Langtidsholdbart” indhold bliver vigtigere

Content marketing har været et stort fokus for alle, der arbejder med online markedsføring, gennem det seneste år. Det handler om, at give brugerne indhold, som de kan bruge og finder interessant. Det fortsætter i det nye år, men her vil der også ske ændringer.

I stedet for kun at fokusere på at skrive om de seneste nyheder, vil der komme et større fokus på det, der hedder evergreen content. I stedet for ofte at publicere nyt nyheder, skal der produceres indhold, der kan leve længere. Det vil booste din SEO over tid, idet teksten også får en langt længere levetid.

Evergreen content handler altså om at lave indhold, som ikke har en udløbsdato. Hos OnlineSynlighed.dk har vi i det seneste år haft fokus på både evergreen content – senest i forbindelse med vores guide til Google Analytics – samt på indhold med en nyhedsværdi, hvor vi blandt andet har behandlet udviklingen med MobilePay og Swipp. Sidstnævnte har en naturlig udløbsdato, hvorimod en guide til Google Analytics har en længere levetid, da det er noget, som der jævnligt bliver søgt efter.

Grunden til, at evergreen content kommer til at vinde frem i løbet af næste år er, at investeringen i et tidløst blogindlæg vil tjene sig hjem flere gange. Dette skyldes den lange levetid, som indlægget vil få – hvis det er gennemarbejdet og grundigt. Ved at vise din ekspertise gennem godt, tidløst indhold, vil du også opleve løbende at få henvendelser på baggrund af dette.

At lave en tidløs tekst handler nemlig også om at gå i dybden med et emne og ikke blot kradse i overfladen. Dette burde egentlig også være gældende for alt andet indhold, som du udarbejder: gå i dybden! Vis din viden. Det er det, brugerne vil have. Det er her brugerne finder svar på deres spørgsmål. Særligt hvis der er tale om en niche, så er potentialet for at skabe godt, dybdegående indhold stort. Fordelen ved en niche er desuden, at dine chancer for at blive fundet i søgeresultaterne forøges, da det er et emne, som kun få berører.

Brugeroplevelsen er vigtigere end nogensinde

Lige som i 2016 er brugeroplevelsen vigtig. Google har fokus på brugeroplevelsen i søgeresultaterne. Dette har Google haft gennem et stykke tid, men det bliver kun endnu vigtigere. Dette ser vi særligt med Googles opdeling af søgeindekserne for henholdsvis desktop og mobil.

Det er vigtigt, at du laver indhold, der er målrettet til brugerne. Google vurderer blandt andet din side på, om brugerne vender direkte tilbage til søgeresultaterne, eller om de klikker sig videre på din side. 2017 kommer derfor i høj grad til at handle om, at du skal engagere dine brugere og lave indhold, der har en værdi for dem. Og så er det også vigtigt, at din platform er tilpasset dine brugere – så du altså har en mobilvenlig hjemmeside af hensyn til de brugere, der søger fra deres telefon.

I 2017 vil du også opleve at indhold i langt større grad bliver personliggjort. Brugerne vil ikke have indhold, der tydeligt er masseudsendt – de vil have det indhold, der er målrettet til dem. Derfor vil data, du indsamler om dine brugere, være guld værd for dig. Dataene giver dig grundlaget for at målrette indholdet til brugerne.

Video fylder mere

Der er ingen tvivl om, at videoer kommer til at fylde endnu mere. På de sociale medier bliver der vist flere og flere videoer, og denne udvikling vil fortsætte. På Facebook bliver livevideoer blandt andet brugt mere og mere, og denne tendens vil fortsætte. Live-videoer skaber ekstra troværdighed blandt brugerne.

Video er et effektivt redskab, der kan få dine brugere til at engagere sig. Netop nu skyldes det store engagement dog, at Facebook sender notifikationer ud til de brugere, der følger siden eller personen, som livestreamer. For dig betyder det, at du kan nå dine følgere direkte med notifikationer på Facebook, som ellers ikke har været en mulighed for virksomheder.

I 2017 forventer vi at se langt flere livevideoer. Der er ikke nødvendigvis tale om live-videoer på Facebook, men også på andre platforme – eksempelvis Youtube, som netop nu har en betaversion af deres livestreaming. Twitter åbner også for muligheden for at livestreame direkte til mediet.

Snapchat kan også anvendes som en slags livestreaming, men her er videoklippene begrænset til max 10 sekunder. Disse klip kan dog hurtigt sammensættes til en serie af klip via My Story.

Om Snapchats udvikling fortsætter og åbner for muligheden for at livestreame længere sekvenser, vides endnu ikke. Der er dog ingen tvivl om, at videoer fylder mere og mere, hvor særligt livestreaming er et interessant emne i det kommende år.

Videoer og SEO

Netop fordi videoer – både redigerede og live-videoer – kommer til at fylde mere, er det også værd at overveje videoers værdi for din søgemaskineoptimering. I søgeresultaterne har vi i længere tid kunne finde videoer – særligt fra Youtube, som er ejet af Google. Mange virksomheder er allerede begyndt at producere deres egne videoer, og dette vil vi komme til at se meget mere af.

Visuelt content

Lige som det gælder for videoer, så tiltrækkes brugerne af det visuelle udtryk. Brugerne læser ikke længere ubetinget alt, hvad de støder på. Derfor kræver det visuelle virkemidler at fange brugernes interesse. Videoer, billeder, infografik er alle måder at skille sig ud af mængden. Særligt sidstnævnte er blevet brugt i langt højere grad i det foregående år, og dette vil fortsætte.

Infografikkens popularitet kan skyldes, at det er nye billeder, som brugeren ikke har set før – og så har grafikken et formål, som kan gøre brugeren klogere uden at læse teksten. Rent visuelt handler det altså om at vise noget andet end konkurrenterne. Mange virksomheder bruger stock photos til at illustrere deres indhold, så det bliver mere appetitligt for læseren. Derfor lægger brugerne også mærke til, hvis de har set et billede før. Det kan få dem til at scrolle eller søge videre, da de associerer det pågældende billede med et helt andet emne. Derfor kan det betale sig at lægge tid og kræfter i at få sine egne originale billeder, som ikke eksisterer andre steder.

De visuelle virkemidler behøver ikke kun være billeder og videoer. Interaktivt indhold som for eksempel afstemninger, quizzer og meningsmålinger er også noget, som skiller sig ud fra de øvrige mængder af indhold. Det er desuden også en god måde at få brugerne til at engagere sig – forudsat at emnet er interessant.

Indhold har en slut-dato

Nogle eksperter mener dog også at tidsbegrænset indhold vinder frem i 2017. Tænk blot på Snapchat, hvor du kan sende et billede eller en video, der max kan vises i op til 10 sekunder – eller 24 timer, hvis det bliver lagt som en ”My story”. Instagram og Messenger har også taget dette til sig med henholdsvis Instagram Stories og ”Din dag” på Messenger – og vi forventer, at der vil komme endnu flere medier med den slags tidsbegrænset indhold.

Der er altså flere og flere steder, hvor indhold kun vises i en begrænset periode. Dette kan også få brugerne til at engagere sig meget oftere end hidtil. Ved at have en tidsbegrænsning på sit indhold, tvinger man også brugerne til at engagere sig og holde sig selv opdateret dagligt.

Vi tror, at flere og flere virksomheder kommer til at benytte sig af dette i 2017. Det er dog vigtigt at have en plan for, hvordan dette skal anvendes. Dette kan høre med ind under strategien for de sociale medier, som er essentielt at have for at bruge dem målrettet og strategisk. Sørg for, at der er en sammenhæng i det, der bliver vist, selvom det er tidsbegrænset. Hvert opslag kan trods alt ses i 24 timer.

Socialt salg

I 2017 vil vi også komme til i højere grad se, at salget bliver rykket over på de sociale medier: det er her brugerne beslutter, om de vil købe. Allerede nu er det blevet vane for mange brugere at kontakte virksomheder via de sociale medier. Dermed er kundeservice rykket fra telefonlinjerne til tastaturerne.

Chatbots er noget, som vi måske vil komme til at se mere til i løbet af 2017. De anvendes allerede primært i USA og er altså en måde at hjælpe brugerne ved hjælp af artificial intelligence. Hvis du er i tvivl om, hvordan chatbots fungerer, så kan du læse mere på Chatbotsmagazine.com.

Kilde: Instagram

Kilde: Instagram

På Instagram er der også begyndt at blive anvendt de såkaldte shopping-tags. Det betyder kort, at de sponsorerede opslag på Instagram kan tagge produkterne. Dermed kan brugeren klikke på produktet og få mere information, inden brugeren endeligt klikker sig videre til produktet i virksomhedens webshop.

Dette vil hurtigt kunne brede sig til andre medier også. Særligt Facebook, som mange virksomheder i forvejen bruger til at vise deres produkter. I salgsgrupper, hvor brugere sælger deres ting til andre brugere, er det også blevet muligt at oprette et salgsopslag med pris og billede – lige som det ville være præsenteret i en webshop. Dette kan også forventes at blive overført til virksomheders Facebook-sider også på et tidspunkt.

Anmeldelser er anbefalinger

Som nævnt, så er brugeroplevelsen meget vigtig. Når brugere anmelder en virksomhed, vil det derfor også være brugbart for andre brugere. Derfor vil brugeranmeldelser også få en større betydning. Der har tidligere været sager om, at virksomhederne købte sig til gode anmeldelser på primært Trustpilot. Der er kommet langt større opmærksomhed på dette, og derfor ses det ikke så meget mere.

Brugeranmeldelser skaber tillid blandt brugerne. Der er dog risiko for, at din virksomhed får dårlige anmeldelser. Derfor er det vigtigt, at du er klar til at håndtere dette. En dårlig anmeldelse, der bliver besvaret og håndteret sender et signal om, at kunden og kundens oplevelse er vigtig for dig – brugernes anmeldelse er altså en anbefaling.

Afsluttende kommentarer

2017 bliver et spændende år, der byder på mange nyheder og ændringer af både de sociale medier og søgemaskineoptimering. Teknologien ændrer sig konstant, og det er derfor også svært at forudsige, hvad der kommer til at ske.

Vi har i dette indlæg talt om mange aspekter inden for online markedsføring og online synlighed, men andre forhold kan også komme til at spille en rolle. For eksempel ses der en stigende interesse for augmented og virtual reality, hvilket vi også kommer til at se meget mere til i 2017. Kunne man forestille sig, at virtual reality også kan bruges som et markedsføringsstunt? Særligt de helt store brands kan måske forventes at ville eksperimentere med dette.

Hos OnlineSynlighed.dk glæder vi os til et nyt år, som bringer en masse nye udfordringer. Vi glæder os til at følge hele udviklingen.

Godt nytår!

John Nielsen