Der er intet galt med de lavthængende content marketing-frugter

Content kalender

Content marketing kræver en del arbejde. Det er en subgenre inden for online marketing, som kan have positiv indvirkning på allerflest grene af din online tilstedeværelse, men det kræver også, at der bliver lagt en del arbejde i det.

Det kræver tid at skrive gode blogindlæg, det kræver tid at lave gode videoer, det kræver tid at producere indhold, som modtagerne vil synes om.

Men der er nogle smutveje af og til. Der er ingen grund til ikke at tage de smutveje, når nu de kan gøre arbejdsgangen en smule lettere. Så længe du stadig producerer noget, som modtagerne kan lide, skal du bare slå til, når muligheden byder sig.

Content-kalenderen er ikke for sjov

Der er en rigtig god grund til, at man ofte bliver tilrådet at lave en kalender, hvor man får et overblik over året og kan plotte forskelligt content ind. Faktisk er der flere.

Den første er, at når du har overblikket over året, kan du lettere få øje på de oplagte punkter på året, hvor du næsten får foræret et emne. Ideudviklingen er nogle gange det hårdeste ved content marketing, fordi et blogindlæg eller en video næsten laver sig selv, hvor man har fået den gode ide først.

Her omkring nytår er det en klassiker at kigge frem/tilbage, og det er helt legitimt. Man kan spare nogle kreative kræfter her, ligesom opslag om julen, påsken, virksomhedens fødselsdag og mange andre ting er oplagte.

Noget andet man med fordel kan bruge kalenderen til er til de ideer, man får. Det er et meget lavpraktisk tip, men hvis man skriver dem ind i kalenderen, får de både en plads mellem andre ideer, og de bliver ikke glemt. Man skal jo ikke spilde sit geni på ideer, der ikke bliver fanget.

Modtagerne er mennesker

Foedselsdagsvideo

Uanset hvilken virksomhed eller organisation, du står for, kommer du til at kommunikere til mennesker. Det ligger helt fast. Indtil robotterne kommer og overtager herredømmet, vil du skulle overbevise mennesker om at bruge tid på dit content, og hvor indlysende det må lyde, er det værd at huske på.

Selvom man kan tænke, at det er lidt corny at lave en lille video, hvor man siger glædelig jul, så er det bare sådan, at folk er i julestemning i julen. Folk skal til påskefrokost i påsken, og folk vil generelt gerne sige tillykke med fødselsdagen.

Det er måske en kynisk tilgang til tingene, men det handler nu engang om at nå sine kommunikationsmæssige og marketingmæssige mål. Så må man bruge de greb, der virker. Og lidt indsigt i den menneskelige psyke og vores mekanismer er en rigtig god viden at have med sig.

Og der er som sagt ikke noget galt med at bruge de ting, der ligger lige til højrebenet. Det skal selvfølgelig alt samme passe ind i den tone og den strategi, man har lagt for kommunikation i virksomheden, men små afstikkere gør som regel ikke noget, og det er muligt at lave disse ’nemme’ stykker content, så de passer ind i det, man i forvejen gør.

Hvis vi skal hjælpe dig med content marketing eller andre discipliner inden for online marketing, så udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
Mikkel Guldbjerg Jensen
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *