Derfor bør du overveje at bruge podcast som en del af din content marketing strategi
Det er ikke længere nok at have et godt produkt eller en god kampagne nu om stunder. Du er også nødt til at fokusere på at give lidt af dig selv i form af viden, underholdning eller guides igennem content marketing, hvis du gerne vil have brugernes opmærksomhed. Hvis din virksomhed er bekendt med begrebet content marketing, er I sikkert også godt klar over, at der er stor konkurrence blandt de mange virksomheder.
Hvis du gerne vil længere frem i køen, kan du vende blikket mod en af de kanaler som ikke er nær så populær som video og blog, men som har samme potentiale – nemlig podcasts.
Podcasts har de seneste år fået en stor stigning i dens popularitet, og der kommer jævnligt flere og flere lyttere til.
Mange virksomheder tænker slet ikke over, at podcast faktisk er en glimrende måde, hvorpå du kan tiltrække nye og bibeholde eksisterende kunder med relevant indhold. Derfor kan det være en rigtig god idé at overveje, om ikke podcast bør være en del af jeres content marketing strategi.
Hvorfor du bør benytte podcasts
Podcasts er en serie af lydfiler som distribueres på internettet og som oftest udkommer på et bestemt tidspunkt eller en bestemt dag. Serien af lydfiler er inddelt i flere episoder og kan variere i længde alt afhængigt af, om der er tale om et interview eller en narrativ fortælling.
I en travl hverdag, hvor brugerne er on-the-go hele tiden, er podcast en on demand kanal, der giver dig mulighed for at få adgang til alle brugere på alle mulige tidspunkter. Derudover findes der en række andre fordele for dig, der tør tage springet og udforske podcast verden.
Stigende popularitet
Podcasts er blevet utroligt populært de seneste par år, fordi det er nemt og bekvemt for brugeren. Derfor er det også en af de største grunde til, at du bør overveje at bruge podcasts som en del af din content marketing. Hvis du begynder allerede nu, har du en chance for at slå dine konkurrenter og etablere et publikum, før der bliver endnu større konkurrence.
Lav konkurrence
At lave godt og relevant indhold er en svær disciplin nu om dage. Fordi brugerne har adgang til al den information, bliver det dermed også sværere at få deres opmærksomhed, og der er rigtig mange virksomheder, der kæmper for denne. Resultatet bliver en rigtig høj konkurrence, hvor det er svært at vinde 1. pladsen. Derfor er du som virksomhed også nødt til at tænke i andre baner, hvis du vil nå ind til dine brugere og fange deres opmærksomhed. Her er podcast et rigtig godt alternativ, da det er en af de platforme som har lavere konkurrence end eks. Facebook. Dertil skal lægges, at der måske kun er enkelte virksomheder som behandler samme emne som din virksomhed. Derfor kan du med fordel benytte dig af, at der på podcast platformen ikke er styrtende med konkurrence, hvorfor det er nemmere at publicere originalt og interessant indhold, der vinder brugernes opmærksomhed.
Podcasts er nemt tilgængeligt for brugeren
Når du publicerer en artikel eller blogindlæg eller en rigtig interessant video om et givent emne, kræver det, at du fanger brugeren med det samme. Du skal fange dem, mens de har tiden til at læse din artikel eller se din video. Hvis ikke de har tiden til at læse hele din artikel eller se din video til ende, mister du potentielle kunder.
Med en podcast bliver du tilgængelig for alle podcastbrugere uanset tid på dagen, og hvad de laver. Flere og flere podcastbrugere lytter nemlig til en podcast imens de laver anden aktivitet. Det være sig eks. at pendle til og fra arbejde, mens de laver mad, vasker tøj eller lign. Din podcast bliver derfor ikke noget, der afbryder dem, som en video eller artikel kan gøre, men bliver snarere et underholdningselement, der gør det sjovere for brugeren at være i gang med deres aktivitet. Dine brugere kan samtidig også pause og stoppe din podcast, når de ikke lige har tiden til at lytte. Det er sværere at huske at vende tilbage til en artikel, som man var i gang med at læse.
Skaber troværdighed
Der er en helt anden følelse og stemning over en podcast end med mange andre kanaler. Du kan skabe en form for intimitet med dine lyttere, fordi du har muligheden for at fastholde dem i længere tid ad gangen. Den begejstring og engagement du lægger i arbejdet og i din stemmeføring har stor betydning for dine lyttere. De vil nemlig føle, at de kender dig og din virksomhed, samt alt det du står for. Det er med til at give større troværdighed og kendskab til dit brand.
Du får loyale lyttere
Podcastbrugere er generelt meget loyale brugere, når det kommer til deres favorit brand eller virksomhed. Formår du at lave en podcast som er interessant og fængende, vil du kunne oparbejde et solidt og loyalt publikum med tiden som føler en troværdighed og nærvær ved at lytte til dine episoder. De venter i spænding på, at der kommer en ny episode, måske en gang om ugen.
Podcastlyttere er desuden også langt mere tilbøjelige til at følge din virksomhed på de sociale medier, efter de har lært dig at kende gennem podcast.
Booster din synlighed
Podcasts er en god måde at blive langt mere synlig og blive vist i flere organiske søgeresultater. Google inkluderer faktisk podcasts i sin søgning, og derfor kan du nemt få større synlighed, hvis brugere søger på emnet. Derudover er det selvfølgelig en god idé at linke til din podcast på din hjemmeside, så den også kan findes her, samtidig med at du skal dele den på de sociale medier.
Sørg også for, at din podcast er SEO venlig, når den skal på iTunes. Dvs. sørg for at lave en beskrivelse, titel, stikord osv., der gør, at iTunes kan finde din podcast.
Kræver ikke dyrt udstyr
Hvis du, eller en anden i din virksomhed, allerede producerer artikler og/eller videoer til jeres content marketing, vil det at skulle lave en podcast ikke være mere tidskrævende end at skrive en artikel. I og med, at I allerede har en strategi, og højest sandsynligt noget godt indhold fra tidligere, er det nemt at komme i gang med at lave jeres egen podcasts. Det eneste det kræver er en god mikrofon og et godt software program til at redigere dine podcasts i.
Mulighed for at netværke
Podcast formatet giver dig mulighed for at få ekspertviden ind som en del af din podcast. Her kan du interviewe forskellige gæster/eksperter inden for dit felt og på den måde give lytterne brugbar viden. Endvidere får du også selv gavn af at interviewe eksperter, da du selv lærer noget og får eksperter ind i dit netværk. Hvis du er heldig, kan du få dine gæster til at promovere dine podcasts, og dermed oplever du også større eksponering.
Sådan kommer du i gang med podcasts
Det vigtigste når du vil i gang med at lave podcasts er at finde ud af, hvad du vil tale om. Nøgleordet er værdi og godt indhold. Kan du skabe noget relevant og godt indhold som har værdi for dine brugere? Og kan du tale om emnet nok til flere episoder?
Find dit emne
Hvis du er i tvivl om, hvad der kunne være relevant for dine brugere, kan du undersøge markedet og se, om der er lignende podcasts i samme felt som din virksomhed. Du kan også se på, om podcasts med samme emne er populære eller ej. Dette kan give en indikation om konkurrencen. Prøv at finde emner/idéer til mindst 10-15 episoder, så du ved, at der er nok kød på dit emne til flere episoder.
Planlæg og strukturér
Når du ved, hvad der kunne have interesse, skal du dernæst lægge en plan for din podcast, herunder hvad og hvornår du vil publicere. Du kan ikke nøjes med en enkelt podcast i ny og næ, når tiden lige er til det. Det kræver en indsats og en klar plan over, hvornår på ugen du har tænkt dig at udgive forskellige episoder. På den måde ved brugerne, hvornår de skal forvente en ny episode, og du kan lettere få dem til at abonnere på din podcast.
I forlængelse heraf, er det også en god idé at finde frem til, hvor lang tid du vil tale i din podcasts. Podcasts kan variere i længde og vare alt fra 20 min til flere timer. Find frem til, hvor lang tid du vil tale, og hold den tid i alle dine episoder, så dine lyttere nemmere kan planlægge at lytte, imens de laver andre opgaver.
Endelig skal du beslutte dig for formatet af din podcast. Skal du interviewe eksperter, have flere værter eller blot selv fortælle (narrativ/storytelling).
Lav Call-to-action
Afslut hver podcast episode med en Call-to-action. Det er den måde, hvorpå du får lytterne til at gøre det, du gerne vil have dem til, som eks. at tilmelde sig nyhedsbrevet eller gå ind på de sociale medier og connecte med dig. Derved opnår du muligheden for at tale til dem både via podcasten, men også via de sociale medier.
Redigéring og efterbehandling
Det kan være svært at vænne sig til at tale i en mikrofon i 20-30 minutter ad gangen, og der vil derfor naturligvis være steder, der skal klippes ud eller tages om. Her kan du benytte et redigeringsprogram til at optage og redigere i, som eks. Audacity (Pc og Mac) eller GarageBand (Mac), som begge er gratis programmer.
Distribution
Sidst, men ikke mindst, skal du distribuere din podcast på så mange platform som muligt, eks. iTunes, Spotify, Stitcher eller Google podcast. Distributionen af din podcasts skal ske på flere af dine kanaler, så du når ud til flest mulige. Dette gøres nemmeste ved et RSS-feed som du kan indsætte flere steder.
Variér dit indhold
Podcasts er en rigtig god måde, hvorpå du kan fange og engagere brugeren og skabe en følelse af troværdighed og brand awareness. Du skal dog huske på, at det ikke er en kanal, der kan stå alene. Som med alt andet i din content marketing strategi, er det vigtigt at variere med forskellige kanaler og indhold. På den måde rammer du flere brugere som kunne være interesseret i dit emne, hvad enten de vil læse, se en video eller lytte til en podcast.
Husk også at genbruge det indhold, du allerede har publiceret. Har du eks. lavet en rigtig god og effektfuld e-bog med ekspertviden, kan du evt. lave en podcast, hvor du interviewer personerne fra bogen. Der er rigtig mange muligheder for at bruge podcasts som en del af din content marketing strategi.
Hvis du ikke allerede har en content marketing strategi, eller blot ønsker sparring til, hvordan du kommer i gang med at planlægge og publicere indhold på forskellige kanaler, er vi klar til at hjælpe. Vi har stor viden inden for de forskellige medier, og kan guide dig til, hvad der er det rigtige for dig. Kontakt os i dag på tlf. 70136323 eller via nedenstående kontaktformular, hvis du ønsker sparring til, hvordan din virksomhed kan få gavn af en content marketing strategi.
DK-31929407