LinkedIn: Sådan skriver du indhold der engagerer dine følgere

Det er ikke altid lige nemt at skulle skrive indhold til de sociale medier. For du ønsker jo at kommunikere et vigtigt budskab som dine følgere tager imod. Hvis ikke du formår at fange deres interesse, kan du hurtigt blive “glemt”.

Selvom der ikke er noget entydigt svar på, hvad der virker, giver vi dig nedenfor en række tips til, hvordan du kan få flere af dine fælgere til at engagere sig på LinkedIn. Når din målgruppe engagerer sig, kan du opnå et øget brandkendskab og med tiden mere salg og trafik til hjemmesiden.

Vi kommer bl.a. ind på:

  1. Højere engagement kræver, at du er online ofte 
  2. Hvilken type indhold er bedst?
    1. Brug hashtags
    2. Deltag i kommunikationen 
    3. Tekst fremfor billeder – eller hvad? 
    4. Brug video og billeder, når det giver mening
    5. Publicer indhold direkte på LinkedIn
  3. Konklusion

Højere engagement kræver, at du er online ofte

Nedenfor finder du vores tips til, hvordan du opbygger et godt og engagerende LinkedIn opslag, der får brugerne til at like, kommentere og dele. Men det første du skal have styr på, hvis du gerne vil have flere reaktioner, er din tilstedeværelse på mediet. Det er nødvendigt, at du er tilstede og poster indhold jævnligt, så du ikke går i ”glemmebogen” hos dine følgere. Husk, at indholdet skal være relevant og give værdi til følgerne. Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at du har en profil der er opdateret med et profilbillede og en god tekst om dig eller din virksomhed. Endvidere skal du forsøge at bygge et relevant netværk, gerne med folk du kender eller har en anden form for relation til.

Hvilken type indhold er bedst?

Når du skal poste på LinkedIn er det rart at vide, hvilken type indhold der performer bedst. Men det er ikke helt så simpelt endda. Det afhænger nemlig rigtig meget af, hvilken branche du er i, og hvad du har bedst erfaring med, at dine følgere gerne vil se. Det aller vigtigste at husker er, som nævnt, at dit indhold skal være relevant for din målgruppe, altså dine følgere. Hvis ikke indholdet er relevant, kommer du ingen vegne med dine opslag, uanset typen.

Nedenfor finder du gode tips til, hvordan du kan få flere af dine følgere til at engagere sig i dit indhold.

Brug hashtags

Du kender hashtagget fra Instagram og Twitter. Og lige så vigtigt det er på disse andre platforme, lige så vigtigt er det på LinkedIn. De hashtags du bruger e nemlig med til at udbrede dit indhold til brugere der i forvejen følger bestemte hashtags. Det betyder, at du kan opnå en langt større rækkevidde, hvis du formår at bruge de rette hashtags.

I hvert opslag du deler på platformen har du mulighed for at tilføje hashtags til sidst i opslaget. Hashtags på LinkedIn har samme funktion som på de andre medier. Det bliver brugt til at inddele indhold i forskellige kategorier, så brugere har mulighed for at søge på bestemte hashtags og dermed finde indhold relateret til disse.

Når du skal vurdere, hvilke hashtags, du skal bruge, skal du for det første tænke over, hvilke ord/søgeord, der kan være relevante for dig, din virksomhed, din målgruppe og din branche i det hele taget. Endvidere bør du passe på med, ikke at overdrive mængden. Hold antallet til et par stykker. LinkedIn selv anbefaler, at du bruger 3 relevante hashtags. To af dem bør være populære og relevante for din branche, mens det sidste kan være mindre populært. Det mindre populære hashtag kan være dit navn/virksomhedsnavn eller et andet ord relateret til din specifikke målgruppe. Hvis du vælger din virksomheds navn, skal du dog være opmærksom på, at det er begrænset, hvor mange der følger din virksomheds navn gennem et hashtag. Medmindre du selvfølgelig er en meget stor virksomhed med mange følgere.

Er du rigtig dygtig, så kan du med tiden få brugere til at følge de hashtags du benytter, således at de får notifikationer, når du deler noget nyt inden for samme hashtag.

Deltag i kommunikationen

Dine brugere er kortere tid på LinkedIn end de er på mange andre sociale medier, som eks. Instagram og Facebook. Det betyder også, at du er nødt til at fange deres interesse og skabe engagement med det samme. I stedet for blot at forvente, at alle dine følgere vil læse og kommentere dine opslag, fordi du lige har postet et, er ren envejskommunikation. Dine følgere vil ikke automatisk kommentere, hvis ikke du opfordrer til det. Så derfor bør du bruge muligheden for at starte en interessant kommunikation/diskussion på mediet gennem dine opslag. Spørg dem, hvad de synes om indholdet, eller spørg ind til relevante emner du er interesseret i at vide mere om. Når du aktivt vælger at engagere og kommentere dine egne opslag med spørgsmål eller feedback, vil følgerne i højere grad engagere sig med dit opslag. På sigt giver det dig en øget rækkevidde fordi LinkedIns algoritme vurderer at dit høje engagement er værd at udbrede til andre.

Tekst fremfor billeder – eller hvad?

På de sociale medier har vi efterhånden lært, at vi ikke kommer ret langt uden et interessant billede eller interessant video. Men det forholder sig alligevel en smule anderledes på LinkedIn. Overordnet set er LinkedIns primære formål at dele ud af ekspertviden og opbygge netværk og relationer. Derfor kan billeder og video også hurtigt blive set som ”reklame”, og dermed generere færre visninger og engagement. Men hvis du ikke skal poste et flot og lækkert billede eller interessant video, hvad skal du så poste i stedet?

Drop billedet og videoen. En undersøgelse har vist, at der er en tendens til at opslag med simpel tekst, uden nogen former for visuelle virkemidler performer bedre end opslag med billeder/video.

Rent tekstopslag krydret med et par emojis, kræver, at brugerne stopper op og læse teksten. De ser ikke bare et billede og tænker ”det er ikke relevant for mig”. De er nødt til at læse, for at finde ud af, hvad dit opslag handler om. Og det er der en positiv effekt i. De simple tekstopslag har bedre engagement i form af flere visninger, flere kommentarer og flere delinger frem for et opslag med et billede eller video. Så næste gang du skal publicere noget på LinkedIn, så bør du bruge teksten som virkemiddel i sig selv.

Brug video og billeder når det giver mening

I forlængelse af ovenstående tip, så skal du ikke helt droppe billeder og video. Det er trods alt de sociale medier vi taler om. Brugere vil underholdes og have værdifuldt indhold, og det kan du sagtens skabe med gode billeder og video. Det hele handler om, hvordan du bruger det. Der er ikke nogen grund til at indsætte et ligegyldigt billede på dit opslag på LinkedIn. Så hellere benyt dig af den simple ”tekstmodel”. Men har dit billede eller video en relevans til dit indhold, så brug det.

Varier indholdet du publicerer, således at du ikke kun har opslag med tekst, eller ikke kun har opslag med visuelle midler. På den måde kan du skabe variation og engagement.

Og når vi nu er ved billeder. Så bør du i den grad benytte dig af billeder med mennesker. Billeder af mennesker, og særligt ansigter, vækker en interesse hos os.  Det får os til at stoppe op og blive nysgerrige. Igen gælder reglen om relevans. Dit billede skal selvfølgelig være relevant til dit indhold.

Mht. video, så er det et af de ideelle formater til LinkedIn, fordi du nemt kan fange brugerne. Samtidig klarer videoopslag sig bedre end billedeopslag, og derfor er de en god idé at benytte, hvis du ikke allerede gør det.

Publicer indhold direkte på LinkedIn

Når du offentliggør et opslag på LinkedIn, gør du det så med et tilhørende link, der driver trafik ind på en given side? Eller skriver du opslaget direkte på LinkedIn uden link? Hvis du tilhører den første kategori, skal du følge godt med. Tilhører du sidste kategori – godt gået.

I mange tilfælde bliver et opslag postet med et dertilhørende link til en artikel eller en hjemmeside. Men når du linker til en anden side, afbryder du dine følgere i det, de er i gang med, hvis de gerne vil læse indholdet. Du smider dem væk fra platformen. Det er der mange følgere der ignorerer. For hvorfor skulle de absolut forsvinde fra platformen for at læse dit indhold?

Du bør i stedet fokusere på at offentliggøre tekster eller andet indhold direkte på kanalen. På den måde får du fastholdt brugerne på platformen, hvilket kan resultere i mere engagement.

Og måske tænker du nu. Jamen, så får jeg ikke noget trafik til min hjemmeside? Nej. Det gør du ikke. Til gengæld får du øget brandkendskab. Og det er også enormt vigtigt for dig og din virksomhed.

Konklusion

Når du gerne vil øge dit engagement på LinkedIn er der flere faktorer der spiller ind. Vær først opmærksom på, at din profil skal udstråle hvem du er som virksomhed, og at du er nødt til at have en stærk tilstedeværelse på mediet, før du kan forvente at dine opslag giver pote.

Når det så er sagt, så skal du fokusere på at skabe relevant indhold til din målgruppe. Det er indholdet som brugerne ønsker, og derfor skal du være konsistent med dit indhold.

Du bør derfor også sikre dig, at du har en klar strategi for din indsat på de forskellige kanaler, så du ved, har et bedre overblik. Er du ikke lige klar på selv ta lægge en strategi, så er du velkommen til at ringe eller skrive til os på telefon 70 13 63 23 eller via nedenstående kontaktformular. Vi har mange års erfaring i at udarbejde strategier for de sociale medier, og kan derfor sagtens også hjælpe dig.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser