Dit online-omdømme bestemmes af anonyme

Dit online-omdømme bestemmes af anonymeDen danske virksomhed Trustpilot samler anmeldelser af virksomheder online – men det er muligt at gå ind og bedømme en virksomhed som anonym.

For Trustpilot er det en god forretning, da Trustpilot lever af anmeldelser – og Trustpilot får alt andet lige flere anmeldelser ved at gøre det nemmere at skrive en anmeldelse af en given virksomhed.

Men for dig som virksomhed og for din online reputation management er det farligt, da det er nemmere at manipulere med anmeldelserne, når det er anonyme mennesker, der skriver dem. Det er nemmere for en konkurrent at gå ind og skrive gode anmeldelser af sig selv og dårlige anmeldelser af dig i samme omgang, nu hvor du ikke valideres med fx NemID – eller blot Facebook-profil.

Hvad kan jeg gøre på Trustpilot?

Trustpilot har i 2014 haft mange omgange i medierne – både positive historier, da en dansk virksomhed vokser, får investering og flytter til New York, men endnu flere negative af slagsen.

Dine muligheder for at reagere er nemlig begrænsede – især, hvis du ikke betaler.

Uanset om du betaler eller ej på Trustpilot kan du stadig anmelde anmeldelser for at være falske, ligesom du har mulighed for at svare på anmeldelser skrevet af din virksomhed. Flere Trustpilot-brugere mener dog, at de først bliver taget seriøst og falske anmeldelser fjernet i det øjeblik, de begynder at betale for tjenesten.

Hvis du betaler for Trustpilot har du ydermere mulighed for at sende såkaldte ”kickback-mails” ud. Det betyder at kunderne i din forretning, fx dem der handler ind på en webshop, automatisk får en mail med link til at anmelde din virksomhed. På den måde får virksomheden flere (positive) anmeldelser.

Bliv uafhængig af Trustpilot

I forhold til online reputation management er det et stort problem for dig, hvis Trustpilot er noget af det eneste, der popper op, når der bliver søgt på din virksomhed online. Betaler du ikke for Trustpilot, der selv for den mindste pakke ligger vel over 10.000 kroner om året uanset hvor lille din virksomhed er, kan det være svært a tøjle hvad der står på siden.

Til gengæld har du mulighed for selv at opbygge flere andre sider og resultater omhandlende dig og din virksomhed, der så agerer modspil til Trustpilot – og har du viden om søgemaskineoptimering og online reputation management er det muligt at få dine egne resultater, du har kontrol over, til at rangere højere end Trustpilot i søgeresultaterne.

Er det i stedet din virksomheds LinkedIn-side, firmahjemmeside, Facebook-side, firmahjemmeside på engelsk, positive nyhedsartikler og lignende end Trustpilot der kommer op ved en søgning er et par uheldige anmeldelser på Trustpilot ikke så stort et problem alligevel.

Flere konkurrenter på vej

Trustpilot er den suverænt største spiller på det danske (og skandinaviske) marked for anmeldelser. Hvis du søger efter en virksomhed er der god chance for at virksomhedens Trustpilot-side kommer op som det første.

Flere konkurrenter med navne som RatePanel, Bedoemmelse.dk og lignende er dog på vej og lover bod og bedring med hvad mange kender Trustpilot for – et lukket system, hvor det for en virksomhed der er ramt af falske anmeldelser kan være svært at komme igennem.

John Nielsen