Påstået dansk CV-fusker ”glemmes” af Google
I 2014 blev Google af EU for første gang pålagt at fjerne søgeresultater om en persons tidligere personlige konkurs ved en søgning direkte på personens navn.
Dette er senere blevet kendt som ”retten til at blive glemt” og Google har lagt et offentligt værktøj op, hvor du som person kan anmode om at få fjernet negative søgeresultater fra søgeresultaterne, når en anden søger på præcis dit navn.
Vi har nu første prominente eksempel på, at en dansker har benyttet sig af værktøjet med succes.
En tidligere generalsekretær for Aarhus Festuge har fået fjernet en række kritiske artikler fra Jyllands-Posten, der daterer tilbage til 2004. Her blev det ifølge Jyllands-Posten afsløret, at han havde ”pyntet” på sit CV bl.a. med en bachelorgrad, han ikke havde.
Juraprofessor Søren Sandfeldt Jakobsen kalder det ”en glidebane” i Jyllands-Posten, at personer på denne måde har mulighed for at viske fortiden ren. Det hænger især sammen med, at Pressenævnet afviste at pålægge Jyllands-Posten at fjerne de selv samme artikler ud fra et argument om, at nyhedsartiklerne ingen nyhedsværdi har længere.
Stik modsat effekt
I netop dette tilfælde har den tidligere generalsekretær for Aarhus Festuges (hidtil succesfulde) forsøg på at fjerne de negative søgeresultater den modsatte effekt.
Nyhedsværdien i, at Google mener han har ret til at blive glemt betyder, at danske medier – os selv inklusive – nu tager sagen op igen. Den nu tidligere generalsekretær for Aarhus Festuge kan næppe få fjernet de nye søgeresultater som de gamle, da historien nu er en anden og historierne er højaktuelle i modsætning til de gamle nyheder fra 2004.
Men ser vi bort fra den tidligere generalsekretær er det interessant at se, Googles ”right to be forgotten”-værktøj med succes bliver brugt af de første danskere.
For at blive glemt kræver Google en god forklaring på, hvorfor de gamle søgeresultater ikke længere er relevant. Herefter følger en konkret vurdering af en Google-medarbejder.
Overdøv negative søgeresultater
En måde at fjerne negative historier om ens person eller firma er gennem Googles EU-påtvungne værktøj.
En meget mere effektiv metode er online reputation management.
Her opbygger du med tiden et ”skjold” af neutrale og positive søgeresultater om dig selv som fx en firmahjemmeside, profiler på de største sociale medier og en personlig blog.
Når en dårlig historier kommer op til overfladen, en samarbejdspartner bliver sur og skriver et vredt indlæg, eller en kunde starter en lille shitstorm på Trustpilot, har du andre søgeresultater, der kan værne om din person. De negative resultater bliver således forvist til Googles side 2.
Den side 2, SEO-eksperter i Danmark med et glimt i øjet omtaler som det bedste sted at gemme et lig.
Online reputation management kan sammenlignes med en forsikring, da det er billigere, hvis du går i gang og opbygger dit ”skjold” før du har brug for det. Det tager nemt et halvt år at skubbe negative søgeresultater væk på Googles søgemaskine og opsættes skjoldet reaktivt får de negative historier – som eksempelvis om CV-fusk – et halvt år til at skade din person.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407