Disse ting skal du huske at opdatere på din Google Business Profile – særligt i juledagene

Vi har tidligere skrevet om, at Google har ændret navnet på Google My Business til Google Business Profile. Navneændringen kom på det grundlag, at Google ville gøre det nemmere for brugerne. Det medfører bl.a. også nye funktioner til din Google Business Profile.

Din Google Business Profile er et vigtigt værktøj, når du gerne vil findes lokalt for lokale kunder. Er din Google Business profile ikke opdateret, kan du risikere at miste kunder, som leder efter lige præcis dig og dine tilbud.

Særligt i jueldagene kan det være ekstra vigtigt for din virksomhed at tjekke om på sine informationer, hvis du vil sikre dig, at dine kunder kan finde frem til dig og dine produkter. Derfor får du i denne artikel 5 ting du skal huske at opdatere på din Google Business Profile, særligt her i juleferien og helligdagene.

Artiklen kommer ind på følgende:

  1. Opdatér dine åbningstider
  2. Opdatér din adresse
  3. Opdatér din profil med billeder
  4. Tilføj produkter
  5. Del opdateringer med Google Post
  6. Brug juledagene til at tjekke dine informationer

Opdatér dine åbningstider

Lokale kunder der søger efter din virksomhed på Google, skal gerne vide, hvornår du har åbent på alle ugens dage. Mange virksomheder har ofte andre åbningstider, når vi nærmer os juletiden fra Black Friday og frem til slut december. Derfor skal du også være opmærksom på, om dine åbningstider er ændret på din Google Business Profile. Er tiderne ikke ændret, eks. hvis du har længere åbent end normalt, risikerer du, at dine kunder ikke er klar over det, og dermed shopper deres juleindkøb et andet sted.

Du har med Google Business Profile mulighed for at lave det, de kalder ”særlige åbningstider”. Her kan du notere de ændrede åbningstider i forbindelse med juledagene, og evt. om du har lukket i helligdagene. Dermed går disse ikke ud over dine almindelige åbningstider.

Det kan også være, at din virksomhed er blevet lukket ned midlertidigt, enten pga. Covid-19 eller andet. Her skal du også sørge for at opdatere dine oplysninger på din profil, så dine kunder ikke går forgæves.

Opdatér din adresse

For lokale virksomheder er det ekstremt vigtigt, at adressen er korrekt på jeres profil. Faktisk forventer størstedelen af kunderne, at dine oplysninger på både hjemmeside og profil er korrekte.

På Google har brugerne rent faktisk mulighed for at foreslå ændringer til åbningstider, adresse, telefonnummer eller lign. Hvis Google accepterer disse ændringer, risikerer du, at din profil indeholder misvisende eller forkerte oplysninger, hvilket gør, at dine kunder måske ikke kan finde ud af, hvor din butik findes, eller ikke kan komme i kontakt med dig. Vær derfor opmærksom på, hele tiden at tjekke op på dine oplysninger, gerne en gang om ugen, så du sikrer dig, at ingen går forgæves.

Opdater din profil med billeder

Billeder er rigtig vigtige for din virksomhedsprofil. Både for at skille dig ud fra konkurrenterne, men samtidig også fordi, undersøgelser viser, at der er større chance for at kunderne kontakter dig, hvis du har billeder på din profil. Billederne skal helst være autentiske, og altså ikke være alt for manipuleret med. Samtidig bør de selvfølgelig være billeder af din virksomheds facade, lokalitet, interiør m.m. særligt i juletiden kan du med fordel tilføje billeder af din butik/virksomhed, hvis I har udsmykket med julepynt eller lign. Det er med til at fange kunderne og skille jer ud. Samtidig indikerer det også, at din profil er opdateret, og at det de ser, er hvad de kan forvente, hvis de kommer ned i din butik/virksomhed.

Ifølge Google får virksomheder som benytter sig af akutelle billeder op til 42% flere henvendelser, end hvis du ikke har billeder. Så det er da værd at overveje.

Tilføj produkter

En rigtig smart funktion ved Google Business Profile er, at du kan tilføje produkter til din profil. Dermed behøver dine besøgende slet ikke gå ind på din hjemmeside for at se, hvilke produkter du tilbyder. Du behøver selvfølgelig ikke at vise dem alle frem, men udvælg enkelte produkter, som du ved sælger godt. Du kan også fremhæve sæsonprodukter, som eks. julevarer, hvis du forhandler sådanne varer. Så ved de besøgende, hvilke varer du forhandler, og prisen på dem. Det er med til at øge sandsynligheden for flere køb, men også til at vise, at din profil er opdateret.

Når du har tilføjet dine produkter, skal du sørge for, at produktbeskrivelserne også er opdaterede. Sørg for at inkludere dine væsentligste søgeord, eks. hvis det er julerelaterede varer. Så kan brugerne nemmere finde frem til den rette information, eks. om varen er på lager i den lokale butik, eller generel viden om produktet. Hvis du ejer en webshop, kan du også tilføje, hvornår kunderne senest skal købe varerne, hvis de ønsker at få dem leveret inden jul.

Del opdateringer med Google Post

Med Google post, har du nemt mulighed for at opdatere dine besøgende om spændende tiltag, Covid-19 information eller andre nyheder der er relateret til julen. Google opdateringer bliver vist i din virksomhedsprofil, og er en god måde at oplyse dine besøgende om nyheder relateret til juleferien, juledagene, eller særlige tilbud.

Du bør optimalt poste en nyhedsopdatering en gang om ugen, så dit indhold hele tiden er nyt og opdateret. Det øger sandsynligheden for, at flere har lyst til at købe hos dig.

 

Brug juledagene til at tjekke dine informationer

Er du en lokal virksomhed som er afhængig af dine lokale kunder, så skal din virksomhed findes på Google. Når du bruger Google Business Profile kan du hurtigt og nemt opdatere dine oplysninger. Juledagene er en oplagt mulighed for at tjekke op på, om alle dine oplysninger er, som de skal være. Særligt i juletiden, hvor mange virksomheder har andre åbningstider for at kunderne kan nå deres juleindkøb efter arbejde, skal du opdatere dine informationer. Det gælder både åbningstider, men også telefonnummer, mail og billeder.

På den måde sikrer du dig, at dine kunder kan finde den rette information om din virksomhed. Selvom det er vigtigt at opdatere sin profil i juletiden, skal du dog også holde øje med profilen jævnligt, så den hele tiden er opdateret. Har du brug for hjælp til at blive fundet lokalt, enten med SEO eller via din Google Business Profile, så tøv ikke med at kontakte os, enten på tlf. 70 13 62 23 eller via nedenstående kontaktformular. Så hjælper vi dine kunder med at finde frem til dig.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser