SEM: Få flere besøgende med kombinationen af PPC og SEO

Inden for markedsføring og online synlighed findes et utal af forskellige begreber og definitioner. For virksomheder kan det derfor være en jungle at finde frem til, hvor de skal lægge deres energi, kræfter og budget, hvis de gerne vil opnå en større synlighed.

Hvis du gerne vil øge din SEM strategi(Search Engine Marketing) og få flere besøgende til din hjemmeside, så bør du tage et nærmere kig på både PPC og SEO. Både PPC og SEO har til formål at skaffe flere besøgende til din hjemmeside. Men i stedet for at vælge en af de to, bør du vælge at kombinere disse, så du får de bedste resultater.

Artiklen indeholder:

  1. Kort fortalt – hvad er SEO og PPC? 
  2. Kombinationen af SEO og PPC styrker din SEM 
    1. Få mere trafik og højere klikrate 
    2. Afprøv din strategi i PPC inden du fortsætter med SEO 
    3. Udnyt muligheden for retargeting annoncering
    4. Mål resultater fra betalt annoncering og overfør dem til din SEO
    5. Dine landingssider bliver mere effektive 
    6. PPC-annoncer øger dit brandkendskab 
  3. Kombinationen af SEO og PPC er en god idé – men ikke for alle 

Kort fortalt – hvad er SEO og PPC?

SEO står for Search Engine Optimization, men bliver kaldt søgemaskineoptimering på dansk. I daglig tale omtales det blot som SEO både på dansk og engelsk. Med SEO fokuserer du på at rangere højt i Googles organiske søgeresultater, dvs. de resultater der kommer under annoncerne. Det gør du ved at skrive unikt og godt indhold til dine brugere som indeholder de specifikke søgeord, du gerne vil findes på.

PPC står for Pay Per Click og refererer til en betalingsmodel for annoncer på nettet. Det er typisk Google Ads som benytter sig af denne afregningsmodel. Med PPC betaler du først for din annonce, når de besøgende har klikket ind på dem. Du betaler altså pr. klik, du får.

Kombinationen af SEO og PPC styrker din SEM

Både PPC og SEO fokuserer på at skabe trafik til din hjemmeside. Det sker blot på to forskellige måder. Hvor den ene fokuserer på at betale for at ligge øverst, fokuserer den anden metode på at kravle øverst i søgeresultaterne på naturlig (organisk) vis. Men selvom de to begreber sagtens kan fungere alene i praksis, bør du alligevel overveje, om ikke du skulle kombinere de to. På den måde kan du bedre styrke dine resultater og styrke din markedsføring på søgemaskinerne, også kaldet SEM. En god SEM strategi bygger bl.a. på både PPC og SEO og nedenfor kan du derfor læse, hvordan begge kan være med til at styrke din SEM og give dig flere besøgende.

Få mere trafik og højere klikrate

Undersøgelser har vist, at besøgende er mere tilbøjelige til at klikke på et link i de organiske søgeresultater, hvis de i forvejen har set en annonce med samme virksomhedsnavn ovenover.

En annonce bliver vist øverst i søgeresultaterne med de organiske resultater nedenfor. Når en besøgende søger på google vil de dermed se din annonce øverst. Rangerer du yderligere højt i de organiske søgeresultater, vil din virksomhed fylde godt i googles søgeresultater. Det betyder, at du har større chance for, at besøgende klikker på et af dine links, end hvis du kun havde annoncen eller et organisk resultat. Ydermere sender din fyldige tilstedeværelse i søgeresultaterne et signal om, at din virksomhed er troværdig. Det øger klikraten for de besøgende, og du får dermed mere trafik til din hjemmeside.

Afprøv din strategi i PPC inden du fortsætter med SEO

SEO tager et stykke tid for at slå igennem. Har du ikke brugt de rigtige søgeord, risikerer du, at der ikke kommer trafik til din hjemmeside. Med betalt annoncering kan du med det samme se, om dine annoncer virker. Dermed kan du samtidig og se, om de søgeord, du har udvalgt giver resultater. Hvis de ikke gør, kan du hurtigt ændre på dem indtil du finder dem der virker. Dem kan du så benytte i din SEO strategi.

Udnyt muligheden for retargeting annoncering

Når du kombinerer PPC og SEO, vil du opleve at de besøgende du rent faktisk får ind også konverterer.

At få flere besøgende til din hjemmeside kræver først og fremmest en brugervenlig side med godt og unikt indhold. Her skal du have en solid SEO indsat på din side, så du ved, at den rangerer på dine søgeord. Men selvom dit indhold er i top og din rangering ligeså, kan du stadig opleve, at de besøgende ikke konverterer. Her kan du vælge at benytte betalt annoncering som supplement. Ved at opsætte en pixel på din hjemmeside, kan du få relevant data fra dine besøgende, når de har set på specifikke produkter på din hjemmeside. Disse data kan du så bruge til at lave succesfulde annoncer der får dine besøgende tilbage igen på hjemmesiden. Denne gang for at købe noget. Kombinationen af SEO og PPC gør dig dermed i stand til at fange de brugere der ikke nødvendigvis ville købe noget ved første besøg, ved at målrette annoncer specifikt til dem.

Mål resultater fra betalt annoncering og overfør dem til din SEO

Som nævnt, kan SEO tage længere tid, før du ser effekten af din strategi. Når du benytter betalt annoncering vil du kunne se effekten af dine annoncer med det samme. Derfor kan du også med det samme se, om de søgeord, titler eller lign. du har brugt, rent faktisk virker. Denne data kan du så implementere på din SEO indsats, så du dermed kan få en højere placering i søgeresultaterne og med tiden mere trafik.

Dine landingssider bliver mere effektive

Når eller hvis du vælger at kombinere PPC og SEO i din markedsføring, så vil det også kunne give dig indsigt i dine landingssider. Hvis du vælger at bruge den data, du har til rådighed fra både PPC og SEO, så kan du med stor sandsynlighed optimere dine landingssider. På den måde er de langt mere kost effektive, og der er større chance for at brugerne bliver hængende og køber.

PPC-annoncer øget dit brandkendskab

Med betalt annoncering kan du ligge øverst i Googles søgeresultater. Denne synlighed, om end betalt, er med til at flere besøgende får kendskab til din virksomhed. Når de ser din annonce eller klikker på den, bliver de bevidste om, at du eksisterer. Ser brugeren ydermere et organisk opslag fra dig nedenunder din annonce, vil brugeren blive endnu mere opmærksom på, at du eksisterer. Med tiden kan denne brandkendskab føre til, at de i højere grad er villige til at klikke på dit organiske resultat og evt. foretage et køb hos dig, fordi de har set din annonce.

Kombinationen af PPC og SEO er en god idé – men ikke for alle

Hvis dit ønsker ligger i at få flere besøgende til din hjemmeside gennem søgemaskinemarketing, så skal du overveje at kombinere både PPC og SEO. Når du kombinerer de to, vil du opleve en højere klikrate og dermed flere besøg til hjemmesiden. Samtidig kan du få langt mere data og viden omkring din målgruppe og søgeord, som du kan bruge i din strategi. Selvom det er ideelt at kombinere de to for at øge antallet af dine besøgende, er det ikke nødvendigvis en løsning der fungerer for alle. Lige så forskellige vi er som individer, lige så forskellige er virksomheder fra hinanden. Derfor er det ikke sikkert, at din virksomhed kan kan få gavn af kombinationen af PPC og SEO.

Hvis du ikke er helt sikker på, hvad din virksomhed kan få mest glæde og gavn af, så tage en snak med os. Vi er eksperter inden for SEO og annoncering, og kan hjælpe dig frem til den rette løsning. Du kan ringe til os på telefon 70 13 63 23 eller via nedenstående kontaktformular.

Vi finder frem til din placering, og undersøger, hvad der giver mest mening for dig, og om du vil have gavn af kombinationen af betalt annoncering og organisk SEO. På den måde finder vi frem til en skræddersyet løsning til dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen