Google giver dig mere kontrol over din business

Google business skaber kontrol

En ny opdatering gør det muligt at være mere fleksibel i arbejdet med ens Google My Business-profil – det er den såkaldte API, der er blevet opdateret, og her kommer der bedre adgang til de opslag, man kan lave fra profilen.

En API er en Application Programming Interface – sagt på normalt dansk er det noget i stil med den adgang, programmer har til andre programmer.

Det helt store trækplaster i denne forbindelse med opslag er, at det bliver muligt at automatisere opslagene. Et program eller en funktion i et program kan få adgang til Google My Business via API’en og selv poste tekster.

Måske har man en blog på sin hjemmeside, og man vil gerne lægge en appetitvækker for disse tekster ud som Google Posts. Her skal der være API-adgang mellem hjemmesiden og Google My Business, for at det automatisk kan trækkes ud.

Groft sagt.

Fyld mere med Google Post fra Google My Business

I sommers blev det muligt at poste ting via ens Google My Business-profil – på dansk kaldes det også bare Indlæg. Selvom indlæggene forsvinder efter 7 dage og ikke har en effekt på SEO, så er de ikke ligegyldige.

De fungerer nemlig rigtig fint som blikfang og fylde, hvis man formår at få sin Google My Business-profil vist på resultatsiden på en søgning.

Her er muligheden for at udnytte, at man kan sætte et billede på, som kan fange øjet, værdifuld.

Og med muligheden for at tilgå disse opslag gennem Google My Business’ API, kan det blive lettere at holde et vedvarende tryk på denne mulighed. I stedet for at skulle ind og manuelt opdatere disse en gang om ugen, kan det blive muligt at automatisere processen og spare værdifuld arbejdstid.

Særligt for lokalt baserede virksomheder

Lokale virksomheder

Google My Business er generelt en god ide, men særligt for lokalt funderede virksomheder er det en god ide. Derfor vil det også være denne type virksomheder, der muligvis kan få ekstra meget ud af de nye muligheder.

Lokale virksomheder er typisk sådan noget som frisører, håndværkere og lignende, som har sine kunder i en relativ geografisk nærhed.

Det er typisk disse virksomheder, som dukker op på en søgning på ”tjeneste + lokalitet” – fx ”håndværker Esbjerg”.

For disse virksomheder er det vigtigt at være i toppen på søgningerne, fordi det er disse søgetermer, deres (potentielle) kunder vil bruge. Og her kan en Google My Business-profil være med til at styrke tilstedeværelsen lokalt.

For dem kan det altså være ekstravigtigt at fange de besøgende opmærksomhed med disse posts eller indlæg, som bliver vist under profilen.

Er det et tegn på større fokus fra Google

På et mere spekulativt plan kan man spørge sig selv, om dette er et tegn på, at Google vil lægge mere vægt bag Google My Business. At åbne for API’en betyder også, at tredjepartstjenester potentielt vil kunne gå ind og lave software til at administrere Google My Business-profiler.

Det kender vi fra tjenester som Hootsuite, Buffer og mange andre.

Mon ikke en række af disse tjenester har et halvt øje på udviklingen. Det at kunne automatisere Google Posts kan være et fint salgsargument over for de, der bare vil have alt i samme tjeneste.

Der er selvfølgelig også muligheden for, at Google My Business’ udvikling tøffer afsted i jævnt tempo og ikke bliver hverken mere eller mindre værdifuld i forhold til forventningen. Men det kan være værd at holde øje med.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen