Sådan skriver du en produkttekst der fanger – og sælger!

Hvis du ejer en webshop, er chancen for, at du har produkttekster også rimelig stor. Hvis du ikke har produkttekster til dine produkter, går du til gengæld glip af rigtig mange fordele. Selvom billeder eller videoer af dine produkter i mange tilfælde er det vigtigste, kan en god produkttekst også være med til at få dine kunder fra overvejelsesfasen til købsfasen. Derfor bør du unde dig selv at kigge dine produkttekster efter i sømmene, hvis du gerne vil have det optimale ud af samspillet mellem tekster og billeder.

Vi giver dig her 8 tips til, hvordan du skriver endnu bedre produkttekster der sælger dine produkter.

  1. Kend din målgruppe
  2. Hvilke fordele får dine kunder ud af produkter
  3. Brug social proof som overbevisning
  4. Fortæl din historie
  5. Gør det overskueligt
  6. Glem ikke søgeoptimering
  7. Benyt FAQ i din beskrivelse
  8. Brug gode billeder med dine tekster
  9. Konklusion

Kend din målgruppe

Det vigtigste, når du skal skrive en god produkttekst er, at du ved, hvem din målgruppe er. Selvom du skriver til mange, skal din produkttekster stadig tale til den enkelte person. Her gælder det først og fremmest om at tale til kunden ved at bruge ”du” frem for man. På den måde bliver dine tekster meget mere personliggjort.

Derudover skal du tænke over, hvordan dine kunder rent faktisk taler. Har du en fysisk butik udover din webshop, er det måske lettere at tænke over, hvordan kunderne henvender sig til dig. Tænk over, hvilke spørgsmål, de stiller dig vedr. produkterne. Hvad er deres interesser? Hvilke egenskaber ved produktet er mest tiltalende til lige netop denne målgruppe?

Der er stor forskel på, om din målgruppe er unge teenagepiger eller seniorer. Derfor skal du også adressere målgruppens bekymringer og/eller interesser.

Hvilke fordele får dine kunder ud af produktet?

Hvis du nogensinde har shoppet på Magasin.dk, ved du også, at deres produkttekster er så godt som ikke eksisterende. De har blot et billede og en masse tekniske specifikationer om produktet. De håber altså på, at deres produktbillede, som ikke viser produktet på, er nok til at gøre kunden interesseret i at købe det. Det er det bare ikke altid.

Dine kunder har behov for meget mere end de tekniske specifikationer. Dem kan de altid finde frem til med en Google søgning. Sæt dig derfor i dine kunders sted og forsøg at beskriv, hvad de får ud af at bruge produktet. Hvordan kan de overhovedet undvære dit produkt? Hvilke fordele får de ud af at eje det?

Hvis du eks. sælger bageudstyr, så er det ikke nok at skrive, at bageformen er 20 cm i diameter eller at tyllerne fås i 5 forskellige størrelser og er lavet af plastik. Her kan det være nødvendigt at skrive, hvad du kan lave med lige præcis dette produkt, og hvordan du bruger produktet.

Sørg for, at dine produkttekster overbeviser dine kunder om, at dit produkt er uundværligt og forbedrer deres hverdag.

Til en start kan det være en god idé at lave et Excelark eller et Google sheet dokument om alle dine produkters funktioner. Når du har funktionerne, skal du så finde ud af, hvilke fordele det giver produktet. Sælger du løbetøj lavet i 100% polyester, kan det overføres til, at tøjet er svedtransporterende og derfor ikke gør tøjet vådt og koldt, når du træner, men i stedet holder dig tør. Vend hver funktion til en fordel for kunden, og skriv så fordelene frem for funktionerne.

Brug social proof som overbevisning

Social proof er mange forskellige ting. Det kan eks. være andre brugere, der har haft glæde af dit produkt og har lavet en anmeldelse på din side om produktet. Det kan også være andre brugere der har lagt billeder op af dine produkter i brug, så andre kan se, hvordan det også kan bruges. Ideen bag social proof er, at vi kopierer, hvad andre har gjort. I webshop sammenhæng betyder det, at dine brugere gerne vil se, hvad andre også har købt, eller hvad der trender mest i øjeblikket. Når du giver dem muligheden for at se dette, enten i form af anmeldelser eller billeder fra andre brugere, øger du din chance for et salg.

Fortæl din historie

Dit produkt har garanteret en baggrundshistorie. Hvordan opstod ideen til produktet, er der en lang generation bag virksomheden som har arbejdet med det i mange år? Uanset hvad din baggrundshistorie er for produkterne, bør du overveje at bruge den som redskab til at gøre dine tekster mere unikke. Det vækker oftest en følelse hos kunderne og gør dem interesseret i produktet.

Det er også her du kan skrive, hvis din virksomhed går op i, at det er miljørigtigt produceret/leveret/indpakket osv. Eller som mange skønhedsbutikker/personer gør; de fortæller om, at de havde et problem, og ingen andre produkter kunne løse det, så derfor var de nødt til at producere det selv med de mest effektive ingredienser. Brug din historie til din fordel.

Gør det overskueligt

Det er nok de færreste af os, der rent faktisk læser stolpe op og stolpe ned på samtlige produktsider. Vi vil bare gerne have et hurtigt overblik over, hvad produkterne kan, og er vi interesseret, skal vi nok læse mere. Derfor skal du også sørge for, at dine produkttekster er overskuelige og nemme at skimme igennem.

Det gør du nemmest ved at bruge forskellige teknikker og elementer som eks. punktopstilling, forskellige skriftstørrelse, ”catchy” overskrifter og korte afsnit.

Det er nemt at opstille de tekniske specifikationer i punkter, og det gør det langt mere overskueligt. Opstil evt. punkterne med en anelse mere afstand til hinanden end du normalvis ville gøre, da det bryder det hele en smule og dermed gør det mere letlæseligt.

Selve produktbeskrivelsen eller fordelene ved produktet kan du så vælge at skrive i et mindre afsnit, alt afhængigt af, hvor meget der er at skrive om produktet.

Glem ikke søgeoptimering

Hvis du skal gøre dig nogle forhåbninger om, at din webshop kan findes af dine kunder, når de søger efter noget specifikt, så skal du huske at optimere den med henblik på søgemaskinerne.

Det betyder, at du skal bruge de rette søgeord, som dine kunder bruger, når de søger efter noget specifikt. Brug enten Google eller et andet program, der kan vise dig, hvilke søgeord der er populære inden for din branche eller produkter, og brug så nogle af de samme i dine tekster.

Inkludér dine søgeord i dine produkttekster, metabeskrivelser og title tags, så du opnår bedre placering i Googles søgeresultater.

Benyt FAQ i din beskrivelse

Skal du købe et nyt produkt, som du intet kender til, eller fra et sted, du ikke har prøvet før, vil der ofte opstå spørgsmål eller bekymringer vedr. produktet. Sådan er det også, når det gælder dine produkter i din webshop. Sørg for at bruge disse spørgsmål eller bekymringer til din fordel. Indsæt en FAQ sektion nederst i din produktbeskrivelse og opstil de typiske spørgsmål og svar, som du oplever, dine kunder kommer til dig med. I stedet for, at de er i tvivl om at købe et produkt, og synes det er for besværligt at kontakte kundeservice, kan du lettere overtale dem ved allerede at have svar på deres spørgsmål.

Brug gode billeder med dine tekster

Selvom dine produkttekster er enormt vigtige, viser statistikker samtidig, at 63 % synes, at produktbillederne er vigtigere end din produktbeskrivelse. Derfor kommer vi ikke udenom billeder, når du vil lave gode produkttekster der sælger. Du kan ikke forvente at sælge noget, hvis dine kunder ikke kan se det, du sælger, så derfor er det alfa og omega, at du har et godt billede. Sørg for at få vist produktet i hele sin helhed, med alle funktioner, eller benyt en video som demonstrerer, hvordan produktet ser ud på eller lign. Du kan læse mere om at bruge video til at øge dit salg her.

Konklusion

Dine produkttekster kan være afgørende for, om dine kunder vælger at købe hos dig. Derfor bør du benytte dig af ovenstående tips, hvis du gerne vil være sikker på at skrive tekster der sælger. Og bare rolig. Er du ikke den fødte tekstforfatter, så står vi klar til at hjælpe dig med at skrive de tekster som er helt unikke og uundværlige for dine kunder. Du kan altid ringe til os på tlf. 70 13 63 23 eller skrive til os gennem nedenstående kontaktformular, hvis du ønsker, at vi hjælper dig med dine tekster.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen