Hvilken SoMe platform er bedst til annoncering?
Du er sikkert selv en flittig bruger af de sociale medier. Og måske har du også set flere opslag med sponseret indhold eller kampagner, der prøver at lokke dig til at købe noget. Disse annoncer er enormt vigtige for virksomheder. Særligt, hvis du gerne vil have optimalt udbytte af de forskellige kanaler.
For nylig skrev vi et blogindlæg om, hvilke SoMe kanaler der egner sig bedst til virksomheder. Fik du ikke læst det, kan du læse det her.
Nu er tiden så kommet til at dykke ned i, hvilken platform der er bedst til annoncering. Hvis du ikke opnår de ønskede resultater med organiske opslag, eller du bare gerne vil prøve kræfter med annoncering, kan du læse med her, hvor vi finder frem til, hvilken platform der er bedst til annoncering for din virksomhed.
Vi kommer bl.a. ind på følgende:
Hvilken platform er bedst til annoncering?
Når vi snakker annoncering på diverse sociale kanaler, vil der aldrig være en ”one size fits all”. Det handler om at gøre sig klart, hvilke mål du har med dine annoncer, og se på de overordnede kanalers muligheder for at imødekomme disse behov.
Nedenfor finder du de forskellige kanaler, og hvilke muligheder for annoncering de tilbyder.
Du skal dog ikke blot annoncere for annonceringens skyld, eller fordi dine konkurrenter gør det, på det pågældende medie. Du skal gøre det, der giver mening for dig. Her handler det også om, at du bruger de forskellige værktøjer til at analysere på din målgruppe.
Facebook annoncering
Når vi taler betalt annoncering, er Facebook en af de kanaler, hvor flest annoncerer. Det skyldes bl.a., at Facebook er verdens største sociale medie, og derfor findes rigtig mange af brugerne lige her.
Facebook annoncering foregår gennem deres Business Manager. Fordi Facebook ikke alene ejer Facebook, men også Instagram, har du mulighed for også at annoncere her. I annonceadministratoren har du mulighed for at opsætte flere forskellige målgrupper, så dine annoncer når ud til dem, som har en interesse i din virksomhed eller det, du sælger. I annonceværktøjet er det yderst nemt at opsætte flere kampagner, og dermed målrette annoncerne til specifikke målgrupper, som eks. unge teenagere og/eller seniorer på 60+. Derudover kan du også segmentere på køn, interesser, demografi osv.
Med annoncering på Facebook kan du bl.a. lave følgende typer annoncering:
- Billedeannonce: Her har du et udvalgt billede med en dertilhørende tekst. Det er den mest almindelige form for annonce, og findes både i nyhedsfeedet, i Messenger, stories og på marketplace.
- Videoannonce: Fungerer som billedeannonce, men har en video i stedet, som tiltrækker kunderne med bevægelse.
- Karrusselannonce: Her kan du få vist op til 10 billeder efter hinanden med hver sit link. Formatet kan ses i newsfeed og på marketplace. Her kan du nemt vise brugerne flere forskellige produkter, som de kan bladre igennem.
- Kolletion/samling: Dette format viser brugerne et coverbillede efterfulgt af produktbilleder. Annonceformatet kan ses i nyheder på Facebook og Instagram. Her kan du nemt opfordre til salg, og fremvise dine produkter.
Annoncering på Facebook er et effektivt skridt i din markedsføring til at øge din trafik og engagement, men også til at få flere konverteringer, leadgenerering og brandkendskab. Er du en B2C virksomhed, vil du have stor glæde af at annoncere på Facebook. Du har desuden mulighed for at starte med et relativt lavt beløb og stadig nå ud til rigtig mange mennesker. Det giver dig også mulighed for hurtigt at se på, om det fungerer for dig.
Hvornår bør du ikke annoncere på Facebook
De fleste virksomheder vil have gavn af at annoncere på mediet, men en undtagelse vil være, hvis din virksomhed ikke helt er klar over, hvem din målgruppe er. Her kan det være svært at få det optimale udbytte af Facebook annoncering, og derfor bør du have en klar defineret målgruppe, inden du påbegynder annoncering.
Instagram annoncering
Instagram annoncering sker gennem Facebooks annonceadministrator, da Instagram ejes af Facebook.
Instagrams annoncer bliver vist i nyhedsfeedet og i stories. Du finder også mange af de samme typer af annoncer, som billede, video og karrusselannoncer som findes på Facebook, hvilket jo egentlig ikke er så underligt.
Instagram har dog udviklet deres annoncer, så du har mulighed for at tilføje en CTA nederst i annoncen, som eks. download nu, tilmeld dig osv. Det giver gode muligheder for en hurtigere konvertering.
Hvis din virksomhed sælger produkter til privatpersoner, altså sælger B2C, så vil Instagram være et ideelt medie at annoncere på, fordi du har mulighed for nemt at fremvise produkterne gennem flotte billeder og videoer. Desuden har Instagram gjort det endnu nemmere for brugerne at købe med deres shopping integration, og det gør det nemt for dine kunder at købe dine produkter uden at skulle ud af app’en og ind på din hjemmeside.
Hvornår skal du ikke bruge Instagram annoncering
Instagram er et yderst visuelt medie, og derfor er det også afgørende for din succes med annoncer, at du producerer visuelt indhold af høj kvalitet. Hvis du ikke formår at gøre dette, eller ikke har tiden til det, bør du overveje at finde en anden platform at annoncere på, da du dermed ikke vil få nok ud af mediet.
Endvidere er Instagram primært et medie til B2C virksomheder, og derfor får du ikke nok ud af mediet, hvis du kun sælger B2B.
LinkedIn annoncering
LinkedIn er primært for B2B virksomheder, og hvis du vil annoncere her, skal du have fat i en lidt større pengepung end ved Facebook og Instagram. Annonceringen er dyr på LinkedIn, men til gengæld vil du ramme en bedre og mere kvalificeret målgruppe end hos andre kanaler.
LinkedIns annonceringsværktøj giver dig mulighed for, udover de traditionelle demografiske data, at segmentere ud fra bl.a. virksomhedsstørrelse, antal medarbejdere i virksomheden, stillingsbetegnelser og meget mere. Annonceringen på LinkedIn er derfor en unik mulighed til dig der driver en B2B virksomhed, som måske ovenikøbet leder efter nye medarbejdere.
Med LinkedIn annoncering har du mange muligheder for at opnå et øget brandkendskab, samt at få flere leads.
LinkedIn har følgende typer af annoncering:
- Sponseret indhold: Annonceringer der vises i nyhedsfeedet og er gode til at øge din synlighed, få flere leads og mere trafik til dine opslag.
- Sponseret InMail: Denne type annoncering giver dig mulighed for at sende mails til aktive personer på LinkedIn, med en personlig besked og en CTA. Disse mails er gode, hvis du ønsker at få flere til at downloade eks. en e-bog, eller promovere webinarer og lign.
- Tekstannoncer: Disse annoncers formål er at drive mere trafik til din hjemmeside.
Du skal ikke bruge LinkedIn annoncering:
Hvis du udelukkende sælger B2C. Dette er ikke et medie, du vil få gavn af, da brugerne på dette medie ikke bruger det til at inspiration til deres næste køb.
Snapchat annoncering
Snapchat er det medie, hvor der er færrest brugere, sammenlignet med de andre i denne artikel. Det betyder dog ikke, at mediet ikke kan være relevant for din virksomhed. Hvis din virksomheds målgruppe er det yngre segment, er Snapchat et godt sted at annoncere. Annonceringen på Snapchat foregår med billeder og video, og kan blive vist som stories ad eller en collection. Du har mulighed for at lave en 6 sek. Video annoncering, som bliver vist imellem brugernes stories. Det gør det muligt at blive mere synlig for brugerne.
Annoncering på snapchat har flere fordele, som eks. at få øget trafik til din hjemmeside og øget brandkendskab. Desuden vil Snapannoncer stort set altid blive vist med lyd af brugerne, hvilket gør, at du kan udnytte lyden også til at fange deres opmærksomhed.
Snapchat har følgende typer af annoncering:
- Snapchat annoncer: Denne er den mest almindelige type af annonce, og ses mellem stories eller under forskellige kategorier. Annoncen kan vare op til 10 sek.
- Snapchat filtre: Disse filtre kan købes og tilpasses efter forskellige målgrupper eller lokationer. Brugerne får adgang til dem ved at swipe til venstre i Snapchat.
- Sponsorerede linser: Denne type annonce er ekstremt dyrt, og bliver derfor primært brugt af veletablerede brands. Linserne tager udgangspunkt i ansigtet og er en form for filter der følger ansigtets bevægelser. En god måde at engagere brugerne.
Du skal ikke annoncere på Snapchat:
Hvis du ikke har den yngre generation som målgruppe. Det er ikke de voksne på 35+ der bruger Snapchat, og derfor bør du i stedet vælge et andet format. Desuden er mange af annonceringsmulighederne i den dyre ende, hvilket primært vil være forbeholdt større virksomheder som har råd til dette.
Twitter annoncering
Twitter mediet giver dig rigtig gode muligheder for at nå ud til mange brugere og virksomheder med dine annoncer. Det er et medie, du kan bruge, både hvis du sælger B2B og B2C. Er du i forvejen aktiv på Twitter, kan det hurtigt betale sig med betalt annoncering, da du dermed får endnu større mulighed for at øge brandkendskabet til din virksomhed.
Annoncering på Twitter er en del anderledes end de andre platforme. Grunden til dette er, at Twitter har en lang række anderledes muligheder for målrettet annoncering, som kun findes på lige præcis dette medie. Generelt foregår annoncering på Twitter efter pay for performance princippet, hvilket betyder, at din virksomhed først betaler for annoncerne, når du har fået de ønskede resultater, eks. flere besøg på hjemmesiden, flere tilmeldinger til nyhedsbrev og så fremdeles. På Twitter har du tilmed også andre muligheder ift. at specificere dine annoncer. Udover de almindelige kriterier som alder, køn, bopæl osv. Kan du også vælge hashtags eller andre søgeord at målrette dine annoncer ud fra. Når du laver annoncering ud fra hashtags, vil det kun være brugere som har interageret med eller brugt det selvsamme hashtag som vil se din annonce. Du kan dermed være meget præcis i din annoncering.
Twitter har bl.a. disse tre typer annonceringstyper:
- Promoverede tweets: Disse er tweets som er betalt og som bliver vist for brugere som ikke allerede følger dig.
- Promoveret konto: Med denne annoncering kan du promovere hele din virksomheds konto til brugere som ikke allerede følger dig.
- Promoverede trends: Her kan virksomheder få en annonce til at blive vist i brugernes tidslinje.
Twitters annonceringsmuligheder er gode for både små og store virksomheder. Særligt mindre virksomheder kan få gavn af mediet, da annoncering er meget lav i omkostninger, og du dermed nemt har mulighed for at afprøve, hvad der virker for din målgruppe, og hvad der ikke gør.
Du skal ikke annoncere på Twitter:
Hvis dit overordnet mål er at få mere trafik til din hjemmeside, er Twitter ikke det bedst sted at annoncere. Her bør du i stedet kigge på Facebook. Samtidig bør du ikke bruge Twitter som eneste sted at annoncere eller være til stede, men brug det som et ekstra medie i dit marketing mix.
Vælg den rette platform til dit behov
Ovenfor har vi beskrevet de forskellige kanaler og deres muligheder for betalt annoncering. Når du skal i gang med at vælge, hvilken platform der passer bedst til dig, skal du først se på, hvad dit mål er, og hvad du sælger. Der er stor forskel på, om du sælger B2B eller B2C, når det kommer til valg af annoncering. B2C virksomheder vil få mest ud af, at vælge Facebook, Instagram eller lign. visuelle kanaler til deres annoncering, hvorimod en B2B virksomhed vil have gavn af at annoncere på både Facebook og LinkedIn.
Går du I gang med annoncering på de sociale medier, bør du i høj grad analysere på dine kampagner og annoncer, så du får et indblik i, om du får de ønskede resultater. Hvis du ikke gør, skal du måske justere dem, eller skifte kanal. Du kan sagtens opleve, at et andet medie er bedre for dig end først antaget.
Er du i tvivl om, hvordan du opsætter dine annoncer, eller har du ikke lyst til at stå for det hele selv, så er vores specialister klar til at hjælpe dig med alle former for annoncering. Kontakt os på tlf. 70 13 63 23 eller via kontaktformularen, så hjælper vi dig med den rette strategi.
DK-31929407