Nye muligheder i Google My Business

Nye muligheder i Google My BusinessGoogle giver dig nu en helt unik mulighed for at fylde lidt mere på side 1 i Google – i hvert fald hvis din Google My Business profil bliver vist.

Med Google Post, som er den nyeste lancering fra Google, kan du dele dine blogindlæg eller dybe links til din hjemmeside via Google My Business. Du får altså en ekstra påvirkningsmulighed overfor brugerne.

Nu tilgængeligt for alle Google My Business-brugere

Google Posts i Google My Business

Google Posts (Indlæg) er ikke et helt nyt tiltag. Faktisk har det eksisteret siden januar 2016 i forbindelse med præsidentvalget. Her var det dog kun åbent for præsidentkandidaterne, som dog ikke formåede at tage det gratis tiltag til sig med det samme.

Her blev disse Posts (som på det tidspunkt blev kendt som ”Candidate Cards”) vist som blokke i søgeresultaterne, men det gav altså ekstra synlighed, når der blev søgt på hver enkelt kandidat.

I marts 2016 fik en lille gruppe af lokale (amerikanske) muligheden for at benytte samme funktioner, som i første omgang kun var tilgængelig for præsidentkandidaterne.

Året efter – i marts 2017 – fik også musikere, museer og sportshold i USA og Brasilien også mulighed for at bruge denne funktion.

Endeligt i juni 2017 blev der åbnet for mindre virksomheder, som altså nu har mulighed for at tilknytte opdateringer til deres Google My Business-profil.

Hvad er fordelen ved Google Posts?

Google Posts er en effektiv måde at vise brugerne nye opslag eller gode tilbud. Det er en måde at vise brugerne, hvad der er aktuelt lige nu. Du kan altså allerede fra Googles søgeresultater vise, at der er aktivitet i din virksomhed – samt vise brugerne de seneste nyheder eller tilbud.

Som nævnt kan du angive dybe links i dine Google Posts. Det er altså lige som med linkbuilding, hvor du guider brugeren direkte ind til den side, der er relevant for den side, der linkes fra.

Ikke en SEO-faktor

Google Posts har ikke nogen direkte SEO-værdi, og det tror vi heller ikke, at det får. Denne funktion kan hurtigt blive til en spam-funktion, hvis virksomhederne tror, at de kan linkbuilde herfra.

Dog kan Google Posts være med til at sende mere trafik ind på din hjemmeside – hvilket både er godt for din virksomheds konvertering, men også som SEO-værdi, særligt hvis brugerne altså klikker sig videre på din hjemmeside. Ellers kan vi begynde at tale om, at din bouncerate stiger – hvilket har en negativ indflydelse for din SEO.

Brug Google Posts til forskellige formål

Opret Google PostsNår du vil lave et opslag med Google Posts kan du indsætte både billeder og tekst. Din tekst skal fylde mellem 100-300 tegn. Der er altså lagt op til, at du blot skal lave en teaser for det indhold, som din Post skal omhandle.

Nu tænker du måske, at Google Posts blot er endnu et sted at publicere dine blogindlæg. Det er da også et oplagt værktøj til at dele blogindlæg, men værktøjet er bestemt ikke begrænset til det. Du har nemlig mulighed for at vælge forskellige CTA.

Som det også fremgår af billedet har du også mulighed for at oprette det som en begivenhed. Med begivenheder får du altså en unik mulighed for at markedsføre et udsalg eller måske et jubilæum, fødselsdag, åbningsreception eller lignende.

Når du har udfyldt selve indholdet af din Post, har du mulighed for at tilknytte en knap (CTA) til opslaget. Denne knap er forudindstillet til at være en af følgende:

  • Reservér
  • Tilmeld dig
  • Køb
  • Udnyt kampagnetilbud

Det er til denne knap, at du kan tilføje et dybt link til din hjemmeside.

 

Tænker du nu, at Google Posts lyder som noget du skal i gang med, men ikke kan finde det under din Google My Business-profil, så fortvivl ej. Værktøjet er stadig ved at blive rullet ud, og har som nævnt fokus på de mindre virksomheder.

Google har bekræftet, at Google posts pt vises i 7 dage.

Har du brug for hjælp til at komme i gang, eller har du brug for hjælp med andre måder at markedsføre din virksomhed på, så kontakt os:

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Dorte Haastrup

Dorte har en kandidat i IT og kommunikation fra Aarhus Universitet, og den ekspertise bruger hun blandt andet på webdesign for vores kunder samt rådgivning, undervisning og afholdelse af workshops i databaseret markedsføring og remarketing på Facebook.

Latest posts by Dorte Haastrup (see all)

0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *