Dine kommentarer er en GULD-kilde til nye søgeord og søgemaskineoptimering

GuldDer er mange gode grunde til at have en blog- eller artikelbase på din virksomheds hjemmeside.

Her har du mulighed for at komme i øjenhøjde med kunderne og samtidigt besvare nogle af de spørgsmål, målgruppen sidder med. Dette er faktisk essensen af et af 2014s helt store buzzwords – nemlig content marketing. Du laver indhold, som målgruppen sætter pris på, også selvom der intet direkte salgsbudskab er i dit indhold.

Nu hvor du alligevel laver det hårde og tidskrævende arbejde med at finde ud af hvad din målgruppe gerne vil vide og laver indhold relateret til dette kan du lige så godt få det maksimale ud af det. Og det til skal du bruge kommentarer.

På blogindlæg og almindelige artikler giver det god mening at lade folk kommentere. De giver deres mening til kende og etablerer et forhold til dig og din virksomhed. Det er én ting.

Men de skaber også nyt og indekserbart indhold på din side og det er søgemaskineoptimering, når det er gjort bedst. Nye kommentarer er et kraftigt signal til Google om, at dit indhold stadig er relevant og stadig tiltrækker besøgende.

Og der er endnu en fordel – en, som mange glemmer:

Du kan bruge dine kommentarer til at finde nye søgeord!

Hvad mangler folk at vide?

Kommentarer er oftest et spørgsmål til den artikel, læseren lige har læst. Det er altså noget, der er relateret til emnet og derved din virksomhed, men som ikke er uddybet tilpas.

Det er et vink med en vognstang til dig som virksomhedsejer om, hvad der skal skrives om næste gang.

Ved du lidt om søgemaskineoptimering og Google optimering ved du også, at nyt indhold altid er en god ting. Det holder siden ’frisk’ og skaber flere indgange til din hjemmeside fra potentielle kunder. Nyt indhold og flere henvisninger fra andre hjemmesider i form af linkbuilding er to af de ting, du i forbindelse med søgemaskineoptimering altid kan bruge.

Og med kommentarer får du fortalt præcis af dine potentielle kunder hvad de gerne vil vide mere om.

Find nøgleord og lav hurtig analyse

Find frem til de nøgleord de besøgende bruger i deres kommentar. Hvilket objekt spørger de ind til?

Brug herefter værktøjer som ”Keyword Planner” i Google AdWords og Ubersuggest.org til at finde ud af, hvor mange søgninger der er og til at finde flere relaterede søgninger.

Måske er det ikke det præcise ord dine besøgende bruger, men en afart af ordet, der for alvor åbner sluserne op til gratis trafik fremover gennem Google optimering.

Når du har fundet de gode søgeord skal du ”blot” lave indhold, der besvarer de problemstillinger målgruppen sidder med. Så aktiverer du kommentarer på artiklen og hele forløbet kan gentage sig selv.

Søgemaskineoptimering er relevans og god brugeroplevelse

Des flere gange du skriver artikler ud fra dine brugeres søgeord, des flere indgangsvinkler har du i søgemaskinerne. Des mere friskt indhold kan Google læse og des flere spørgsmål besvarer du hos dine kunder.

Det er ikke alene god søgemaskineoptimering – det er også en god brugeroplevelse.

Har din side ikke et indbygget kommentarsystem kan du overveje et modul som Disqus, du ved hjælp af få linjers kode kan indsætte – og så har du mulighed for at høre fra alle dem, der sidder med flere spørgsmål til dig, din virksomhed og dine produkter.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *