Meta title og title tag – Hvad er forskellen?

title-tag vs meta title

En ofte set forveksling er mellem ”meta title” og ”title tag” på dit website.

Især hvis du arbejder med søgemaskineoptimering enten som konsulent eller blot med dine egne virksomheder og websites er det vigtigt at kende forskellen på de to elementer.

Til at starte med ser de to forskellige elementer ud således:

Title tag:

<title>Her står titlen</title>

Meta title:

<meta name=”titel” content=”Her står titlen”>

Ofte er de to tags identiske i udseende og udtryk, men ikke i værdi.

Dit title-tag læses af alle de gængse søgemaskiner og er en af de vigtigste parametre, bl.a. Google bruger, når søgemaskinen vurderer indholdet af din side. Du har interesse i, at dit søgeord for siden også er en del af dit title tag – ofte endda flere gange.

Husk her, at hvert søgeord bør have sin egen side. Søgemaskineoptimering fungerer bedst, når du har blot har et søgeord på hver enkelte side. Derfor bør det heller ikke være svært for dig at vælge hvilket søgeord, der skal indgå i dit title tag.

Google vurderer det første ord i dit title tag højere end det næste. Der er derfor godt ræsonnement i at lade dit title tag indlede med dit primære søgeord. Sælger du fx ledelsesrådgivning kunne din title være:

”Ledelsesrådgivning – Anders And er ekspert i ledelse”.

På denne måde har du angivet overfor Google at ledelsesrådgivning er dit vigtigste søgeord. Samtidigt øger du din CTR (Click Through Rate) ude i søgeresultaterne ved at have dit primære søgeord (som folk søger efter) stående først i titlen – ofte endda markeret af fed med Google.

Hvor dit title tag er meget vigtigt og en essentiel del af succesfuld søgemaskineoptimering forholder det sig ganske anderledes med meta titlen.

Meta title som parameter har tidligere været tillagt en vis værdi af søgemaskinerne, men i dag er det tvivlsomt, om du vinder noget som helst ved at bruge tid på at udfylde titlen – de fleste, der arbejder med søgemaskineoptimering anvender ikke meta titlen.

Husk din meta description

Hvor din meta title i store træk er ubrugelig er din meta description stadig vigtig at udfylde.

Din meta description vises som det korte snippet under titlen i de organiske søgeresultater på Google, Bing og andre søgemaskiner.

Hvis du ikke har udfyldt en meta description tager Google blot de første ca. 160 tegn af dit indhold og benytter dette. Du har mulighed for selv at præge dette snippet og derved opfordre dine potentielle besøgende og kunder til at vælge lige netop dit resultat over de andre.

Derved er din meta description ikke et direkte SEO-værktøj, da Google ikke rangerer dit resultat afhængigt af din udfyldte description. Til gengæld vil du med flere kliks sende et kraftigt signal til Google om et relevant resultat i søgeresultaterne, der herved vil føre dig længere op.

Brugeradfærden i søgeresultaterne betyder stadig mere og mere – og her er din meta description, ligesom dit title tag, fortsat vigtigt, da du med disse kan lokke og forventningsafstemme med dine potentielle besøgende.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *