GMB

Derfor bør du opdatere din GMB under COVID-19

 

GMB

Er I en af de mange danske virksomheder, der er påvirket af coronavirussen i form af nedlukning eller ændringer i jeres åbningstider?
Så er det vigtigt, at I husker at fortælle jeres kunder om jeres eventuelle ændringer i den daglige drift af virksomheden på jeres Google My Business konto.

Bliv klogere på hvad Google anbefaler berørte virksomheder at gøre i indlægget herunder.

GMB giver nyttig information om din forretning

GMB

Som du nok allerede ved, er Google My Business stedet, hvor du kan vise forretningsinformation om din virksomhed som eksempelvis åbningstider, services, beskrivelse af din virksomhed osv. Disse data bliver bl.a. vist i Google-søgninger og på Google Maps, hvilket altså gør det til et nyttigt sted for brugerne at finde information om lokale virksomheder.

Gør potentielle kunder opmærksomme med GMB

Lokal SEO

Netop fordi, at denne funktion bruges i så høj grad af brugerne til at finde forretningsinformation om virksomheders åbningstider og lignende i denne periode, har Google nu opfordret virksomheder, der er berørt af COVID-19 til at gøre deres potentielle kunder opmærksomme på eventuelle ændringer ved at opdatere deres oplysninger på deres Google My Business konto.
Dette gør det langt nemmere for de mennesker, der forsøger at danne sig et overblik på Google, over hvilke forretninger og tjenester der stadig er tilgængelige i denne tid.

Dog er der ikke oprettet noget nyt filter, notifikationer eller andre værktøjer specifikt til corona-situationen inde på GMB, men på Googles supportside giver de gode råd til, hvordan virksomhedsejere kan redigere i de oplysninger, der i øjeblikket står til rådighed på deres side.
Herunder har vi listet de vigtigste oplysninger op, som du bør opdatere, hvis din virksomhed lige som mange andre er påvirket af coronavirussen.

Vi anbefaler som minimum at udføre mindst ét af punkterne for at holde jeres nuværende og potentielle kunder bedst muligt opdaterede.

1. Administrer jeres oplysninger

Først og fremmest er det vigtigt, at jeres virksomhed angiver, om I er berørte af coronavirussen.
Her kan I eksempelvis fortælle, hvis I tager ekstra forholdsregler, hvis I oplever forsinkede leverancer, eller hvis I yder ekstra services i lokalområdet.
Alle disse oplysninger kan I fortælle om i jeres virksomhedsoplysninger.

2. Opdatering af åbningstider

Rigtig mange virksomheder som er berørte af COVID-19, har valgt at lukke eller skære ned i deres åbningstider, og hvis dette også er tilfældet for jeres forretning, er det vigtigt at I får redigeret jeres åbningstider, så jeres GMB-oplysninger ikke giver forkert information til potentielle kunder, når de besøger jeres virksomhedsprofil.
Dette sparer jer også en masse tid, da det minimerer eventuelle spørgsmål, som I skulle have besvaret på de sociale medier, mail eller per telefon, som mange gør brug af i denne tid for at finde korrekt information.

Sådan redigerer du dine åbningstider:

1. Klik på ’Oplysninger’ i menuen på din GMB.
2. Vælg ’Åbningstider’ og opdater her din åbningstid samt hvilke dage din virksomhed holder åben.
3. Klik på ’Anvend’ for at gemme din opdatering.

3. Rediger kontaktoplysninger

I denne tid er det desuden også rigtig vigtigt, at kunderne har mulighed for at kontakte jer, og derfor skal I især sørge for, at det telefonnummer som står på jeres Google My Business er korrekt.
På din GMB-konto er det, ud over jeres primære telefonnummer, er det muligt at tilføje op til to yderligere numre hvilket er smart, hvis jeres virksomhed er opdelt, og arbejder forskellige steder eller på forskellige tidspunkter.
På denne måde sikrer I, at nuværende- og potentielle kunder ikke ringer forgæves, og går til konkurrenten i stedet.

4. Opslag giver bedre kommunikation

Ønsker jeres virksomhed at kommunikere direkte med jeres kunder, når der sker nye ændringer i jeres virksomhed under corona-situationen, kan I med fordel gøre brug af funktionen ’Opslag’, som kan oprettes direkte på jeres Google My Business profil.
Disse opslag kan I bruge til at give opdaterede og mere detaljerede oplysninger til kunderne om nyheder i jeres virksomhed – eksempelvis hvilke tjenester eller produkter I fortsat tilbyder, tilbud, kampagner eller lignende.

Har du spørgsmål, eller ønsker du hjælp til at opdatere jeres virksomheds GMB, står vi altid klar til at hjælpe på telefon: 70136323 eller igennem vores kontaktformular herunder.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen