SEO i 2016: Vores 3 bud på tendenser

SEO trends på vej mod 2016: 3 ting, vi tror, der kommer til at ske

SEO i 2016: Vores 3 bud på tendenser
Søgemaskineoptimering udvikler sig i et fantastisk tempo. Det er en af de ting, der gør SEO spændende – men samtidigt udfordrende – at arbejde med.

Samtidigt er det dog muligt at se nogle tydelige tendenser i, hvordan professionelle arbejder med SEO og de ændringer i algoritmen, Google laver.

Ud fra de tendenser vil vi på OnlineSynlighed.dk gerne komme med 3 bud på, hvad SEO er lig med i 2016 baseret på de tendenser, vi ser lige nu.

For de dygtige er der flere kunder end nogensinde før at hente med de øverste placeringer i søgemaskinerne – men konkurrencen bliver heller ikke mindre herfra.

Vi vil gerne tage en gratis og uforpligtende snak med dig omkring hvad SEO kan gøre for din virksomhed – ring gerne 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk.

Så kigger vi på din side og kontakter dig derfra.

Herunder vores forudsigelser for, hvad SEO er lig med i 2016:

Mobiltelefonerne giver baghjul til desktop

Mobiltelefonerne giver baghjul til desktop2015 blev året, hvor der kom lige så mange besøgende fra mobiltelefoner som fra almindelige desktopcomputere.

2016 bliver året, hvor mobiltelefoner og tablets kommer til at overhale.

Vi bruger vores mobil mere og mere – og en klar tendens er, at vi nu ikke alene søger information om produkter og ydelser for så at købe på vores computer senere. Nu køber vi ind direkte på mobiltelefon.

Det kræver et paradigmeskift.

Dit website er nu ikke til computere – og så responsivt til mobiler. Det skal skabes først og fremmest til mobiltelefoner og først derefter udvides til dem, der søger efter ydelser og produkter på computeren.

I fremtiden vil du hente det meste af din omsætning fra mobiltelefonerne. Er din hjemmeside og din virksomhed klar til det – eller får du baghjul af de responsive hjemmesider, dine konkurrenter kan prale af?

At du får flere og flere besøgende fra mobiltelefoner har også stor betydning for dine betalte annoncer. Du har sandsynligvis to forskellige priser for dine betalte kanaler som AdWords og Facebook – en for konvertering på mobiltelefoner og en på desktop. Mobil kan være både billigere og dyrere end desktop afhængigt af, hvor gode dine annoncer er og hvor ”mobilvenligt” et produkt, du sælger.

I fremtiden vil vi bruge mere tid på at fintune annoncer især til mobiltelefonerne med landingssider lavet til touchskærme – slet og ret fordi, der er en større volumen at hente her end på de ”gammeldags” computere med en skærm, et tastatur og en mus!

Husk også at have dit telefonnummer synligt på din side – overvej en permanent placering direkte i din menu eller navigation. Du kan med et almindeligt link-tag i HTML gøre dit telefonnummer klikbart, således at mobilbrugeren kan ringe til din virksomhed blot ved at trykke på nummeret øverst på siden.

Husk – des nemmere du gør det at konvertere på din side, des flere kunder vil du også få i din virksomhed!

Voice Search begynder at ligne noget

Voice Search

Det er langsommere at skrive på en mobiltelefon eller en tablet end på en computer – derfor kommer vi i fremtiden til at søge direkte med stemmen i stedet for.

Allerede nu bruger iPhone-folket Siri og Android-folket Google Voice Search til at tale deres søgekommandoer direkte til telefonen.

Det er hurtigt og nemt.

Og eftersom talegenkendelsen bliver bedre hver eneste dag vil vi snart nå et punkt, hvor det ikke kun er first-movers og ”nørder”, der søger med stemmen – men alle, fordi det simpelthen er nemmere.

Når vi søger med stemmen sker det typisk som spørgsmål – altså ”hvem”, ”hvad”, ”hvorfor”, ”hvordan”, ”hvornår” og så videre.

Tænk over det, når du laver indhold på din side fremover. En bedre titel til ”Her spiller Band of Horses på Vega” kan være ”Hvornår spiller Band of Horses på Vega”, når dine besøgende bliver hjulpet ind på din side med stemmens, og ikke fingerens magt.

Endnu er talegenkendelse på dansk underlegent til det engelske – men med den nuværende udvikling er det et spørgsmål om få år, før niveauet er det samme.

Spørgebaserede søgeord bør være en stor del af din søgeordsanalyse fremover – der er meget trafik at hente og det bringer dig helt frem i feltet, når voice search også for alvor bliver stort i Danmark. Det er blot et spørgsmål om tid og vi sætter i OnlineSynlighed vores penge allerede på 2016.

Mere markup og ”direct answers” i søgemaskinerne

Google vil gerne vise mere data i søgeresultaterne end blot links til andre sider.

Andelen af søgeforespørgsler hvor Google direkte svarer i søgeresultaterne stiger derfor støt. Hvis du skriver ”How old is Nicolas Cage” får du svaret (51, i øvrigt) direkte i søgeresultaterne. Du behøver ikke at klikke ind på Wikipedia for at læse det. Det vil vi se mere af.

Samtidigt vil der komme flere muligheder for ”rich snippets” eller ”structured data”, som Google kalder det.

Søger du i dag efter opskriften på din yndlingsret vil du udover et link også kunne se følgende direkte i søgeresultaterne:

  • Et billede af retten
  • Cirkapris for ingredienser
  • Kogetid
  • Antal kalorier

Og mere.

Du får også structured data, hvis du søger efter vejret, flybilletter, hoteller, koncertbilletter og specifikke produkter.

Den data øger CTR’en (Click Through Rate, andelen af søgende der klikker på lige netop dit resultat) betragteligt, da du med den ekstra data ”står ud af søgeresultaterne”.

Har du mulighed for det kan du således booste din trafik væsentligt alene ved at kode structured data ind på din side. Det tager en dygtig programmør få timer og kan øge din CTR med op imod 50 %, hvis du har en side inden for de emner, Google her lister op.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen