Google-optimering for begyndere

Google-optimering-for-begyndereEt klassisk ordsprog indenfor markedsføring siger, at din virksomhed skal møde kunderne der, hvor de er. Hundredtusindvis af danskere bruger Google hver eneste dag, og derfor er det vigtigt, at din virksomhed har en stærk profil i Googles søgeresultater. Med Google-optimering kan din virksomheds hjemmeside blive mere attraktiv i Googles øjne, og det kan betyde bedre placeringer, flere besøg og i sidste ende flere kunder i butikken.

I denne artikel får du svar på, hvorfor Google-optimering er vigtigt for lige netop din virksomhed. Du får også svar på, hvordan du bedst muligt kommer i gang med at Google-optimere din virksomheds hjemmeside.

For god ordens skyld skal vi understrege, at vi primært fokuserer på søgemaskinen Google, fordi det er den søgemaskine, som langt de fleste danskere bruger. Der findes også andre søgemaskiner, men disser skeler til den måde, Google gør tingene på som markedsleder. Derfor kan man godt sige, at du ved at følge Googles kriterier kan opnå en synergieffekt, hvor din hjemmesides placeringer også bliver forbedret i andre søgemaskiners søgeresultater.

Kom godt i gang med Google-optimering

Lad os starte med at definere, hvad Google-optimering egentlig betyder. Google er en søgemaskine, som igennem årene er blevet ekstremt god til at indsamle og prioritere informationer fra alle verdens websteder. Google bruger en såkaldt algoritme til det formål, og selvom ingen ved, hvordan denne algoritme helt præcist ser ud, er det muligt at komme med nogle generelle observationer.

For det første ved vi, at Google tillægger hjemmesider med kvalitetsindhold stadigt større værdi. Kvalitetsindhold betyder, som navnet antyder, indhold der er gennemarbejdet og super relevant i forhold til et givent emne. Af samme årsag figurerer netavisernes artikler typisk højt i søgeresultaterne, fordi artiklerne er skrevet af journalister, som qua deres profession sætter en ære i præcision og grundighed. Og det er altså faktorer, Google sætter stor pris på.

For det andet ved vi også, at links fra andre sider, Google synes om, kan påvirke din hjemmesides placeringer i en positiv retning. Det hænger sammen med, at hver enkelt link fungerer som en et blåt flag, der kan give Google et prej om, at der findes kvalitetsindhold på din side. Herudover ved vi også, at der findes en række andre faktorer, der kan påvirke en hjemmesides placering i Googles søgeresultater. Det spiller for eksempel en rolle, hvis indhold på din hjemmeside bliver delt på sociale medier som Facebook, Twitter og Google+.

For det tredje ved vi, at Google også vægter godt design og en velkonstrueret webarkitektur. Disse faktorer knytter sig til de mere tekniske aspekter af Google-optimering. Og så er vi faktisk fremme ved sagens kerne. Google-optimering går nemlig ud på at sørge for, at din hjemmeside bliver mere attraktiv i Googles øjne. Det kan man opnå ved at sørge for, at siden indeholder kvalitetsindhold, der bliver delt på sociale medier, og at alt indholdet er sat op i et brugervenligt design, der hviler på en god bagvedliggende webarkitektur.

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
John Nielsen