5 SEO Ninja tips til dit website

OnlineSynlighed.dk giver dig her 5 SEO Ninja tips til dit website (og én bonus til din programmør)Det er ved at være sommerferie. Måske har du lidt bedre tid til at lave SEO lige nu, end du har haft de sidste par uger, hvor der har været travlt i butikken.

Hvis det er tilfældet har vi i OnlineSynlighed fundet frem til 5 ting, du med fordel kan gøre for din side lige nu.

De 5 SEO tips er til at implementere og kræver blot nogle timer fra dig – og resultaterne vil du se allerede i løbet af et par dage.

Uden videre intro – 5 SEO ninja tips til dit website!

Implementer rich snippets nu

Med rich snippets er det muligt for dig at vise mere end blot titel og beskrivelse i søgeresultaterne.

Se et eksempel her:

Med rich snippets er det muligt for dig at vise mere end blot titel og beskrivelse i søgeresultaterne.

Her er der både et billede og bedømmelse med – det er tilmed muligt at skrive forberedelsestid og kalorier ind, hvis du er rigtigt dygtig.

Du kan også skrive anmeldelser ind til andet end opskrifter, tidspunkter for events og meget mere.

Se en liste over dine muligheder for at implementere rich snippets her (Google kalder det for structured data).

Grundreglen er, at des flere rich snippets du har mulighed for at implementere på din side, des flere kliks vil du også få fra søgeresultaterne. Hvert rich snippet tiltrækker dig mere opmærksom i søgeresultaterne. Og mere opmærksom giver flere kliks.

Det er i sidste ende et spørgsmål om det, der kaldes ”real estate” – des mere ”ejendom” i søgeresultaterne du har, des bedre.

Lav en intern søgefunktion på din side

Der er to gode grunde til at give besøgende mulighed for intern at søge efter fx produkter eller artikler på din side:

Den ene er, at du faktisk hjælper dine brugere videre. De leder efter noget og du viser dem stien. Det skaber flere salg i sidste ende.

Ligeså vigtigt får du meget spændende information omkring, hvad dine potentielle kunder faktisk leder efter.

Hvad der bliver søgt efter på din side har du efterfølgende mulighed for at se i Google Analytics. De søgeord, der får flest søgninger, kan du med fordel skrive artikler om.

Ikke alene får dine næste brugere, der søger efter det samme, et bedre resultat – du giver også Google endnu en indgang til din side, hvortil de gratis og organiske besøgende kan sendes.

Hovedreglen er, at mere indhold er bedre – især, når du skriver indhold efter, hvad dine brugere faktisk har problemer med og ønsker din hjælp til.

Gennemgå gamle sider – lav interne links

Et tredje godt trick er at bruge tid på at gennemgå alle dine gamle sider for at skabe nye, interne links.

Du udgiver hele tiden nyt indhold på din side. I mange af dine gamle artikler giver det god mening at lave et link til en nyere artikel, der forklarer en del af et emne endnu bedre. Men det sker ikke automatisk.

Brug i stedet tid på at gennemgå alle dine gamle artikler og indsæt manuelt links til nye artikler, hvor det giver mening. Det giver dine brugere en bedre oplevelse på din side, da de får navigeret rundt til relevante artikler, og det hjælper også Google med at fastslå hvilke vigtige artikler, du har.

Husk, at det er bedre at lave dine interne links manuelt. På den måde har du nemlig mulighed for at variere i dine ankertekster. Laver du dine interne links automatisk ved hjælp af fx et WordPress-plugin får alle dine links den samme ankertekst. Det kan Google spotte og permanente links i footer, sidebar og header har ikke samme pondus som et ”redaktionelt placeret link”.

De par timer du skal bruge på at løbe dine gamle sider igennem er godt givet ud!

Lav flere sitemaps – videoer, billeder, artikler

Har du et HTML sitemap lige nu?

Med et HTML sitemap har du mulighed for at lave en oversigt på din side, hvorfra alle dine undersider kan tilgås. Det skaber overblik for dine besøgende og hjælper også Google med at indeksere din side.

Du kan se vores HTML sitemap på OnlineSynlighed.dk her.

Hoster du videoer på din side, eller har du undersider alene med video, kan du med fordel lave et sitemap over dem. Ligeledes med billeder.

Du hjælper Google med at indeksere alt indhold på din side – og hjælper også de besøgende, der søger efter visuelt indhold videre.

Komprimer dine billeder automatisk i WordPress

Bruger du WordPress ligesom OnlineSynlighed og snart 1/3 af alle verdens websites?

Så kan du meget nemt og billigt automatisk komprimere dine billeder med pluginnet Kraken.io.

Kraken.io koster dig 5 dollars om måneden – men til hvad vi skal bruge det til kan du udmærket nøjes med at købe det i en enkelt måned.

Kraken.io komprimerer alle de billeder, du har liggende i din WordPress-installation. Ofte er det muligt at skære 90 % af dit billedes filstørrelse uden at det kan ses med det blotte øje.

Resultatet er en væsentligt forbedret indlæsningshastighed på din side – og indlæsningshastigheden er en vital faktor for søgemaskineoptimering i dag.

I takt med at flere af dine besøgende kommer fra en mobiltelefon betyder det kun mere, at din side indlæser hurtigt. En langsom indlæsning giver flere personer, der bouncer fra din side og derved flere faktiske besøgende – det ser Google og giver dig bedre placeringer ud fra.

Bonus:

Bedst, som du troede, vi var færdige..

Komprimer javascript og CSS

Det her tip har vi lagt som en bonus, da du ikke nødvendigvis selv kan udføre det – tippet kræver nemlig programmeringskendskab.

Din side har ikke behov for mere end én CSS-fil og javascript-fil. Al din CSS og javascript kan samles i de to filer. Alligevel har mange sider ofte en del javascript og CSS-filer, som derved skal indlæses hver og en af brugeren.

Det giver en lidt langsommere oplevelse – og som nævnt før betyder hastighed meget i dag.

Det er forholdsvis nemt at sammenslå dine CSS- og javascript-filer til en af hver. Og når du har gjort det får dine brugere en bedre oplevelse på din side.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
1 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *