SEO Trends i 2015

SEO Trends 2015Søgemaskineoptimering som felt udvikler sig utroligt hurtigt – og det gør det både spændende, men også udfordrende at arbejde med.

Til jer der arbejder med søgemaskineoptimering eller ynder at følge med kommer vi her med vores bud på fire af de trends, vi tror der kommer til at præge arbejdet med de organiske søgeresultater i 2015.

Få links – men stærkere af slagsen

Især linkbuilding har udviklet sig meget inden for de seneste par år. Fra i værste fald ingen værdi at give kan de forkerte links nu skade dit websites placering i søgeresultaterne.

Linkbuilding er dog stadig enormt effektiv, hvis de rette relevante links rettes mod den rigtige side.

Vi tror derfor på, at vi kommer til at se mere til linkbuilding i 2015 – men vi kommer til at betale for færre links, der til gengæld er mere relevante.

Linkbuilding er en af de ting, hvor du med fordel kan læse op på lektien inden du køber ydelsen. Feltet er ugennemsigtigt og den forkerte konsulent kan skabe mere skade end gavn gode intentioner til trods.

Mere content marketing

2014s buzzword på det danske online marketing-marked blev content marketing – nu er det tid til at se, om hypen også kan levere faktiske resultater.

Vi vil alle sammen gerne levere det indhold til vores potentielle kunder, der får dem til at savle over vores produkter og panisk trykke på ”Køb”-knappen. Men det er nemmere sagt end gjort.

2015 bliver ”make or break” for content marketing. Skal vi dedikere medarbejderressourcer til udarbejdelse af materiale eller hyre dyre konsulenter ind til formålet – eller går det hele I sig selv igen, så vi kan fokusere på mere almindelig digital annoncering?

Tekst står ikke længere alene som ”indhold”

Vi har i mange år sat lighedstegn mellem indhold på et website og tekst.

Men det ændrer sig med hastige skridt – især takket være hurtigere og hurtigere internetforbindelser, der tillader os at bruge video og billeder på en anden måde end tidligere.

Ikke alle foretrækker nemlig at læse deres indhold. Andre vil hellere se mens en tredje gruppe foretrækker at lytte. Dette giver udfordringer i forhold til søgemaskineoptimering, da fx Googles robotter ikke på samme måde kan indeksere og rangere en video som de kan med en tekst. Vi kan dog hjælpe på vej ved hjælp af SEO-venlig hosting fra fx Wistia.com, ved at bruge alt-tags på vores billeder og i øvrigt udfylde vores html-tags korrekt, når vi sætter vores side op.

Konkurrencen bliver stærkere

Sidst, men ikke mindst, tror vi på en evigt hårdere og hårdere konkurrence. Hvor der fortsat kun er 10 pladser på side 1, ofte endda mindre hvis det er brand-søgeord, er der nemlig flere og flere virksomheder, der ser potentialet for en god ROI på søgemaskineoptimering.

Vi slås alle sammen om den samme førsteplads og en intensiveret konkurrence betyder et øget behov for kompetent rådgivning inden for søgemaskineoptimering. De stærkeste og mest relevante links bliver flere penge værd og den rette tekstforfatter vil skabe større værdi med semantisk korrekte og engagerende tekster på dit website.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *