Reputation management

Hvordan dårligt omdømme kan ødelægge din SEO

(og hvad du kan gøre ved det nu)

Reputation managementDu er et resultat af de mennesker, du omgiver dig med.

Det er den danske omskrivning af det populære engelske ordsprog ”You are judged by the company, you keep”.

Og det har stor betydning for dit arbejde med søgemaskineoptimering og content marketing.

Hvis Stein Bagger skrev til dig med henblik på at skrive om privatøkonomi på din side ville du tænke to gange, inden du svarede ja tilbage.

Det samme gælder, når du som et led i søgemaskineoptimering eller content marketing beder om at blive vist på en side, få et link, få lov til at skrive et gæsteindlæg eller noget helt fjerde.

Hvis der alene er historier om dårlig kundeservice og svindel, når navnet på din virksomhed Googles, bliver dit arbejde bare dét sværere.

Det er heldigvis en problemstilling, du med online reputation management har mulighed for at læse.

Oplever du allerede nu følgerne af dårligt omdømme online? Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk for en gratis og uforpligtende snak om din situation og dine muligheder for at forbedre den.

Færre naturlige links og forværret outreach-resultat

Et dårligt omdømme giver dig færre naturlige links. Det er de færreste, der ønsker at linke til hvad der i befolkningen er kendt som en ”ond” eller ”dårlig” virksomhed.

Hvis du eller dit bureau forsøger sig med link-outreach må et dårligere resultat end hvad der kunne være opnået med en ”clean slate” også forventes.

Og så er vi ikke engang inde på de mange problemer med almindelig troværdighed og konvertering på din side, som primært negative historier online om din virksomhed skaber.

Reaktionsmulighed 1: Automatiser anmeldelser

Nok om ulemperne – lad os se, hvad dine muligheder for at reagere er.

Den første er at skabe modvægt til negative historier og anmeldelser. Især anmeldelser har du mulighed for nemt at automatisere. Når du har sendt en pakke ud af din webshop eller leveret et færdigt projekt til din kunde, så sæt det i proces eller gør det til en vane at bede om en anmeldelse, hvor dine kunder kigger.

Det kan være fx Facebook, Trustpilot eller Google My Business – eller alle 3, hvis kundeforholdet er særligt godt.

2 dårlige anmeldelser ud af 2 skræmmer kunder væk – men er der 35 positive anmeldelser til at modsvare dem får din virksomhed alligevel en chance hos de potentielle kunder.

En nem måde at få de første anmeldelser på er ved at bede medarbejderne anmelde virksomheden – ofte skal der lige et par anmeldelser til før dine kunder af sig selv begynder at stemme ind. En nylig amerikansk undersøgelse viser, at 88 % (!) af dine potentielle kunder stoler på anmeldelser online.

Både, hvis de lovpriser din virksomhed og bekræfter den potentielle kunde i sit valg.

Og hvis du advarer mod at handle med dig.

Ved at samle anmeldelser ikke alene på eksterne platforme, men også på en intern side på din virksomheds hjemmeside, har du i øvrigt en indgangsvinkel mere til potentielle kunder – og et godt resultat at vise frem, når en kunde specifikt søger efter anmeldelser af din virksomhed. Vi anbefaler i OnlineSynlighed.dk, at du opretter en sådan intern side med anmeldelser. Husk, at du ikke uden forudgående aftale med Trustpilot og andre anmeldelsesportaler må kopiere anmeldelser af din virksomhed ind på din egen side. Ophavsretten til anmeldelsen haves af Trustpilot.

Reaktionsmulighed 2: Ræk ud til dem, der føler sig truffet

Din virksomhed vil få dårlige anmeldelser før eller siden. Ofte er de ikke berettigede – men de er der.

Du har en række juridiske muligheder for at reagere, men ofte skalerer du konflikten op nærmere end at nedskalere den – se blot hvordan det gik Vordingborg Køkkener, da de valgte advokater fremfor forlig til at løse udfordringen med en (i øvrigt berettiget) utilfreds kunde.

Ræk i stedet ud til den, der har lavet den dårlige anmeldelse.

For mange er en dårlig anmeldelse blot den sidste reaktionsmulighed, hvis de føler, de har ramt en mur i kundeforholdet med dig.

Løs situationen og bed om, at anmeldelsen bliver ændret. Det respekterer langt de fleste. I sidste ende kan historien ende lykkeligt, da nye og potentielle kunder nu kan se, du og din virksomhed faktisk håndterer problemer og ikke blot ignorerer dem (med offentligt skue til følge).

For nogle danskere er Trustpilot i dag blot en måde at række ud til en virksomhed på – da ’tvisten’ her er offentlig forventes en hurtigere reaktion, end hvis der blot sendes en mail. Vi gider ikke vente i telefon i dag og internettet giver os mulighed for at lufte vores frustration over små som store ting.

Dårlig kundeservice primær årsag til virksomhedsskifte

Den primære årsag til at private forbrugere skifter servicevirksomhed er dårlig kundeservice.

Dårlig kundeservice er værre end høje priser, et ringe produkt og irriterende reklamer. Vi kan klare at betale lidt mere hver måned – men dårlig service i telefonen, og så skifter vi leverandør og skriver en grim anmeldelse på Trustpilot.

God kundeservice er således et af de stærkeste værktøjer, din virksomhed har – både når det kommer til markedsføring (anbefalinger), kundefastholdelse og online marketing (som forklaret her).

Kundeservice er ikke et nødvendigt onde – det bør være et integreret fokuspunkt og gå igen for alt hvad din virksomhed beskæftiger sig med. Du har ikke råd til andet.

Vi hjælper i OnlineSynlighed.dk danske virksomheder og private med at forbedre deres online omdømme. Vores redskaber er positive og neutrale resultater i bl.a. lokalpresse, sociale medier og portaler, vi selv ejer.

Du er velkommen til at ringe til 70 13 63 23 eller skrive til mail@onlinesynlighed.dk nu for at høre om mulighederne for at forbedre den situation, du står i lige nu – eller at reagere præventiv, således dårlig omtale aldrig bliver en hindring i din virksomheds drift.

John Nielsen