Sådan kan du overvåge internettet for negativ omtale

Sådan kan du overvåge internettet for negativ omtale

Sådan kan du overvåge internettet for negativ omtaleNegativ omtale på internettet er et stort problem – for når først omtalen er online på et medie, du ikke har adgang til eller kontrol over, er det svært, hvis ikke umuligt, at fjerne igen.

Heldigvis har du med en række smarte værktøjer mulighed for at overvåge internettet for omtaler af dit brand. Med disse værktøjer har du mulighed for at reagere hurtigt, skulle der opstå en situation, der krævede reaktion.

På internettet går alting lidt hurtigere. Reagerer man som brand ikke på negativ omtale i en uge, kan det ses som et svaghedstegn, et tegn på at være skyldig og måske værst af alt et tegn på konservativitet. Og det kan skyldes noget så enkelt, som at virksomheden slet ikke har opdaget, at der er opstået problemer.

Det kan undgås med nedenstående gratis værktøjer.

Google Alerts

google-underretning
Google giver dig med Google Alerts (på dansk Google Underretninger)en gratis tjeneste til at overvåge nettet for specifikke søgeord – fx virksomhedens navn. Opdager og indekserer Google nyt indhold med virksomhedens navn, får du fluks sendt en mail bestående af en kort beskrivelse og et link. Præcis, som du i forvejen kender det fra Googles enormt populære søgemaskine.

Google Alerts har tidligere virket bedre, end den gør i 2014 – men den udgør et udmærket og gratis fundament i forhold til at overvåge internettet for brug af dit brand og eventuel negativ omtale.

Talkwater Alerts

Talkwalker alertsDet bedste gratis alternativ til Google Alerts hedder Talkwater Alerts. Det er nemt at sætte op og sender dig ligeledes en mail, når spændende nyt indhold om virksomheden fremkommer. Det er muligt ikke alene at overvåge ens navn, men også interessante emner (eksempelvis ens forretningsområde), konkurrenter og lignende.

Kom problemer i forkøbet med online reputation management

Med ovenstående to værktøjer kan du opdage det, når dit brand omtales. Men der kan det allerede være for sent. Er der tale om dårlig omtale, og får det tilpas meget opmærksomhed, kan det være et problem for din virksomhed i flere år ad gangen.

Det er et problem, du har god mulighed for at løse ved hjælp af proaktiv online reputation management. Reputation management handler om at skabe andre og relevante resultater på internettet for en given søgning, der kan figurere i stedet for negative i slagsen i søgeresultaterne, skulle dette blive nødvendigt.

Sådan online reputation management er langt billigere og mere effektivt, hvis det laves på forhånd. Det skyldes, at alder i søgemaskinernes algoritme er en væsentlig rangeringsfaktor. Engagerer din virksomhed sig med en IT-ekspert eller et mediebureau med ekspertise inden for online reputation management inden problemet er opstået, står I langt bedre den dag, problemet bliver aktuelt.

Og i vores moderne verden og den hastighed alt foregår i, bliver det en dag relevant.

Et par nylige eksempler er bl.a. en københavnsk blomsterbutik, der handlede i en storm på de sociale medier, Eniro der tabte en domæneklagesag om domænet eniro-nej.dk samt chokoladefabrikanten Toms, der i forbindelse med deres julekalender fik hug for lidt for billigt indhold i en af lågerne.

Det er farligt at trodse kunderne på de sociale medier – det går alting alt for hurtigt til i dag. Proaktiv reputation management kan her være med til at redde skuden, bliver der slået et hul i skroget.

John Nielsen