Bliver du fundet på dine ydelser? Godt – så er det tid til dit eget navn
SEO handler om at blive fundet på det, man gerne vil findes på. Som regel hedder man ikke det, man gerne vil findes på (modsat os, der har taget navn efter det, vi skaber), og derfor kan man godt komme til at glemme sit eget navn i søgemaskineoptimeringen.
Måske hedder ens virksomhed ”Edge of the North”, fordi det lyder cool, og man har udviklet noget specielt stof, som er meget slidstærkt og er helt på kant med udviklingen. Man bruger det til at lave arbejdsbukser.
Fordi man laver arbejdsbukser, bruger man en masse energi på at lave en SEO-indsats på søgeordet ’arbejdsbukser’. Det giver god mening, fordi kunderne søger efter arbejdsbukser, når de vil købe arbejdsbukser. Simpelt nok.
Og det er heller ikke forkert. Pengene ligger der, så der skal der også lægges kræfter, men man må ikke sylte sit eget navn.
Det handler om (online) omdømme
Vi laver blandt andet reputation management, og det handler meget overordnet om at have kontrol over, hvad folk finder, når de søger på ens virksomheds navn. Det er en anden variation af SEO, men der er en lektie i forhold til online reputation management, som det hedder, som alle bør kende.
Forberedelse gør det væsentligt lettere at opretholde det gode online omdømme.
Derfor giver det rigtig god mening at begynde at afse nogle ressourcer til at arbejde på den første side af søgeresultaterne, når man søger på ens virksomheds navn, også selvom man ikke er i stormvejr. På den måde kan man få et forspring, hvis uheldet er ude.
Der er mange ting, man kan gøre for at have mere kontrol over side 1 i søgeresultaterne på ens eget navn, men det kan også være en hård opgave. Normalt i SEO forsøger man at løfte 1 resultat, mens det som bekendt er 10 resultater, man skal have styr på, hvis man vil have hele side 1.
Opgaven er altså meget stor, og derfor er det som regel noget, man beder professionelle om, når skaden er sket. Vil man gerne være lidt mere forberedt, er der nogle konkrete tiltag, man kan gøre sig, for at præsentere sig selv bedst muligt.
Dine sociale medier er udmærkede landingssider
For langt de fleste er et af de resultater, der ledsager ens egen side på side 1, når man søger på ens navn, ens sociale medier. Altså hvis du søger på OnlineSynlighed.dk, vil du også få serveret vores Facebook- og LinkedIn-side et eller andet sted på side 1.
Med aktivitet på de sociale medier, kan du sørge for at holde de resultater relativt højt, og det mindsker muligheden for, at uhensigtsmæssige resultater dukker op, fordi pladserne er optaget.
Husk dog her på, at Facebook kan vise stjerner eller anbefalinger, så sørg for at tage dig godt af dine kunder, så du fremstår som en god og seriøs samarbejdspartner med en god vurdering.
Vær opmærksom på vurderingssider
Trustpilot er det mest kendte eksempel, men der er også en række mere nicheprægede sites, der samler vurderinger af virksomheder. De har også tendens til at dukke op, når man søger på en virksomhed, og ligesom Facebook-resultatet får man også ofte en vurdering her.
Når vi fokuserer på, at man får bedømmelsen i søgeresultaterne, er det fordi, mange ikke vil klikke ind og se en eventuel forklaring på en kritisk vurdering. Måske har kunden misforstået noget, men det får man som googlende ikke set, fordi man aldrig klikker ind. Man ser bare den lave vurdering.
Derfor betyder disse vurderinger rigtig meget.
Hav styr på intern linkstruktur og prioriter
Man kan mange ting med intern linkstruktur og en målrettet indsats for at løfte bestemte af sine undersider. Det er en rigtig god ide, når vi snakker om at kontrollere side 1 i søgeresultaterne.
Ved at udvælge de undersider, man gerne vil fokusere på og have dukker op i søgeresultaterne, kan man tilrettelægge sin interne linkbuilding, som understøtter det.
Det betyder også, at du vil have lidt lettere ved sådan noget som ekstern linkbuilding, der er så godt som uundværligt i arbejdet med SEO. Når du har fundet ud af, hvad du vil linkbuilde til, skal det afspejles i din interne linkstruktur.
Det handler om at fjerne hurdles
Man får måske ikke isoleret set så mange kunder på at have styr på førstehåndsindtrykket gennem søgemaskinerne. Det er de færreste, som udelukkende kigger på en virksomheds omdømme, når de mangler noget – verdens bedste skobutik kommer ikke til at sælge mig noget, hvis jeg mangler en bil.
Til gengæld kan man godt blive valgt fra, hvis man fremstår uprofessionel på den ene eller den anden måde. Hvis en søgning på ens navn giver uheldige sager fra pressen eller dårlige brugervurderinger, kan man blive valgt fra.
Forbrugere leder efter grunde til at lade være, snarere end de leder efter grunde til at sige ja, når de skal købe noget. Det er nemlig meget lettere at overbevise sig selv om, at man nok ikke har brug for den ting alligevel.
Derfor kan en forbruger godt være i tvivl om et køb og så lige tjekke virksomheden. Er der hurtig levering, hvordan er kundeservice og den slags. Et negativt indtryk kan koste kunder.
Det kan også være den afgørende faktor, hvis man skal vælge mellem flere virksomheder. Især når det er noget mere fluffy som vores egen metier. Det er svært at holde to ydelser op mod hinanden, og derfor kan sådan noget som vurderinger på Google og Facebook være afgørende.
Hvis du vil høre mere om at kontrollere din virksomheds online image, så brug kontaktformularen herunder.
DK-31929407