Kan online reputation management ALTID redde mig?
Med online reputation management forsøger du – ofte i samarbejde med en specialiseret konsulent inden for emnet – at overdøve dårlig omtale online med positive og neutrale historier, du selv har kontrol over.
Men kan online reputation management altid redde dig, ligegyldigt hvor grelt det står til online?
Nej – især i 2 tilfælde er det svært at gøre noget ved den dårlige omtale:
Svære tilfælde – Nemmere at skifte navn
I nogle tilfælde er den dårlige omtale så svær, at det bedre kan svare sig for virksomheden eller dig at skifte navn. Det gælder, hvis den dårlige mediedækning har været intensiv og længerevarende og hvis du ikke i forvejen har et så stærkt brand, at det ikke kan svare sig at skifte navn.
Totalkredit er lige nu udsat for en voldsom shitstorm, men her vil et navneskifte næppe komme på banen. Til gengæld hedder Stein Bagger ikke længere Stein Bagger, for det navn ringer klokker hos de fleste danskere og svindelsagen fylder godt op på Googles side 1.
Arbejdet med online reputation management tager tid og koster ressourcer i form af egen tid og løn til en konsulent. Oftest er det den rigtige løsning – men i svære tilfælde bør et navneskifte overvejes som en nemmere løsning. Hvis navneskiftet overvejes skal omkostningerne forbundet med at brande det nye navn dog vejes med. Virksomheden starter på mange områder i praksis forfra.
Vi arbejder ikke med alle
En anden problemstilling kan opstå afhængigt af hvad den dårlige omtale relaterer sig til.
Netop Stein Bagger købte sig til online reputation management før han blev dømt for den store svindelsag.
Også andre mennesker har svært ved at købe hjælp. Hos OnlineSynlighed.dk arbejder vi eksempelvis ikke med mennesker, der er dømt for seksuelle forbrydelser, organiseret kriminalitet og lignende grelle paragraffer i den danske straffelov. Det er i øvrigt et princip, der nærmere er reglen end undtagelsen i den danske branche for online reputation management.
Her er det ligeledes nemmere at skifte navn – den dårlige omtale klæber til det gamle navn og det er svært at finde en dygtig konsulent, der ønsker at engagere sig i arbejdet.
Et spørgsmål om ressourcer
Udover de to ovenstående tilfælde er online reputation management i realiteten ”blot” et spørgsmål om ressourcer.
Hvor mange ressourcer – her forstået både som din egen tid og hvor mange penge, du har mulighed for og er villig til at lægge hos en konsulent – ønsker du at dedikere til arbejdet med online reputation management?
Vores online omdømme er et af vores vigtigste aktiver i dag. Dårlig omtale kan holde andre mennesker fra at engagere sig med dig som kunder, partnere og klienter i mange år fremadrettet. Hvis dit navn først er sværtet til er du i realiteten nødt til at finde en løsning.
Spørgsmålet er blot, hvad det kommer til at koste.
DK-31929407