Sådan får din virksomhed succes på Pinterest

Pinterest

Pinterest er et interessant socialt medie for mange virksomheder, selvom det fortsat kun er få (danske) virksomheder, der har set mulighederne og potentialet for dette medie. Der er ingen tvivl om, at det er Facebook, Instagram og LinkedIn, der er de absolut mest populære medier blandt virksomheder (og brugere) i Danmark.

Pinterest har for nyligt åbnet op for annoncører på deres platform, hvilket selvfølgelig giver endnu flere muligheder for virksomheder. De virksomheder, der som udgangspunkt har de største muligheder på det sociale medie, er primært virksomheder, der sælger et fysisk produkt. Pinterest er nemlig et oplagt sted, at dele inspirerende billeder af dine produkter – dette kommer jeg selvfølgelig meget mere ind på lidt senere.

Først vil jeg præsentere, hvad du kan læse om i dette blogindlæg. Kender du allerede Pinterest, kan du roligt springe det første afsnit over – og hvis du kun er interesseret i at læse om annoncering, kan du selvfølgelig også springe videre til afsnittet om annoncering.

I dette blogindlæg kan du læse om:

Hvad er Pinterest?

Pinterest er et socialt medie, som i bund og grund fungerer som en digital opslagstavle. Brugere har mulighed for at oprette forskellige opslagstavler (boards), hvor man selv kan tilføje det indhold, som man finder interessant. Når man tilføjer indhold til sin opslagstavle, pinner man et billede – lige som man også kan repinne andres billeder til sin egen opslagstavle.

En pin er typisk bundet op til en hjemmeside, men det er selvfølgelig også muligt at dele billeder uden links. Når du bruger Pinterest som virksomhed, vil jeg dog anbefale, at du altid inkluderer et link til din hjemmeside, hvor brugeren kan finde produktet eller læse mere. Pinterest er nemlig et effektivt redskab til at generere trafik til din hjemmeside – det kommer jeg mere ind på lidt senere.

Hvis en bruger synes, at en anden bruger deler interessant indhold på en opslagstavle, har man også mulighed for at følge andres opslagstavler – eller man kan følge profilen, så man får alle nye pins i sit eget startfeed.

Pinterest fungerer som en visuel søgemaskine, som de også selv skriver på deres hjemmeside. Grundlaget for Pinterest er nemlig billeder – og det er derfor, at Pinterest er et interessant medie for virksomheder, der har et produkt, de kan vise frem.

Hvem bruger Pinterest?

Pinterest er ikke det mest udbredte medie i Danmark. Dog er der en del brugere: Ifølge Danmarks Statistik er 16% af danskerne på Pinterest, hvilket er en stigning på 7 procentpoint i forhold til 2016, hvor kun 9% af danskerne benyttede Pinterest. I samme udgivelse fremgår det, at 9% af Pinterest-brugerne anvender mediet dagligt, mens 33% benytter mediet 1-6 gange om ugen.

Sammenlignet med Facebooks brugere (70% af danskerne) spiller Pinterest kun en mindre rolle, men dermed ikke sagt, at det ikke er et interessant medie for nogle virksomheder. Som med alle andre sociale medier handler det om, at være der, hvor ens målgruppe også er.

Ifølge Omnicoreagency.com er det primært millennials, der bruger mediet – altså personer i alderen ca. 20-40 år, og derudover er 81% af Pinterest-brugerne kvinder. Derudover skriver businessinsider.com, at mediet er populært blandt de mere velhavende forbrugere. Brugerne på Pinterest er altså blandt de købestærke forbrugere, hvilket gør Pinterest til et særligt interessant medie for dig, der gerne vil øge dit salg.

Pinterest-vs-instagram

Pinterest vs. Instagram

Nu tænker du måske, at det ikke ser alt for lovende ud med dit potentiale på Pinterest – for du er jo allerede på Instagram, hvor du allerede har stor succes med at dele billeder og bruge #hashtags. Desuden er der jo langt flere aktive danskere på Instagram (34% ifølge Danmarks Statistik). Men der er faktisk nogle åbenlyse fordele ved Pinterest:

  • Du kan linke direkte fra et billede til din hjemmeside
  • Dine billeder bliver indekseret
  • Lettere deling af dine billeder – og dermed mulighed for at opnå en endnu større rækkevidde

Dette er nogle af de mest åbenlyse fordele ved at anvende Pinterest. Så selvom du allerede er aktiv på Instagram, kunne Pinterest måske også være noget for din virksomhed. Er du i øvrigt ikke kommet i gang med Instagram endnu, kan du læse vores guide til Instagram for virksomheder.

Idet dine billeder på Pinterest bliver indekseret, kan du opnå en større rækkevidde via de forskellige søgemaskiner. Mange brugere, der søger inspiration til noget, vil ofte kigge på billedresultaterne. Her får du en unik mulighed for at nå ud til nye personer, hvis du altså bruger de korrekte søgeord. Derfor skal du aldrig lave en pin uden tekst. Gør du dette, udnytter du ikke dit fulde potentiale – søgninger på Pinterest er netop baseret på den tekst, du tilknytter dine pins.

Sammenkobling af Pinterest og Instagram

Bruger du både Pinterest og Instagram, har du mulighed for at koble de to konti sammen. Rent praktisk betyder det, at når nogen pinner et af dine Instagram-billeder, så bliver din virksomhedsprofil på Pinterest tilskrevet denne pin – så din virksomhedsprofil altså står som afsender.

Måske undrer du dig over, at man kan pinne et Instagram-opslag, men faktisk er det muligt at pinne stort set alle billeder, du finder på Internettet. Det kræver blot, at du kan finde det rette link eller at du har tilføjet Pinterests browser-udvidelse.

Ophavsretten gælder også på Pinterest

Kopiering af billeder (og tekster) er generelt et stort problem online. Det er let at kopiere, og mange personer gør det nok i uvidenhed om de konsekvenser, det kan have. Når du tager et billede, har du ophavsret på dette billede. Det betyder, at andre ikke må bruge dette billede uden din tilladelse. Gør de det alligevel, bryder de ophavsretsloven, og så kan du kræve vederlag og godtgørelse.

Ophavsretsloven gælder også med materiale på Pinterest. Du må derfor ikke finde et andet billede online, og bruge det som om det var dit eget. Dét er et brud på ophavsretsloven.

Du må derimod gerne repinne en andens billede. Når du gør dette, vil personen eller virksomheden stadig stå som afsender – du krediterer altså ophavsretsmanden. Sammenligner vi det med tekster er det tilsvarende, når du citerer noget fra en tekst og kildeangiver citatet.

Hvilke virksomheder kan få succes med Pinterest?

Jeg har været inde på det tidligere: Pinterest er for de virksomheder, der har noget visuelt at vise. Her er det særligt oplagt for en virksomhed, som har et produkt, de kan vise frem. Pinterest giver dig mulighed for at vise dit produkt i brug, eller sammensat med andre produkter. Eksempelvis kan modevirksomheder vise deres nyeste kollektioner frem. Det er dette ASOS gør – se eksempelvis deres opslagstavle med deres forårs-/sommerkollektion.

BoBedre er også aktive brugere af Pinterest. De har også oprettet en lang række opslagstavler, hvor de deler pins med forskelligt indhold. I modsætning til ASOS har BoBedre ikke en webshop, hvor de kan sælge de produkter, som fremgår af deres pins. BoBedre udnytter i stedet Pinterest til at drive trafik til deres artikler på deres hjemmeside.

Andre eksempler på virksomheder, der kan få gavn af Pinterest er rejseselskaber, der kan dele flotte billeder fra nogle af deres destinationer. Her er det oplagt at linke til blogindlæg eller temasider for destinationerne.

Det kan også være oplagt for en hobbyforretning, da der er mange brugere på Pinterest, der søger efter inspiration til gør-det-selv-projekter. Denne type forretning vil både kunne få gavn af at linke direkte til hvor brugerne kan købe de pågældende materialer – eller ved at linke til en guide til, hvordan man selv kan lave det, billedet viser (selvfølgelig med link til at købe de pågældende materialer).

Så længe, at din virksomhed har noget visuelt at vise, og enten sælger produktet eller har en god historie at fortælle, kan Pinterest skabe stor værdi for din virksomhed. Vis inspirerende billeder – husk, at Pinterest er en visuel søgemaskine, så for dig handler det om, at fange brugerne opmærksomhed ud fra de billeder, du pinner.

Inden du dog kaster dig over Pinterest, så overvej lige din målgruppe – er de på Pinterest? Hvis din målgruppe eksempelvis er mænd over 50 år, skal du ikke regne med at få succes med mediet. I hvert fald ikke hvis vi kigger på brugerdataene, jeg præsenterede tidligere.

Er du i tvivl om, hvordan du kan bruge Pinterest, kan det være en god idé at undersøge, hvad andre virksomheder gør – og hvad der fungerer for dem. Hvad gør dine konkurrenter? Hvilken type opslag får flest kommentarer? Hvilke profiler har flest følgere? Og hvilke af deres opslagstavler har flest følgere. Søg inspiration fra andre. Har de været på Pinterest længe, har de helt sikkert også nogle erfaringer med, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Husk dog også på, at selvom det er en succes for en anden virksomhed, betyder det ikke, at du også vil få succes med en tilsvarende strategi.

Strategi-til-sociale-medier

Læg en strategi

Som det gælder for alle dine sociale medier og øvrige platforme, vil jeg anbefale, at du lægger en strategi for, hvordan det enkelte medie skal anvendes. Her gælder det bl.a. om at have en rød tråd på tværs af alle dine kanaler, så dine følgere og kunder kan genkende din virksomhed uanset hvilket medie, der er tale om.

Din strategi bør bl.a. omfatte:

  • Hvad er dit mål?
  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvordan skal du kommunikere?
  • SoMe-kalender – indhold og ansvarspersoner
  • Hvordan måler du, om din indsats er en succes?

Hvad er dit mål?

Uanset hvilket medie du opretter en virksomhedsprofil på, bør du overveje, hvad formålet med mediet er – og Pinterest er ingen undtagelse. Derfor skal du først finde ud af, hvad du gerne vil opnå ved at være på Pinterest.

Er målet at brande virksomheden? At øge trafikken til hjemmesiden – eller måske endda øge salget i webshoppen? Eller skal profilen bruges til at skabe inspiration til dine kunder og følgere?

Når du sætter dit mål, så husk også at gøre det målbart – ellers får du svært ved at dokumenterer om din indsats er en succes. Et mål bør derfor ikke kun være ”at øge trafikken til hjemmesiden” eller ”at få flere følgere”. Hvis dette er målet, betyder det så, at indsatsen har været en succes, når bare én person har klikket sig videre til din hjemmeside, eller at du får én ny følger?

Hvis vi spoler tilbage til din studietid, så lærte du måske, at et mål skal være SMART – specific, measureable, attractive, realistic, time-bound. Kender du ikke SMART-modellen, får du en kort introduktion. Kender du den allerede, kan du roligt springe videre til næste afsnit: Hvem er din målgruppe?

S – Specific

At et mål er specifikt betyder, at det er klart afgrænset og veldefineret. Det skal altså stå klart for alle, hvad dette mål omhandler, og dermed hvad der skal opnås.

Eksempel: Et specifikt mål kan eksempelvis være, at der skal genereres mere trafik til hjemmesiden via forskellige pins med virksomhedens eget materiale.

M – Measureable

Når et mål er målbart, ved du også, hvornår dit mål er opnået – eller hvor langt i processen du er.

Eksempel: 20% af den samlede henvisningstrafik skal komme fra Pinterest.

A – Attractive

A’et i SMART-modellen findes der flere forskellige versioner af. Med udgangspunkt i attractive, så handler det om, at det skal være attraktivt for virksomheden at opnå målet. Hvis målet ikke skaber værdi for virksomheden, er målet heller ikke attraktivt for virksomheden.

For andre betyder A’et i stedet accepted. I dette tilfælde handler det om, at målet skal være accepteret af alle, der skal bidrage til opnåelse af målet – med andre ord, at der er opbakning til målet.

Der er også nogen, der mener, at A’et står for achievable – altså er det realistisk, at virksomheden kan opnå målet? Dette hænger sammen med Realistic, som er det næste punkt i SMART-modellen.

A’et kan også stå for assignable, hvor det i stedet defineres, hvem der er ansvarlig for at opnå målet.

Hvordan du selv vil definere målet, er op til dig. Det vigtigste er, at det giver mening for dig og din virksomhed. Er I eksempelvis mange til at løfte opgaven, kan det være, at det giver bedst mening at definere, hvem der er ansvarlig for de enkelte mål.

Eksempel: Øget trafik betyder øget antal konverteringer. Der er en konverteringsrate på hjemmesiden på 2%. Når henvisningstrafikken fra Pinterest stiger til 20%, forventes det, at 1-2% af de besøgende herfra også konverterer.

Husk at en konvertering ikke nødvendigvis er lig med et direkte salg. Hvilke konverteringer skaber du på hjemmesiden? Hvad vil du gerne have dine besøgende til? Er dit mål øget trafik med henblik på at skabe flere konverteringer, så sørg for at definer, hvad en konvertering er – og hvordan du hjælper brugeren videre til at gennemføre denne konvertering.

R – Realistic

Dit mål skal også være realistisk. Når du opsætter dit mål, så overvej om du har de nødvendige ressourcer til at opnå målet – og om det er en realistisk deadline, der er sat for opnåelse af målet. Hvis dit mål ikke er realistisk for dig at opnå med de tilgængelige ressourcer eller inden for din deadline, vil du hurtigt opleve, at du mister motivationen til at jagte målet – og så opnår du bestemt ikke målet inden for den angivne tidsramme.

Eksempel: Hvis du opretter en helt ny Pinterest-profil, skal du først til at danne en række følgere og en række opslag, som du skal få til at klikke sig videre til din hjemmeside. Det er derfor ikke realistisk at forvente, at du kan få eksempelvis bare 100 besøgende på hjemmesiden henvist fra Pinterest allerede den første uge.

T – Time-bound

Endeligt skal du sætte en deadline for, hvornår dit mål skal være opnået. Som jeg også var kort inde på tidligere, er det vigtigt, at du er realistisk i forhold til, hvad der kan lade sig gøre. Hvis dit mål er at drive trafik til din hjemmeside ved hjælp af dine pins, skal du sørge for at have relevant indhold klar – og så skal du have en plan for, hvornår og hvad der skal deles.

Eksempel: Inden for en periode på et år – dvs. inden den 1. november 2020, skal 20% af den samlede henvisningstrafik til hjemmesiden komme fra Pinterest.

Opsæt delmål

Når du opsætter dine forskellige mål, kan det være en god idé at opsætte forskellige delmål også. Delmål hjælper dig til at fokusere på de mindre indsatser, der skal til for at opnå dit mål. Handler det om at drive trafik til din hjemmeside, så handler det først og fremmest om at lave indhold, der giver dig muligheden for at generere trafik fra.

Eksempel: For at drive mere trafik ind på hjemmesiden, skal der løbende udgives nyt indhold og nye pins, som lokker følgerne til at klikke på linket. Det kan eksempelvis være til guides eller lignende, som billedet/dit pin på Pinterest er en teaser for. Et delmål er derfor, at der skal laves 3 nye pins om ugen.

Når du opsætter dine mål og delmål for Pinterest, skal du selvfølgelig også sørge for, at ud over at være SMART’e, så skal de også matcher dine forretningsmål. Det gør sig i øvrigt gældende for alle dine initiativer – sørg for at du altid arbejder mod det samme overordnede mål.

udfinde-maalgruppe

Hvem er din målgruppe?

Har du oprettet en Pinterest-profil, er det fordi du har vurderet, at din målgruppe er på mediet. Din øvelse er nu at beskrive din målgruppe nærmere. Jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre vil du også kunne planlægge din indsats og din kommunikation.

Når du skal beskrive din målgruppe, så prøv at beskrive følgende:

  • Hvilke interesser har din målgruppe?
  • Hvorfor bruger de Pinterest?
  • Hvilke typer indhold reagerer de på?
  • Hvilke udfordringer oplever din målgruppe eventuelt?
  • Hvordan ønsker du at gøre en forskel for din målgruppe?

Tidligere skrev jeg, at over 80% af brugerne på Pinterest er kvinder. Dette bør du også have med i din beskrivelse af målgruppen, lige som du kan beskrive deres alder samt økonomiske velstand. Ønsker du at bruge Pinterest som salgskanal bør du altså overveje, om dine produkter, som du fremviser på dine pins, også er realistiske for din målgruppe – altså er det inden for deres økonomiske rækkevidde?

For at finde ud af, hvilken type opslag din målgruppe reagerer på (eksempelvis repinner eller kommenterer på), er det en god idé at undersøge, hvad dine konkurrenter gør. Du kan også undersøge de søgeresultater, du får vist, når du søger på et af dine søgeord.

Når du kender din målgruppe, og du kender de udfordringer, som din målgruppe oplever, kan du være med til at løse deres udfordringer. Hvis din målgruppe eksempelvis er meget kreativ, kan det være, at du kan hjælpe dem med en guide til, hvordan de får tapetseret dukkehuset eller får hæklet det flotte, flerfarvede barnevognstæppe med flere forskellige motiver.

Når du kender din målgruppes oplevede udfordringer, kan du også være med til at løse dem. På den måde kan du gøre en forskel for din målgruppe – og de vil opleve, at du giver dem en værdi.

I dag handler vi typisk med virksomheder, som vi oplever giver os en værdi, eller som løser en problemstilling. Oplevet værdi kan være flere forskellige ting – for nogen er den laveste pris mest værdifuld, for andre er det den ekstra service, som følger med produktet eller ydelsen. Andre vil gerne have oplevelsen af, at de får noget foræret. Hvad der giver dine kunder værdi, ved du bedst selv – ellers er det tid til, at du undersøger det.

Når du kender din målgruppe, er du også bedre rustet til at skabe indhold, som din målgruppe kan lide – og som de reagerer på, enten ved at følge dig, et af dine boards, ved at repinne dit opslag eller ved at klikke sig ind på din hjemmeside for at se mere. Det fører os videre til næste punkt i din strategi:

Hvordan skal du kommunikere?

Nu, hvor du ved, hvem din målgruppe er, ved du også, hvordan du skal kommunikere med dem. For dig handler det om at skabe indhold, der har en værdi for brugerne – og så skal du bruge Pinterest (og dine andre sociale medier) til at sprede dit budskab.

Når du udformer dine budskaber, skal du selvfølgelig gøre det med din målgruppe for øje. For dig handler det om at tale samme sprog som din målgruppe, for det er dette sprog, de vil interagere med. Der er eksempelvis stor forskel på, hvordan du skal kommunikere til teenage-drenge og modne kvinder.

Som på alle sociale medier anbefaler jeg, at du holder dit budskab kort og konkret. Brugerne på sociale medier bruger typisk ikke særlig lang tid på at læse lange opslag. De søger i stedet den lette underholdning. Derfor scroller brugerne typisk også igennem nyhedsfeedet eller startfeedet, som det hedder på Pinterest, uden at læse alle opslag.

Særligt på et medie som Pinterest, handler det i langt højere grad om de visuelle virkemidler frem for lange beskrivelser. Derfor bør dit fokus også være på det visuelle i dine opslag, men dermed ikke sagt, at du ikke skal arbejde strategisk med dine tekster på Pinterest.

Brug dine søgeord

Pinterest er en søgemaskine, og derfor bør du også bruge dine søgeord her. De ord, som du gerne vil findes på, bør du altså bruge i din korte beskrivelse, i titlen på opslaget, på dine opslagstavler og som hashtags. Det er disse forskellige parametre, som Pinterest anvender, når dine søgeresultater findes. Derudover vil Pinterest også vise dig populære pins, der kan matche dine interesser. Dette gør Pinterest for at give dig inspiration til andet, som måske kunne være interessant for dig, selvom du ikke bruger det specifikke søgeord.

Selvom Pinterest kommer med andre forslag til søgeren baseret på søgeordet, vil jeg anbefale, at du husker at benytte dine forskellige søgeord. Som jeg også skrev tidligere, så bliver billeder på Pinterest indekseret – og Google vil kigge efter dine søgeord, når søgealgoritmen finder de billeder, der bedst matcher søgningen.

Benyt Rich Pins

På Pinterest har du mulighed for at tilknytte ekstra information til dit opslag med Rich Pins. Det kan du eksempelvis gøre til pins med produkter, opskrifter, artikler og apps. Med Rich Pins kan du altså tilføje en pris, information om ingredienser og tilberedningstid, forfatter og knap til at læse artiklen eller en knap til at installere appen.

Rich Pins er baseret på metadata, som du sætter op på din hjemmeside. Arbejder du med søgemaskineoptimering, kender du måske til struktureret data – måske har du endda allerede implementeret struktureret data på din hjemmeside. Hvis det er tilfældet, så er du også allerede klar til at udnytte mulighederne med Rich Pins, som typisk skal opsættes i formatet Open Graph eller Schema.org.

Inden dine Rich Pins kan blive vist på Pinterest, skal du validere dit domæne (din url) i Pinterests Rich Pins Validator.

Når du har gjort dette, vil nye pins med billeder trukket fra din hjemmeside, automatisk få tilføjet den ekstra data, alt afhængigt af, hvilken type Rich Pins, der er tale om.

SoMe-kalender

SoMe-kalender – indhold og ansvarspersoner

Pinterest er højst sandsynligt ikke det eneste sociale medie, som du anvender. Selv hvis det er, så er det en god idé at lave en SoMe-kalender. En SoMe-kalender er din oversigt over, hvad der skal udgives på de forskellige sociale medier, hvilken tekst, der skal deles, hvilke virkemidler, der skal være i opslaget, hvad der evt. skal laves til opslaget (fx billede eller video) m.m.

Helt overordnet bør du have en plan for, hvor ofte, der skal laves nye opslag på de sociale medier, og evt. også hvem der er ansvarlig for et eller flere sociale medier (hvis I er flere om opgaven).

Du kan opsætte din SoMe-kalender i et Excel-ark, som du eksempelvis kan inddele i de følgende kolonner:

  • Dato (og ugedag) for publicering
  • Emne eller koncept
  • Socialt medie (en kolonne for hvert sociale medie, du bruger)
  • Indhold i opslag
    • Tekst
    • Billede/video
    • Link (med UTM-kode)
    • hashtags
  • Mangler før opslaget kan udgives
    • Mangler der eksempelvis et blogindlæg, opslaget skal linke til, eller mangler der et billede, så noter det. Så kan du bevare overblikket, og så kommer det heller ikke som en overraskelse, at der mangler noget, den dag opslaget egentlig skulle publiceres.
  • Ansvarlig for udgivelse
  • Bemærkninger / evaluering
    • Tilknyt nogle kommentarer til, hvordan der blev taget imod opslaget. Det kan hjælpe dig til at lave endnu bedre opslag i fremtiden. Fremhæv gerne nogle af de opnåede resultater efter en periode.

Din SoMe-kalender giver dig altså et godt overblik over de aktiviteter, der skal være på tværs af de sociale medier. Start eksempelvis med at lægge de faste mærkedage i kalenderen, som I gerne vil markere, hvad enten det er flagdag for veteranerne, en julehilsen inden I går på juleferie, Star Wars Dag (4. maj), eller om det er et jubilæum.

Når din virksomheds udvalgte mærkedage er sat ind, kan I begynde at planlægge opslagene for den næste måned. Arbejd gerne i temaer på tværs af de udvalgte medier, så der også er en rød tråd gennem jeres online tilstedeværelse.

Med denne fremgangsmåde vil du og dine kolleger sikkert have mange idéer til, hvilke opslag, der skal deles. Sørg for at sprede dem hen over den kommende måned – eller to – eller tre. På den måde kan I være på forkant med det materiale, der skal bruges i opslagene, og så undgår I, at der pludselig opstår en længere periode, hvor I ikke får delt noget.

Det er altid en god idé at udpege en, der er ansvarlig for opslagene bliver publiceret som planlagt. I dag findes der mange værktøjer, hvor I kan planlægge kommende opslag, så de udgives den rette dag og på det rette tidspunkt. Anvender I sådan et redskab, så tilføj evt. en kolonne mere i SoMe-kalenderen, hvor I kan markere, når et opslag er planlagt.

Pas på med direkte salg

Når du udarbejder en SoMe-kalender, kan det være fristende at fokusere på at skabe salg direkte, og hvordan gør man det bedre end at præsentere produktet og opfordre til køb? Denne type opslag har dog sjældent helt den effekt, som du håber.

Mange Pinterest-bruger bruger det sociale medie til at blive inspireret. Derfor gider de heller ikke se et klassisk produktbillede – altså et produkt med hvid baggrund. Det er sjældent at produktet i sig selv er vildt inspirerende, og derfor er der risiko for, at de blot scroller videre.

Præsenter i stedet produktet i en kontekst – det er langt mere inspirerende, og så skaber det en større værdi for brugeren, som jeg også var inde på lidt tidligere. En Pinterest-bruger vil kun følge dig, hvis hun oplever, at det har værdi for hende.

Hvordan måler du, om din indsats er en succes?

Kan du huske de SMART’e mål, jeg beskrev tidligere? Det er nu, du skal bruge dem! Har du benyttet SMART-modellen, er du heller ikke i tvivl om, hvornår du har opnået dine mål. Derfor skal du ”bare” evaluere på de opnåede resultater sammenlignet med de opsatte mål.

Har du opnået dine mål, og måske endda mere til, så har din indsats været en succes. Har det været lidt for let for dig, at opnå dine mål, så sæt nogle nye og mere ambitiøse mål. Nu har du jo lært en del mere om din målgruppe, og hvad de reagerer på.

Har du ikke opnået dine mål, er det tid til at evaluere over, hvad der er gået galt. Hvad kunne du evt. have gjort bedre? Hvad skulle du måske have gjort, men som du ikke har gjort?

Hvis dit mål var at generere flere besøgende til din hjemmeside, kan du kigge på, om Pinterest-brugerne har set dit opslag, men bare ikke har klikket sig videre. Det kan være et tegn på, at du ikke har været skarp nok i dine budskaber, eller at dit opslag bare ikke var interessant for dem. Har dine pins kun haft få visninger, kan det være et udtryk for, at du ikke har benyttet de korrekte søgeord.

Ud fra denne viden, kan du opsætte nye delmål, som skal understøtte det overordnede mål. Har du fundet frem til, at du har lavet for få pins, kan et delmål være, at der skal udgives 2 nye pins hver uge i 3 måneder.

Husk på, at alle mål du opsætter bør være SMART’e. Særligt skal et mål være målbart – for det er dét, der gør det let for dig at vurdere, om din indsats har været en succes.

maaling-af-indsats

Pinterest Analytics

Når du skal analysere på dine resultater skabt med Pinterest, kan du bruge Pinterest Analytics. Det er kun virksomhedskonti, der har adgang til Pinterest Analytics, så har du blot brugt en almindelig profil indtil nu, er det på tide at få lavet en virksomhedskonto i stedet.

Har du gjort krav på din hjemmeside og koblet Instagram og Youtube sammen med din Pinterest-konto, kan du via Pinterest Analytics se data om trafikken til din hjemmeside, hvor mange der repinner indhold fra dine andre sociale medier samt hvordan dine pins performer.

Pinterest Analytics giver dig data om:

  • Din profil og dine pins
  • Din målgruppe
  • Indhold fra din hjemmeside på Pinterest

Herunder gennemgår jeg nogle de vigtigste målinger og nøgletal for de ovenstående områder.

Analysér din profil og dine pins

Når du undersøger dataene for dine pins, vil du se følgende målinger:

  • Eksponeringer
  • Engagementer
  • Fuld størrelse
  • Gange gemt
  • Linkklik

Disse data er selvfølgelig interessant for dig, når du skal analysere dine pins og deres resultater. Eksponeringer fortæller, hvor mange gange et pin er blevet vist, mens engagementer fortæller, hvor mange gange en person har interageret med dit pin. Det dækker eksempelvis over antal gange et pin er blevet gemt eller repinnet, vist i fuld størrelse, klikket på et link m.m.

Engagementer viser altså den samlede interaktion, men du kan også se antallet af gange, at et pin er vist i fuld størrelse, hvor mange gange det er gemt samt hvor mange gange, der er klikket på linket i dit pin.

Antallet af eksponeringer kan give dig et indblik i, hvilken type pins, der er mest populære blandt målgruppen, og dermed opnår en større rækkevidde. Samtidig fortæller antallet af gange, et pin er vist i fuld størrelse, noget om, at målgruppen har vist ekstra interesse for dit pin. Ydermere kan du se, om du formår at vække interessen hos målgruppen, ved at få dem til at klikke på linket – særlig hvis dit mål er at generere trafik til din hjemmeside.

Analysér din målgruppe

Pinterest gemmer selvfølgelig også data om din målgruppe. Derfor vil du kunne se deres demografiske forhold som:

  • Sprog
  • Køn
  • Land
  • m.

Ud fra dette kan du altså få et indblik i, om du når ud til de personer, du har defineret som din målgruppe. For at give dig endnu mere viden om din målgruppe giver Pinterest dig også information om målgruppens interesser. Dette vises ud fra de kategorier, som din målgruppe viser interesse for gennem deres aktivitet.

Ud fra denne data kan du altså danne dig et mere nuanceret billede af din målgruppe, og på baggrund af dette kan du planlægge dit fremtidige indhold.

Analysér indhold fra din hjemmeside på Pinterest

Har du gjort krav på din hjemmeside i Pinterest, kan du se, hvordan indhold fra din hjemmeside performer på Pinterest. Det betyder, at du vil kunne se, når andre Pinterest-brugere deler links og indhold fra din hjemmeside – og du kan se, hvor mange gange dette er vist (eksponeringer).

Derudover vil du også kunne se, hvor mange gange en bruger har gemt et pin til deres opslagstavle. Dette kan give dig et indblik i, hvilken type indhold som din målgruppe synes er værd at dele med andre. Du vil også kunne se, hvor mange gange, der bliver klikket på linket i disse pins.

Endeligt vil du også kunne se, hvor mange unikke pins, der oprettes fra din hjemmeside. Med andre ord: Hvor mange personer deler indhold direkte fra din hjemmeside? Dette kan de bl.a. gøre ved hjælp af Pinterests browser-udvidelse, som jeg omtalte i starten af dette indlæg.

annoncering-paa-pinterest

Annoncering på Pinterest

I juli i år åbnede Pinterest for annoncering i Danmark. Det har mange annoncører været begejstret for, særligt fordi klikprisen har vist sig at være meget lav. Det kan dog ikke forventes at prisen kan holdes så langt nede, da det jo i høj grad afhænger af konkurrencen om annonce-pladserne.

Har din virksomhed allerede succes med Pinterest, kan annoncering på mediet også være interessant for dig. Jeg vil i det følgende gennemgå opbygningen af annoncerne samt dine muligheder.

Pinterest-tag

Før du kan gå i gang med at annoncere, skal du opsætte dit Pinterest-tag. Det er en sporingskode, som kan spore konverteringer, og som du kan bruge til at opsætte retargeting-målgrupper. Du kender nok princippet allerede fra Facebook og LinkedIn.

Du har en lang række muligheder for at spore forskellige konverteringer på din hjemmeside. De konverteringer, du kan spore via dit Pinterest Conversion Tag, er blandt andet:

  • Checkout / køb
  • AddToCart – tilføjelser til indkøbskurv
  • Signup / tilmelding til fx nyhedsbrev
  • Lead / fx udfyldt kontaktformular
  • Search / benyttes søgefunktionen af brugerne?

Når du har opsat din konverteringssporing, så husk at teste, at det virker korrekt. Til dette kan du hente Chrome-udvidelsen Pinterest Tag Helper.

Opsætning af Pinterest-annoncer

Når du skal opsætte din Pinterest-annonce, skal du gennem nogle forskellige trin, som du også kender det fra eksempelvis Facebook eller LinkedIn. Først og fremmest skal du definere din målretning, målgruppe, og forbrugsgrænse. Herefter skal du opsætte selve annoncen.

Målretning

Når du skal vælge din målretning, skal du spørge dig selv: Hvad er formålet med annoncen? Hvad er det, jeg gerne vil have målgruppen til?

Pinterest giver dig selvfølgelig nogle muligheder: Build awareness, drive consideration, og get conversions. Du skal altså afgøre, om du vil have, at dit brand får eksponeringer (eller se en video), og at du bliver set, om du vil få målgruppen til at besøge hjemmesiden eller downloade en app eller om du vil have målgruppen til at gennemføre en konvertering.

Det er disse muligheder, som du kan vælge mellem. Hvis du gerne vil have din målgruppe til at konvertere, så kræver det, at du har en vis mængde af den samme type konvertering, før du kan vælge denne målretning.

Forbrugsgrænse

Som med enhver anden type annoncering, skal du også sætte en forbrugsgrænse eller et budget. Her har du mulighed for at angive et dagligt budget eller et levetidsbudget. Hvis du ved, at du kun skal køre annoncen i en begrænset periode, kan det være en fordel for dig at sætte et levetidsbudget – så er du sikker på, at annonceringsomkostningerne ikke overstiger dette beløb. Skal annoncen løbe kontinuerligt, så afsæt i stedet et dagligt budget.

Målgruppe

Når du skal definere din målgruppe, kan du gøre dette via en række forskellige parametre:

  • Køn
  • Alder
  • Placering
  • Sprog
  • Enheder

Derudover har du også mulighed for at angive en række forskellige interesser, som er relateret til dit brand. Særligt interesseangivelsen er interessant for dig, da den er med til at sikre, at du når ud til personer, som interagerer med andre pins, der minder om dit brand. Med interesseangivelsen kan du altså frasortere personer, som ikke tidligere har vist interesse for et område.

Endeligt har du mulighed for at udvælge en række søgeord, som er relevante for din annonce. Brug her dine søgeord – og brug gerne flere søgeord. Ved at indtaste søgeord kan du øge antallet af annonceeksponeringer i søgeresultaterne.

Retargeting

Ovenstående målgruppe er oplagt, hvis du gerne vil nå ud til nye potentielle kunder. Her har du nemlig mulighed for at nå ud til personer, der ikke på forhånd kender dit brand.

Har du opsat dit Pinterest Tag korrekt, har du også mulighed for at oprette en retargeting-målgruppe. Denne kan både være baseret på websitetrafik generelt, eller baseret på en brugeres aktiviteter ved hjælp af konverteringssporing. Det kunne eksempelvis være værdifuldt for dig, at målrette annoncer mod personer, der har lagt en eller flere varer i kurven, men ikke købt endnu.

Har du en lang række mailadresser, for eksempel modtagere af dit nyhedsbrev (som altså har sagt ja til at modtage markedsføringsmateriale fra dig), kan du uploade denne liste til Pinterest og gemme disse brugere som en målgruppe.

Pinterest giver dig også mulighed for at oprette en målgruppe baseret på de personer, der har interageret med dine pins. Det kan være brugere, der har gemt et pin, kommenteret, set en video eller lignende. Denne type retargeting-målgruppe baseres altså udelukkende på eksisterende Pinterest-brugere.

Endeligt har du mulighed for at lave målgrupper, der minder om en eksisterende målgruppe – altså tilsvarende Facebooks kopimålgrupper. Har du oprettet en målgruppe, der interagerer med dine pins, kan du med denne type målgruppe nå ud til flere Pinterest-brugere, der minder om den pågældende målgruppe.

Placering af annoncer

Pinterest giver dig mulighed for selv at vælge, hvor dine annoncer skal vises. Her giver Pinterest dig følgende muligheder: Visning i startfeed og som relaterede pins og/eller som en del af søgeresultaterne. Sidstnævnte kræver, at du arbejder strategisk med dine søgeord, da disse vil være altafgørende for, om din annonce bliver vist.

Opbyg din annonce

Endeligt skal du opsætte din annonce: Hvordan skal den se ud? Hvad skal der stå? Hvor skal der linkes til?

Din annonce kan du bygge op fra bunden, eller du kan vælge et eksisterende opslag. Bygger du annoncen op fra bunden skal du angive en titel og en beskrivelse, uploade et billede, indsætte et link samt vælge hvilken opslagstavle annoncen skal tilføjes. Endeligt vælger du om annoncen skal offentliggøres med det samme eller på et senere tidspunkt.

Har du brug for hjælp?

Vil du gerne i gang med annoncering på Pinterest? Og har du brug for hjælp til at komme i gang? Så tøv ikke med at kontakte os! Du kan ringe til os på telefon 70 13 63 23, eller udfyld formularen herunder – så kontakter vi dig!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen