auranter i modvind på Facebook – Pas på anmeldelserne!

Restauranter i modvind på Facebook

auranter i modvind på Facebook – Pas på anmeldelserne!Facebook har gjort det muligt for shitstorms at sprede sig ud fra blot ét enkelt ”Like” – eller en enkelt negativ anmeldelse.

Det rammer nogle brancher hårdere end andre. Restaurationsbranchen er en af dem, der er hårdest ramt af deres tidligere gæsters vrede på Facebook.

Har vi fået serveret dårlig mad, har betjeningen ikke været høflig eller har personalet talt grimt til hinanden farer vi til tasterne. Det er dårligere nyheder for restaurantsejerne, der må ud at forsvare sig i den offentlige gabestok – og opdager de shitstormen for sent kan skaden være uoprettelig. På internettet går tiden rigtigt stærkt og selv et døgn uden reaktion kan gøre stor skade.

Beskidte tallerkener og sjælden fisk

To nylige eksempler er med til at illustrere, hvor svært det kan være at navigere den jungle, Facebook og beskyttelse af ens online omdømme kan være.

Den ene stammer fra Kalundborg, hvor Café ZigZag fik dårlig omtale for bl.a. beskidte tallerkener og gamle æg.

Omtalen startede på Facebook, men endte efter flere andre kommentarer og ”Synes godt om”-tilkendegivelser på SN.dket af Sjællands største medier. I dag er artiklen meget synlig, hvis du på Google eller Bing søger efter restaurantens navn. Det kan koste kunder for Café ZigZag, der mangler neutral eller endda positiv omtale til at veje op for den ene negative artikel og opslagene på Facebook. I artiklen er det tilmed beskrevet, hvordan restauranten af en gæst blev anmeldt til Fødevarestyrelsen.

I et andet eksempel er det ikke kvaliteten, men typen af maden, der er problemet.

I Køge finder du Restaurant Arken. Restauranten ligger nær havnen og der serveres derfor meget fisk. Fordi at restauranten ekstraordinært har fået mulighed for det serveres der lige nu også såkaldt ”blåfinnet tun”. Udfordringen er dog, at denne fisk er truet og at hændelsen har fået Gitte Seeberg fra Verdensnaturfonden i Danmark.

Verdensnaturfonden har advaret folk mod at spise på Restaurant Arken, fordi den blåfinnede tun er sjælden og truet.

Indehaver af restauranten synes ifølge en artikel på TV2 Lorry, at det er ”noget pjat”, da blåfinnede tun er godt beskyttede og kun de ikke-levedygtige, der ved et uheld bliver fanget, kan blive serveret på restauranter. Men skaden er sket og med en søgning på restaurantens navn kan nu ses titlen ”Shitstorm rammer restaurant” i Google. Det kan være nok til at nogle kunder vælger blot at spise et andet sted.

gode-anmeldelserGode anmeldelser bør fylde for restauranten

Når en potentiel gæst Googler efter en restaurant er det især to typer af resultater, restauranten har interesse i at vise – udover naturligvis egen hjemmeside.

Det er vejvisning til restauranten samt positive anmeldelser fra tidligere gæster. Andre folks oplevelser betyder fortsat meget og en positiv anmeldelse kan få os til at spise – ligesom en dårlig anmeldelse (eller en artikel om en lille shitstorm på Facebook) kan få os til at miste appetitten på restauranten.

Vejvisningen tager Google Maps sig af. Når vi søger efter en restaurant i dag foreslår søgemaskinen ruter til os. Men for anmeldelserne kan restauranten selv tage action.

Metoden er at opfordre tilfredse kunder til at skrive en kort anmeldelse på organiserede anmeldelsesportaler som fx Yelp, Google Plus, Trustpilot og Facebook. Med nok anmeldelser vil Google og Bing samt andre søgemaskiner her se et relevant resultat, når der bliver søgt efter restaurantens navn.

Mange gode anmeldelser er vigtige også fordi, de får en dårlig anmeldelse til at se mindre slem ud. Hvis du ser en restaurant med blot 2 anmeldelser og begge er utilfredse spiser du et andet sted. Men hvis de er akkompagneret af 300 glade gæster går du ud fra, at stedet er godt og at det bare var 2 besværlige kunder.

Udfordringen for restauranter er, at det kan være svært at prioritere tiden til at skabe anmeldelser og derved et ”værn mod effekten” af én dårlig anmeldelse inden behovet er opstået. Inden, den dårlige anmeldelse er skrevet.

Men her er restauranten nødt til at anse arbejdet med positive anmeldelser lidt ligesom købet af en brandforsikring. Det er ærgerlig tid og ærgerlige penge at bruge, men alternativet er meget værre. Med de positive anmeldelser kan en topplacering på diverse lister over bedste restauranter på eksempelvis Yelp tilmed være med til at trække kunder ind, der ellers ikke ville have sat deres ben i restaurantens foyer.

De danske restauranter bør arbejde med online reputation management før det er for sent. Alt andet kan sætte et permanent stop for kødgryderne.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen