Et fejlklik – Så er der shitstorm på Facebook

Et fejlklik er lig med shitstorm på FacebookFacebook er flere omgange blevet omtalt som en ”folkedomstol”. Her kan du blive både anklaget og dømt uden retfærdig rettergang.

Det er der flere eksempler på.

Et af de seneste er DR-værten Sebastian Klein. Sebastian er mest kendt for at være vært på en række børneprogrammer, men han kom – ifølge sig selv  – til ved et uheld at ”Like” en kommentar, hvor forfatteren Suzanne Bjerrehus blev svinet til.

Et ”Like”, der førte til flere hundrede meget negative kommentarer rettet mod den ellers populære TV-vært.

Flere hundrede uretfærdige kommentarer, da ”Liket” var et uheld og Sebastian aldrig fik muligheden for at forsvare sig selv.

Taler I vredt på Burger King?

Et andet eksempel handler om Burger King og Kolding Storcenter. En mor var med hendes søn inde at spise, men dårlig stemning blandt de ansatte og en kort for hovedet-tilgang til kunderne fik moren til at gå til tasterne på de sociale medier.

På Burger Kings Facebook-side spurgte hun, om andre havde oplevet noget lignende. 300 personer ”Synes godt om”-opdateringen og flere stemte i med lignende oplevelser.

Det er især farligt for Burger King, at det sker direkte på Burger Kings egen Facebook-side. Moren skrev ikke på sin private profil, men gjorde det offentligt tilgængeligt for alle, der er inde på Burger Kings Facebook-sider. Her bliver de ærgerlige ord promoveret for venner og fjender af den amerikanske burgerkæde. At så mange responderede på klageskriftet betød, at avisen Metroexpress senere samlede historien op på deres internet-avis.

Det har Burger King (desværre) prøvet før.

Hvis du lige nu Googler Burger Kæden vil det syvende resultat og sidste på side 1 se sådan her ud:

Burger King - reputation management

En historie fra Ekstra Bladet om dårlig hygiejne på en af burgerkædens mange restauranter. Ikke alene har læserne af den pågældende avis på dagen læst historien, men alle, der søger efter information om fx menukort eller den nærmeste restaurant bliver nu også præsenteret for historien om ”hygiejnesvigt, hvor forbrugerne har fået nok”.

Det er ikke svært at forestille sig hvordan historier som denne kommer til at koste Burger King mange sultne kunder på sigt. Og måske er historien, som den om Sebastian Klein, også startet med blot en enkelt kommentar på Facebook.

Monitorer de sociale medier

Som virksomhed står du ikke forsvarsløs til overfor truslen om dårlig omtale online.

Du har mulighed for med værktøjer som fx Falcon Social at overvåge trafikken på de forskellige sociale medier som Facebook, Twitter og Pinterest, der relaterer sig til din virksomhed. Hvis en person omtaler din virksomhed på et socialt medie ved du det med det samme. Derved har du også mulighed for hurtigt at reagere.

Hvis du reagerer hurtigt forhindrer du 300 ”Synes godt om” på en kommentar om dårlig hygiejne på din restaurant. Du har mulighed for at svare med det samme, at der er taget hånd om sagen. Det svarede Burger King også, skal det siges – men først, da Metroexpress i forbindelse med research til deres artikel direkte ringede og spurgte.

Og her var sagen allerede eskaleret og historien på vej ud til mange tusinde flere danskere end hvad der havde været muligt, hvis historien var blevet håndteret af virksomheden til at starte med.

Vær klar, når historien ryger videre

Nogle gange er det svært at forhindre historien i at ryge videre.

Her bør din virksomhed have et ”skjold” parat af neutral eller positiv omtale online. Det forhindrer, at en artikel om dårlig hygiejne eller et fejlplaceret ”Like” er blandt de øverste resultater i søgemaskiner som Google, når en potentiel kunde eller samarbejdspartner søger efter navnet på dig eller din virksomhed.

Metoden hedder online reputation management. Hvis der meget lidt information er om dig i Googles søgemaskine slår en enkelt dårlig historie hårdere. Så viser fx Google denne historie som den mest relevante om din virksomhed. Men hvis der er en lang række neutrale eller måske endda positive historier risikerer den ene negative at ”drukne i mængden”.

Online reputation management som metode fungerer lidt som en forsikring. Det er bedst, hvis du køber den får du har brug for den. Det tager tid at skabe de neutrale og positive resultater, ligesom de tager tid at arbejde dem op i toppen af Googles søgemaskine.

Kontakt os hos OnlineSynlighed.dk for at høre mere om online reputation management på telefon 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen