Nyt look til Google Analytics
Det er ikke til at komme uden om Google Analytics, når det handler om at indsamle og analysere data for en hjemmeside. Værktøjet er meget udbredt her i Danmark, og mange er derfor vant til at læse data, der er indsamlet ad den vej.
For nylig blev det dog endnu lettere at forstå det data, ens besøgende genererer.
Google har nemlig annonceret, at de laver lidt om i Google Analytics’ dashboard i et forsøg på at gøre det hurtigere og mere overskueligt at danne sig et overblik.
Denne feature bliver rullet ud over nogle uger, og derfor kan det variere, hvornår ændringerne rammer en – dit gamle dashboard kan altså stadig møde dig lidt tid endnu.
To hovedændringer
Der er to ændringer i Google Analytics, som er de primære. Det er de to, Google selv fremhæver i søgegigantens blogindlæg om ændringerne i Google Analytics.
De to ændringer er:
- Et nyt ’hjem’
- Discover/opdag
Hovedformålet med disse nye tiltag er at gøre det lettere at få et overblik over, hvordan ens besøgende opfører sig i forbindelse med ens side, og så er det meningen, at webmastere og administratorer skal blive bedre til at bruge de muligheder, der er i Google Analytics.
Ved at gøre det lettere og hurtigere at få et overblik, håber Google på, at endnu flere vil benytte sig af Google Analytics og de muligheder, der ligger gemt i værktøjet.
Det nye hjem
Før i tiden var startsiden eller landingssiden i Google Analytics den, der hedder ’Audience Overview’ – altså der hvor man kan få en række rapporter om forskellige former for brugeradfærd.
Den side kan man sagtens stadig finde – den ligger ude i menuen til venstre – men der er altså et nyt syn, der møder en, når man logger på Analytics. I bedste Google-stil minder det om de kort, man kan finde i eksempelvis Googles app til smartphones.
Som det fremgår af billederne, Google vedhæftede deres eget blogindlæg om ændringerne, har hvert kort eller hver kasse et spørgsmål, som fortæller, hvad for noget data, der bliver præsenteret.
På den måde stiller Google selv spørgsmålet, som Analytics besvarer, og det skal gøre det lettere for nok især nye brugere at finde hoved og hale i, hvad for noget data, der bliver præsenteret.
En undtagelse er det øverste element, der giver det hurtige og mere generelle overblik. Derudover er det spørgsmål som ”Hvor godt fastholder du dine brugere?” og ”Hvor er dine brugere?”, som er overskrifterne på de stykker information, Google viser.
Ens ’hjem’ bliver automatisk konfigureret alt efter hvilket setup man har. Google forsøger at give den mest relevante information i forhold til eksempelvis om man driver en webshop eller en blog – der er forskellige mål, og derfor er det forskellig information, der er relevant.
Indgangen til et udvidet Analytics-univers
Den anden hovedfeature, Google lancerer i den opdaterede version af Google Analytics, er den fane eller indgang, der hedder ’Discover’ – på dansk ’opdag’ eller ’udforsk’.
Her er det Googles håb, at brugerne af Google Analytics vil falde over en masse spændende muligheder og tilbud om at gøre Analytics-oplevelsen bedre og mere udbytterig.
Der er i hvert fald forslag fra Googles side med elementer, der kan gøre dig mere produktiv i Analytics og få mere ud af den information, du samler. Selvfølgelig er det en masse Google-ting, der bliver foreslået, men ikke desto mindre kan man støde på interessante dele.
Google vil foreslå dig ting som Google Analytics appen, personlige underretninger og ting, der kan gøre dig klogere, i form af Analytics Academy.
Alle billeder i dette indlæg er fra Googles blogindlæg om de nye tiltag i Google Analytics
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407