Få mere ud af Google Ads (AdWords) med automatisk import af konverteringer
Selvom man gerne ville have, det var sådan, så giver klik ikke altid et salg direkte fra hjemmesiden. Nogle gange kan forbrugerne gå ind og klikke på det rigtige link, blive ledt hen til den rigtige side og stå på tærsklen til et køb, kun for at finde ud af at de skal bruge mere tid til at overveje købet.
Heldigvis sker det også, at efter lidt betænkningstid, vil kunderne rent faktisk gerne købe produktet alligevel, men det sker ikke altid i forbindelse med det første lead, og derfor kan konverteringen være svær at holde styr på.
Derfor har man i Google AdWords muligheden for at uploade konverteringer for at få et bedre overblik over, hvor effektiv ens kampagne er.
Google kalder det at importere konverteringer til AdWords, og upload-delen af den proces kan nu sættes op til at blive gjort automatisk. Der skal stadig tastes de enkelte konverteringer ind, trods alt. Den komplette guide kan findes på denne hjælpeside for Google AdWords.
Onlineinteresse, offline salg
Et helt klassisk eksempel på et lead, som ender med at blive en konvertering, der ikke dukker op i AdWords-statistikken, er den grundige forbruger.
Ham eller hende som kigger sig godt for på nettet, læser lidt om fordele og ulemper af forskellige anmeldelser, kigger på forskellige produkter og sammenligner dem.
Det kunne godt være en af dem, som klikker på en annonce, men som ikke køber online. Et eksempel kunne være løbesko, som skal prøves i den fysiske butik, før det endelige køb, selvom al research og forberedelse er sket online.
Når købet sker i den fysiske butik, kan AdWords-softwaren ikke rigtig registrere købet i sin egen database, og derfor har AdWords-kontoindehavere muligheden for at indlæse eller importere konverteringer manuelt.
Også velegnet til komplekse ydelser
Den manuelle indtastning af konverteringer og importen til Google AdWords er også relevant for dem, der sælger mere komplekse ydelser end forbrugsgoder.
Det er relativt simpelt at sælge en trøje eller et par sko, men en ydelse som er mere kompleks kan være svær at holde snor i. Et eksempel kan være en af vores egne kerneydelser, nemlig SEO. SEO er en kompleks størrelse, som kræver en eller flere samtaler om indsatsområder, potentiale og den slags.
Derfor kan denne manuelle opdatering af konverteringsraten gennem importerede konverteringer være med til at give et mere klart billede af en kampagnes effektivitet.
AdWords kan nå ud til de interesserede kunder
Brugen af annoncer som eksempelvis Google AdWords kan være med til at fange kunder – også dem, der egentlig helst vil handle offline.
For en del mennesker, der foretrækker at foretage sine køb i en fysisk butik, hvor man kan få råd og vejledning, vil stadig gerne læse op på de produkter, de påtænker at købe.
Og den research foregår ofte online, fordi udvalget her er langt større, end det er muligt for de fleste fysiske butikker at præstere. Online er også lettere at sammenligne produkter på tværs af den måde, de ellers normalt er grupperet på.
Hvis vi bliver i skoenes verden, kan man forestille sig, at en kunde gerne vil have nogle lette sko at bruge til daglig. Hjemme fra sofaens behagelige sæde kan kunden på nettet både kigge i sportsbutikker, normale skobutikker og specialskobutikker.
Skulle man rundt i de tre butikker, ville man skulle bruge væsentligt længere tid, og man ville ikke kunne sammenholde sko fra to forskellige butikker, som man kan på nettet.
Derfor kan det være værd at holde øje med og høre sine kunder ad, hvor de kommer fra – måske er Google AdWords-annoncen mere effektiv, end den giver sig ud for.
Hos OnlineSynlighed.dk er vi i stand til at lave Google AdWords-kampagner, der virker – udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig og får en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for dig og din virksomhed.
DK-31929407