Linkbuilding er (stadig) vigtigt for SEO

Linkbuilding er vigtigt for SEO

Linkbuilding har for nogen stadig et dårligt ry, men linkbuilding spiller faktisk en vigtig rolle, når du arbejder med søgemaskineoptimering. Faktisk så er links til din hjemmeside et vigtigt parameter i Googles rankingalgoritme. Dette fortalte Googles Search Quality Senior Strategist, Andrey Lipattsev, tilbage i 2016, hvor han også afslørede at indhold og RankBrain er de to andre parametre i forhold til placeringer i søgeresultaterne.

Top 3 rankingfaktorer

Som det er nævnt ovenfor er Googles top 3 rankingfaktorer indhold, links og RankBrain. For at få succes med søgemaskineoptimering er det altså disse faktorer, du skal lægge vægt på.

Enhver hjemmeside indeholder flere former for indhold: tekster, billeder, videoer m.m. Når vi hos OnlineSynlighed.dk taler om indhold, mener vi oftest tekster. Uden tekster vil en hjemmeside ikke kunne fungere optimalt. Teksterne skal hjælpe brugerne med at få svar på deres spørgsmål, og så hjælper teksterne også Google med at forstå, hvad en side handler om.

Links, der peger på din hjemmeside, kan du se som en anbefaling. Når nogen linker til din hjemmeside, er det også fordi, at de selv har fundet siden nyttig – og derfor anbefaler man den til andre også.

RankBrain er Googles AI-system (artificial intelligence), som benytter sig af machine learning, hvor maskiner lærer sig selv, hvordan de skal agere, når de udsættes for forskellige typer data. RankBrain er altså en maskine, der lærer sig selv, hvordan den skal håndtere forskellige søgefraser.

Linkbuildingens mørke fortid

Linkbuildings fortid

Der er en grund til, at linkbuilding har tidligere fik et dårligt ry. Før 2005 handlede det nemlig om blot at skabe en masse links fra forskellige hjemmesider, og så var indholdet på hjemmesiden ligegyldigt. Her arbejdede man meget med linkkataloger, hvor man enten kunne få sit link på gratis eller mod et mindre beløb.

Nogle SEO-bureauer skabte en masse sider, som ikke indeholdt andet end links til deres kunder. Det var sådan linkbuilding fungerede før 2005 – jo flere links, jo bedre – og selvfølgelig med så høj Page Rank som muligt.

Google straffer black hat linkbuilding

Sidst på året i 2005 introducerede Google Jagger-opdateringen, som analyserede links, ankertekst og indholdet på den side, hvor der blev linket fra. Opdateringen straffede – ud fra analysen – de sider, der modtog links fra sider uden relevans, købte links og links fra linkkataloger.

Syv år efter, i 2012, blev Penguin-opdateringen introduceret. Penguin har til formål at straffe hjemmesider med en unaturlig linkprofil. Begrebet ”unaturlig linkprofil” dækker over links fra sider uden relevans, eller sider/domæner af lav kvalitet.

I dag kører Penguin real-time. Det betyder, at Penguin hurtigt fanger ændringer, når en hjemmeside får et nyt, indgående link. Tidligere kunne der godt gå lidt tid, inden Penguin opdagede opdateringen, og derfor har nogen forsøgt sig med hurtige, fikse løsninger. Det bliver dog straffet hurtigt i dag.

Få en stærk linkprofil med linkbuilding

Linkbuilding er for alle

Vil du have succes med søgemaskineoptimering, så kan du ikke komme uden om linkbuilding. Der findes flere forskellige måder at anskaffe sig nye links på. Nogle af mulighederne vil jeg gennemgå herunder.

Start med din egen side: Lav godt indhold!

Arbejder du med søgemaskineoptimering, ved du også, at det starter på din egen side. Vil du findes på nogle bestemte søgeord, skal disse stå på siden – og så kan det være en fordel at have en landingsside for hvert af de primære søgeord.

Når du laver en landingsside, så handler det også om at få noget tekst på. Det er ikke nok at skrive 150 ord, hvor du dårligt nok introducerer dit emne. Brug i stedet tid og energi på at gå lidt mere i dybden med emnet. Tænk hele tiden over, hvad der giver værdi for dine besøgende – det er trods alt for deres skyld, at du skriver dine tekster.

Men hvad har godt indhold med linkbuilding at gøre? At du selv skriver noget til din egen hjemmeside, giver dig jo ikke et link? Eller gør det?

Når du skriver godt og dybdegående indhold, er der også en langt større sandsynlighed for, at andre vil linke til dit indhold – på den måde kan du skaffe en lang række earned links.

Omdan omtaler til links

En anden måde at få earned links på er ved at omdanne omtaler til links. Her er Google din ven. Hold øje med, hvornår andre omtaler din virksomhed eller produkter og services, du sælger. Det kræver altså lidt forarbejde og overvågning at omdanne omtaler til links. Heldigvis er der en række redskaber, der kan hjælpe dig med det, eksempelvis Google Alerts.

Finder du nogen, der omtaler din virksomhed, men som ikke linker til dig, kan du tage kontakt til dem i håb om, at de tilføjer et link til din hjemmeside.

Du kan læse meget mere om, hvordan du griber opgaven med at omdanne omtaler til links i mit blogindlæg: ”Guide: Sådan får du flere eksterne links til din side”.

Linkbuilding fra forummer

Er du aktiv i et forum, kunne dette også være en mulighed for at skabe nye links til din hjemmeside. Dette trick er der mange, der benytter sig af, og det er også en god måde at få links til din hjemmeside. Vær dog opmærksom på, at du stadig bør linke fra relevant indhold. Det betyder, at et link fra traktorgalleri.dk ikke nødvendigvis er relevant for din hjemmeside, hvis du sælger advokatydelser.

Linkbuilding fra eksterne domæner

Ovenstående eksempler er måder at få links fra eksterne domæner, men der findes også andre muligheder. Det kan du eksempelvis ved at indgå et samarbejde med et SEO-bureau som eksempelvis OnlineSynlighed.dk. SEO-bureauer har i dag et stort netværk af domæner, som de benytter til linkbuilding til deres kunder.

Dette netværk af linkbuildingsites kan være svært at matche, hvis man ikke har økonomi til at indgå et samarbejde med et SEO-bureau. Hos OnlineSynlighed.dk har vi et stort netværk af hjemmesider, hvorfor vi linkbuilder til vores kunder – og netværket vokser løbende. Vi kender vigtigheden af at linke fra relevant indhold, og derfor skriver vi også unikke og relevante tekster, hver gang vi opretter et nyt link. Det gør vi for at sikre, at kvaliteten af linket er i top, og for at generere trafik:

Brug linkbuilding til at skabe trafik

Uanset hvordan du skaber links til din hjemmeside, så tjener links også et andet formål: at skabe trafik til din hjemmeside. Selvom trafik ikke er blandt top 3 blandt Google rankingfaktorer, så spiller det en rolle.

Forestil dig en person, der lige har læst om den her mirakelcreme, der får dig til at se 10 år yngre ud. I teksten er der et link, der peger over på din hjemmeside – på den side, hvor personen kan købe cremen. På den måde er linket relevant i forhold til indholdet, og så skaber det værdi for personen, fordi det er blevet let at finde produktet. Måske klikker personen sig videre på din hjemmeside, eller køber produktet fra dig – så har du også fået god værdi af linket.

Linkbuilding er for alle

Linkbuilding er for alle

Som du har læst, hvis du er nået hertil, så er der mange muligheder for at få en masse indgående links ind til din hjemmeside – og det er alt sammen med til at styrke din linkprofil.

Linkbuilding er et uundværligt redskab, når du arbejder med søgemaskineoptimering, og det kan altså bidrage til bedre placeringer i Googles søgeresultater, generere mere trafik til hjemmesiden og dermed også bidrage til et øget salg.

Som jeg også skrev tidligere, så kan vi hos OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at styrke din linkprofil. Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om, hvad vi kan gøre for dig. Udfyld kontaktformularen herunder eller ring til os med det samme på 70 13 63 23.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen