Kommer Dislike-knappen til Facebook nu?
Ligesom vi har en ”Like”-knap har en ”Dislike” – en ”Synes ikke godt om”-knap – længe været en af de mest efterspurgte funktioner blandt Facebooks brugere.
Stifter Mark Zuckerberg fortalte i en åben Q&A (engelsk for Questions and Answers, en spørgerunde på almindeligt dansk), at Facebook arbejder hen imod en løsning, hvor du som person kan udtrykke medfølelse med fx ofre for tragedier.
Et opslag om en tragedie er upassende at trykke ”Synes godt om” til. Derfor får vi måske snart et alternativ til vores ”Like”.
Det har fået flere medier til at spekulere om, at det er den sagnomspundne ”Dislike”-knap vi får – men flere store medier, herunder bl.a. TechCrunch, maner rygtet til jorden igen.
Der er nærmere tale om en ”Det er jeg ked af at se”-knap.
Et positivt medie
Facebook har tidligere talt direkte om den ”Dislike”-knap, brugerne efterspørger. Det har altid været et ”Nej” direkte fra topledelsen.
Argumentet mod knappen er, at Facebook skal være et positivt medie. Hvis det bliver muligt ”ikke at synes godt om” andre personers indlæg øges risikoen for, at Facebook som medie kan bruges til fx mobning blandt unge såvel som voksne.
Hvis du intet positivt har at sige i dag kan du trykke ”Like” eller blot kigge videre. Men du har ikke mulighed for at udtrykke din utilfredshed. Om man er for det valg eller ej er det svært at argumentere imod mobningsargumentet.
Mark Zuckerberg omtalte det også kort i Q&A’en, hvor ”Det er jeg ked af”-knappen blev nævnt:
”Vi vil ikke bygge en Dislike-knap fordi vi ikke vil forvandle Facebook til et forum, hvor folk stemmer hinandens indlæg op eller ned.”
Intet at frygte for virksomheder
Som virksomhedsejer kan din første tanke ud fra en potentiel ”Synes ikke godt om”-knap være, om Facebook-brugerne nu skal til at vælge imellem at ”Synes godt om” eller eksplicit ikke at synes godt om din virksomhed.
Det ser (heldigvis) ikke ud til at ske.
Forbrugerne får generelt flere og flere muligheder for at anmelde deres handelsforløb med forskellige virksomheder. Portaler som Trustpilot og Google My Business gør det nemt at komme både med ris og ros.
Desværre roser de færreste brugere af sig selv. En kunde i din butik, der får hvad kunden forventede at få, går ikke ind på de sociale medier eller Trustpilot for at rose din butik.
Til gengæld kan en oplevelse, der ikke lever op til forventningerne, i høj grad få de danske Facebook- og Trustpilot-brugere op af stolen. Det har flere af de såkaldte ”shitstorms” mod bl.a. IdéMøbler og Jensens Bøfhus vist de senere år.
De virksomheder og personer, der rammes af dårlig omtale online, har mulighed for at slå igen med online reputation management. Det er dog en disciplin, der som al anden søgemaskineoptimering har brug for tid for at virke.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407