Google fjerner negative anmeldelser fra tidligere dine medarbejdere

Google My Business negativ

Der er ingen tvivl om, at Google My Business er vigtigt for virksomheder, der er lokalt funderet – og egentlig bare virksomheder generelt. Hvis man vil findes på Google, er det bare en god ide med en godt opsat Google My Business-profil.

Her har nuværende og tidligere medarbejdere også mulighed for at anmelde virksomheden, ligesom alle andre, men en ændring i Googles retningslinjer gør noget ved mulighederne for netop disse anmeldelser.

Google har i deres opdaterede retningslinjer ændret i det område, der hedder ’interessekonflikt’.

Internetgiganten har udspecificeret, at det ifølge er deres retningslinjer ikke er tilladt at:

  • Anmelde sin egen virksomhed
  • Negativt anmelde nuværende eller tidligere arbejdsgiver
  • Negativt anmelde en konkurrent

Nu kan man gøre noget ved det

I og med det nu er imod Googles retningslinjer at lave disse negative vurderinger, som er det nye, åbnes også muligheden for, at de kan blive fjernet.

Google vil gerne kigge på de tilfælde, når nogen sender en anmeldelse til dem, fordi noget overtræder deres retningslinjer. For at anmelde noget, og for at Google skal kunne fjerne det anmeldte, skal det stride mod Googles retningslinjer.

Nu er det skrevet ind i retningslinjerne, at negative anmeldelser mod tidligere arbejdsgivere ikke er tilladt, og derfor vil Google nu fjerne dem.

Altså hvis man beder Google om det.

Hvad med positive anmeldelser?

Google My Business positiv

Google skriver selv i sine retningslinjer, at ”Maps-indhold, der leveres af brugerne, er mest værdifuldt, når det er ærligt og upartisk”. Altså at de negative anmeldelser, ikke bidrager til et ærligt billede af den pågældende virksomhed.

Det afføder spørgsmålet om, hvorvidt positive anmeldelser giver et ærligt billede af en virksomhed, siden de er tilladt ifølge retningslinjerne.

I sidste ende kan det dog være en ligegyldig pointe, fordi det sandsynligvis er de færreste, der vil anmelde en positiv anmeldelse til Google for at overtræde nogen retningslinjer.

Spørgsmålet er måske større i forhold til den signalværdi, der ligger i, at Google klart går ud og siger, at negative anmeldelser af tidligere arbejdsgivere ikke har den nødvendige ærlighed og upartiskhed, men at positive anmeldelser tilsyneladende har disse kvaliteter i Googles øjne.

Faktum er dog, at som situationen er lige nu, er det ikke imod Googles retningslinjer, at medarbejdere anmelder deres arbejdsgiver positivt. Hvor grænsen præcist går, er der ikke noget nedskrevet om.

Google My Business er især vigtigt for lokale virksomheder – også anmeldelser

Når man snakker lokal SEO, som er et af vores specialer, er det essentielt med en god Google My Business-profil, fordi den er afgørende for, om man dukker op på kortet i søgeresultaterne.

Det er et uvurderligt værktøj i forhold til at blive fundet af lokale, der skal bruge dine ydelser, men nærhed er ikke nok.

Anmeldelser betyder meget for, hvilken udbyder af produkter eller ydelser, kunder vælger, og derfor kan en negativ anmeldelse være et stort slag for en mindre virksomhed.

For disse må det derfor være en god nyhed, at Google vil begynde at fjerne negative anmeldelser fra tidligere medarbejdere. Har man endnu ikke mange positive anmeldelser, kan en enkelt negativ anmeldelse rykke meget ved den gennemsnitlige vurdering.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen