Forstå Mobile First Index – derfor skifter Google fokus

Er du klar til Mobile First Index?

Google arbejder lige nu på at forbedre deres service for brugerne. Hvor man tidligere brugte Google fra desktop, bruger man i højere grad søgeværktøjet fra sin smartphone eller tablet. Derfor er Google i gang med at forbedre oplevelsen på mobilversionen af deres service.

Der kan være stor forskel på oplevelsen af den mobile version og en desktop-udgave af en side, og derfor er Google i gang med at lave om på deres algoritme og rangere mobilversionerne uafhængigt af desktop-versionerne. Dette skift kalder Google ’Mobile First Index’, og her kommer bl.a. indlæsningshastigheden for mobilsiden til at spille en rolle, ligesom den også gør det for desktop-sider.

Grunden til, at dette skift er værd at bruge tid i et blogindlæg på, er, at der stadig findes en del hjemmesider, der endnu ikke har en velfungerende mobilvenlig variant. Hidtil har det spillet en mindre rolle, i hvert fald i forhold til søgemaskineoptimering – men det er Google altså ved at ændre.

Der er både direkte og indirekte årsager til, at indlæsningshastigheden har indflydelse på din rangering på bestemte søgeord på Google. Vi starter med den direkte årsag og kommer tilbage til de indirekte lidt længere nede.

Indlæsningshastighed er et parameter i algoritmen

Bounce rate er en vigtig faktor

Overskriften her siger næsten det hele, men det tåler at blive understreget. Når Google skal vælge, om det er din hjemmeside eller konkurrentens, der skal stå først i søgeresultaterne, når en internetbruger og potentiel kunde har søgt på noget, der er relevant for dig, er der mange parametre, der afgør, hvem der skal øverst.

Det er ting som hvor mange sider, der linker tildin side, hvor mange gange søgefrasen findes på din hjemmeside, hvor længe brugerne er inde på din side, og om du ofte får besøgende, som forlader din side igen med det samme. Fremover kommer måling af indlæsningshastigheden på mobilversionen af din side altså til at spille en større rolle.

Hvor længe, din side er om at blive indlæst eller loadet, er en del af den algoritme, der afgør din placering hos Google. Det alene er nok til, at indlæsningshastigheden er noget, du som webmaster eller virksomhedsejer bør tænke på.

Google er ved at gennemføre et skifte til ’Mobile First’, som altså går ud på at fokusere på mobiloplevelsen, og det er der en række udfordringer med. Som Jennifer Slegg skriver i The SEM Post, er det af en række tekniske årsager ikke helt så let blot at måle en mobilversion af en sides hastighed i algoritmen. Google arbejder dog på en løsning, og når Google sætter sig noget for, så kommer det oftest til at ske, og det vil det også her.

Det er altså kun et spørgsmål om tid, før indlæsningshastigheden af mobilvenlige versioner af websites kommer til at blive en del af Googles algoritme, og derfor bør du være forberedt.

Hvordan kan jeg så gøre min side hurtigere?

Der er en række ting, man kan skrue på, når det kommer til at forbedre den hastighed, din side bliver indlæst med. Et godt sted at starte er ved at måle indlæsningshastigheden med et af de mange værktøjer, findes til netop det.

Google har selv lavet et værktøj til netop dette – PageSpeed Insights.

Meget symptomatisk for Googles skifte over mod mobiler, så er det standard, at en sides mobilversion bliver vurderet først. Bruger du Googles måleinstrument, får du også nogle forslag til forbedringer, du kan lave på din side, som muligvis kan gøre din indlæsningshastighed bedre.

At dykke helt ned i at optimere indlæsningshastigheden på din hjemmeside vil kræve for meget plads i dette blogindlæg, men typiske tricks er noget i stil med at komprimere billederne på hjemmesiden, at undgå for mange redirects og eventuelt at udnytte muligheden for cache.

Indlæsningshastighedens indirekte virkning på SEO

Som nævnt i starten kan indlæsningshastigheden på din side betyde noget for din SEO på flere måder. Vi har været inde over den direkte årsag – nemlig at det er en del af algoritmen, og også vil være det, når Google øger sit fokus på mobilområdet, så det er ikke for tidligt at sætte ind der – men lad os også kigge lidt på de indirekte grunde.

Brugeroplevelsen kan nemlig let komme til at halte, hvis din side er for længe om at blive færdig med at indlæse dens elementer, og en dårlig brugeroplevelse har det med at afføde en brugeradfærd, som er uhensigtsmæssig for dig, der har siden.

Højere bounce rate

Bounce rate er en vigtig faktor

Hvis din side er længe om at åbne, så kan dine besøgende miste tålmodigheden og simpelthen give op, inden de for alvor kommer ind. Andelen af besøgende, som kommer ind på siden og derefter forsvinder igen, uden at have klikket videre til andre undersider, bliver kaldt ’bounce rate’, fordi de, ligesom en bold der hopper, kun lige rammer siden og så forsvinder igen.

Her på bloggen har vi tidligere skrevet om begrebet bounce rate, og hvordan du kan forbedre den, og det er værd at læse, hvis du er interesseret i at fastholde dine besøgende på din side.

Interaktion og navigation på din side

Hvis du har klikket videre på linket til blogindlægget om bounce rate lige ovenfor, så har du gjort os glade. Ikke kun fordi du gider bruge tid på at læse det, vi skriver om søgemaskineoptimering, bounce rate og en masse andet (tak for det, i øvrigt!), men også fordi Google kan se, at du har haft lyst til at læse mere af det, vi har at byde på.

Denne positive brugerhandling logger Google, og den er dermed med til at påvirke Googles overordnede vurdering af vores site i en god retning. Den viden bruger Google til at give deres brugere en god oplevelse – simpelthen ved at vise dem indhold, der tidligere har performet godt blandt de besøgende.

Hvornår begynder Googles Mobile First Index?

Det gælder om at være paratDet ved vi sådan set ikke helt. Og det ved Google heller ikke helt præcist. Det var tilbage i oktober 2016 at Google først annoncerede, at de arbejdede på dette projekt. Det har været undervejs et stykke tid efterhånden, men som Jennifer Slegg fra The SEM Post nævnte på Twitter, går Google efter en såkaldt ’quality neutral launch’.

Og hvad betyder det så? Jo, det betyder, at Google først vil implementere de ændringer, de har på bedding, når de kan garantere, at kvaliteten af søgningerne ikke bliver forværret.  Det hænger sammen med, at det netop er Googles mål at være brugernes foretrukne søgemaskine, og det kan de kun være så længe, de leverer en god service.

Google vil altså først sikre sig, at den nye algoritme ikke er fyldt med fejl og forkerte vægtninger, og skal derfor gennem en lang række eksperimenter, afprøvninger og justeringer, inden det er klart til at blive sluppet løs på alle os, der Googler.

Start arbejdet med det samme

Det er altså en klar anbefaling herfra at arbejde med din sides load-hastighed, både når det kommer til desktop- og mobilversionerne af din side. Der kan være placeringer at hente, når det kommer til søgemaskineoptimering, men gladere besøgende på sin side kan betyde mange positive ting for dig.

Arbejdet med den mobilvenlige side er desuden ekstra relevant, når man tænker på, at halvdelen af alle søgninger allerede sker fra mobile enheder, så der er ingen grund til at udskyde arbejdet med at forbedre de mobilvenlige sider – heller ikke selvom Google ikke har sluppet sin nye algoritme løs endnu.

Hvis du gerne vil have hjælp til at gøre din side hurtigere, er du velkommen til at udfylde vores kontaktformular herunder – så tager vi en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at blive mere synlige på nettet!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen