Banned fra google

Case: Straffet af Google – Så galt gik det for stor dansk webshop

Banned fra googleGoogle har altid straffet hjemmesider, der gik over stregen med deres SEO-arbejde. Hvor det tidligere var ved åbenlyse overtrædelser af retningslinjerne som fx cloaking, kan det også ske i dag, hvis du har mange tommer sider på din side eller har ringe links.

Det kan vi takke opdateringerne Panda og Penguin for.

I dag har vi netop et eksempel på, hvordan en stor dansk webshop blev straffet af Google, sandsynligvis ud fra Penguin-filteret efter at have bygget links af dårlig kvalitet.

Vi har fået lov til at fortælle historien her på OnlineSynlighed – inklusive den del om, hvordan webshoppen faktisk kom tilbage i Google.

Til sidst fortæller vi også, hvordan du lige nu selv kan tjekke, om du er i farezonen for at blive straffet.

Men først – lad os fortælle dig om Trendhim.dk!

Dårlige links for år tilbage

17. november 2014 røg Trendhim.dk helt ud af Googles indeks. Selv hvis du søgte direkte på brandnavnet ”Trendhim” var webshoppen ikke synlig.

trendhim-billede1

Enhver hjemmesideejers værste mareridt.

Efter research fandt ejerne bag ud af, det sandsynligvis var en række gamle spam-blogs, der var årsag til udelukkelsen. Deres on-page SEO var nemlig god med unikke tekster, en fornuftig struktur på menuen og en hurtig server.

For år tilbage havde de oprettet blogs, der linkede ind til kategorisiderne. Der var mange links ind og indholdet var ringe. Det var nemt at trevle ”netværket” op.

Trendhim fik hurtigt slettet de mange sider – og så kunne de ikke gøre andet end at vente.

Tid var en begrænset vare, for hver eneste måned kostede et stort femcifret beløb i omsætning, som butikken var vant til at få ind ved hjælp af de organiske søgeresultater.

Det var noget, der kunne mærkes!

Sådan rettede Trendhim op

Efter at have fjernet links fra de dårlige sider ændrede Trendhim også måden hvorpå deres kategorisider var sat op på.

Trendhim oprettede nye kategorisider og kopierede det gamle indhold ind – og så var der gevinst.

Allerede dagene efter kategorisiderne var blevet ændret kom Trendhim tilbage i indeks til deres gamle placeringer og fik igen mange salg hver eneste dag for de organiske søgeresultater.

trendhim-billede4

Det var vigtigt, at der også blev oprettet nye kategorisider. Er du først blevet straffet af Googles Penguin og fjerner du dine dårlige links, lægger Google ”først mærke til dette” næste gang filteret bliver kørt igennem søgeresultaterne. Der er typisk mange måneder imellem det sker. Trendhim forsøgte at komme udenom dette ved at lave nye URL’er og ændre deres HTML-opsætning med succes.

Er du i fare?

Forestil dig, at du fra det ene øjeblik til det andet lige pludseligt ingen besøgende får fra de organiske søgeresultater. Hvor langt tid kan din virksomhed klare sig sådan?

Efter at have læst historien om Trendhim bør du have lyst til selv at tjekke, om du er i fare.

Det kan du gøre på flere forskellige måder:

  • Sørg altid for, at din side er koblet op med Google Search Console – det tidligere Google Webmaster Tools. Her kan Google direkte skrive til dig, hvis de har mistanke om, at du fx manipulerer med links eller der er problemer med indeksering af dine sider.
  • Kør din side igennem et værktøj som Ahrefs.com og se hvilke links, du har. Er der links fra udenlandske sider, sider af lav kvalitet og irrelevante links, du ikke vil kendes ved, bør du lave en tekstfil med disse links og uploade dem til Google Search Console som en ”disavow”-fil. Her fortæller du Google, at der er ringe links ind til din side, men at Google gerne må se bort fra værdien af disse links.
  • Køb en SEO-tilstandsrapport af en professionel SEO-konsulent. SEO-konsulenten vil gennemgå din side for fejl på on-page-delen og samtidigt også tjekke, om du er i risiko for at blive straffet ud fra links, du har pegende ind på din side.

Du kan se på udgiften til sidstnævnte SEO-konsulent som en forsikring mod lige pludseligt at miste al den organiske trafik, du har arbejdet på i så lang tid – og som din forretning næppe kan klare sig uden.

Det er nemlig meget billigere at forebygge end at helbrede.

Som i tilfældet med Trendhim tog det mange måneder før placeringerne kom tilbage.

Nogle gange sker det slet ikke – så er domænet ”dødsdømt” og du vil være nødt til at starte forfra, hvis du har ressourcer (tid og penge) til det.

Ingen snydegenveje til toppen

For år tilbage var det muligt med et stort nok antal links at ranke på det meste. Men Google udvikler sig i et forrygende tempo, og hvad der virkede på SEO-fronten i går virker ikke nødvendigvis i dag.

Casen med Trendhim viser om noget, at der ingen ”genveje” er til toppen, når det kommer til søgemaskineoptimering.

Og du behøver ikke genveje, for der er så mange anerkendte metoder til at forbedre dine rankings med, du i stedet kan bruge tid på:

  • Skriv bedre indhold, der hjælper brugeren videre
  • Hav en struktur med de samme søgeord, som dine potentielle kunder bruger – dem finder du nemt og gratis med Google Keyword Planner
  • Hav en hurtig side
  • Hav en responsiv side, der virker lige godt på en mobiltelefon og en desktop-computer
  • Skab relevante henvisninger til din side fra netværk og pressen ved hjælp af dine forbindelser og undersøgelser

Ovenstående er blot et udsnit – men det er de færreste sider, der kan bryste sig af at håndtere dem alle vel.

Kom i gang med SEO nu – jo tidligere, jo bedre

Denne case skal ikke skræmme dig væk fra at lave SEO – for en god søgemaskineoptimerings-kampagne kan være den bedste investering i marketing, du nogensinde laver i din virksomhed.

Din ROI bliver bedre dag for dag, uge for uge og måned for måned med de organiske besøgende, der bliver ved med at komme.

Tro blot ikke på dem, der:

  • Lover dig topplaceringer
  • Ikke vil vise dig eksempler på links, de vil lave
  • Siger, de har specielle aftaler med Google
  • Ikke kan fremvise referencer

Og husk på, at der ingen genveje findes til toppen – til gengæld en lang række solide metoder, der altid har virket og som vi også fortsætter med at arbejde via hos OnlineSynlighed.dk.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

 

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *