Besparelse

Få mere ud af dit Google Ads budget med negative søgeord

Besparelse

Når du annoncerer, vil der altid findes personer, som det ikke er relevant for dig at vise dine annoncer til, og derfor er det vigtigt, at du gør brug af de såkaldte negative søgeord i Google Ads.
Disse søgeord sikrer, at du ikke bruger penge på at vise annoncer til brugere, som de ikke er relevante for.
For betaler du for mange for irrelevante klik, kan det gå ud over det budget, som du har til at skaffe potentielle kunder, som rent faktisk søger efter dit produkt eller din ydelse. Og det er spild af penge.
Bliv klogere på hvorfor du bør arbejde med negative søgeord i indlægget nedenunder.

Artiklen indeholder:

  1. Hvad er negative søgeord?
  2. Derfor skal du gøre brug af negative søgeord.
  3. Overvej dine negative søgeord nøje.
  4. Er negative søgeord relevante for din kampagne?

Hvad er negative søgeord?

Negative søgeord kan være et ord eller en sætning, der ekskluderer dine annoncer fra at blive vist i søgeresultaterne, hvis det negative søgeord indgår i søgningen.
Når du finder en søgeterm, som du hverken ønsker at betale klik for eller blive vist i, kan du tilføje hele eller dele af søgeord som et negativt søgeord. Herefter vil din annonce ikke blive vist, hvis der bliver søgt på dit søgeord på samme tid med det negative søgeord i søgesætningen.
Med andre ord fungerer negative søgeord altså som et filter, der sørger for, at dine annoncer ikke vises i søgninger, som du finder irrelevante.

Derfor skal du gøre brug af negative søgeord

Målretning

Først og fremmest skal du gøre brug af negative søgeord, fordi at du får brugt dit budget mere optimalt og ledt de rigtige kunder hen til din hjemmeside. Kunder som rent faktisk er ude efter, og ikke mindst kan købe dit produkt.
Dette vil bidrage til at øge din konverteringsrate og sænke din pris per konvertering, da du bedre kan fokusere på de søgninger, der har størst chance for at konvertere.
Derudover vil negative søgeord også bidrage til at øge din CTR, gennemkliksfrekvensen, da du, ved at have en mere fokuseret annonce, ikke vil opnå en masse visninger fra søgninger, der aldrig ville have resulteret i et klik. Og som følge af en øget CTR kan negative søgeord faktisk også være en faktor i at øge dit kvalitetsresultat, da din konto og domæne vil opnå en bedre kontohistorik.

Overvej dine negative søgeord nøje

Det kræver gode overvejelser at udvælge sine negative søgeord, da de som sagt skal bruges til at udelukke en del af markedet.
Hertil er det altid en god idé at tænke over følgende: Hvilken branche henvender du dig til? Er din forretning B2C eller B2B? Hvilke brands vil du undgå at blive vist sammen med? Og hvilke kvalitetsbetegnelser vil du undgå? Eksempler på disse kunne være: ’brugt’, ’billig’, ’gratis’, ’leje’ eller ’demo’.
Vælger du at bruge lignende ord som negative søgeord, vil du dermed undgå at få en masse trafik, hvor vedkommende som har søgt, måske blot leder efter et brugt og billigt produkt i samme kategori, som det du sælger på din webshop.

Er negative søgeord relevante for din kampagne?

Ads

Ønsker du at opbygge skarpe Google Ads kampagner, der skaber gode resultater, er nøglen altså at have den rette kombination af normale og negative søgeord.
Dette vil både resultere i, at du øger relevant trafik til din hjemmeside, og samtidig holder omkostningerne nede.

Dog skal du også være opmærksom på, at negative søgeord i nogle sammenhænge ikke er relevante at benytte sig af.
Mister du pludselig trafik efter at have tilføjet et negativt søgeord, bør du derfor overveje at tage det af listen igen for at få disse visninger tilbage.
Notér altid hvornår du foretager en ændring og hold herefter øje med udviklingen i salg og konverteringer.
Det der er vigtigst er at kende sine kunders adfærd. For når du ved hvordan, og hvor lang tid de bruger på at søge efter information inden et køb, kan du langt lettere få afgjort, om et søgeord skal sættes som negativt eller ej.

Har du spørgsmål omkring negative søgeord eller brug for hjælp? Så står vi altid klar til at hjælpe på telefon: 70 13 63 23.
Du er også meget velkommen til at udfylde formularen herunder. Så vender vi tilbage hurtigst muligt.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen