Få en lavere bounce rate med disse 9 konkrete tips

Hvis du nogensinde er landet på en hjemmeside, der ikke er SSL certificeret, er langsom om at loade eller ikke er mobilvenlig, er du sikkert hoppet direkte tilbage til søgeresultaterne igen. Hvis ikke, er du en af de få.

Alle disse ting kan nemlig være med til at påvirke brugerens oplevelse af din hjemmeside, og dermed være med til at give dig en høj bounce rate. Dine besøgende har ikke tålmodighed til at vente på, at din side loader, og de har i den grad heller ikke lyst til at blive udsat for hackere, fordi siden ikke er sikker. Dermed risikerer du et fald i besøgende og en høj bounce rate.

Med nedenstående 9 tips kan du sikre dig en bedre bounce rate, hvilket resulterer i flere besøgende og mere salg.

  1. Bounce rate – er det virkelig så vigtigt?
  2. Styr på hastigheden
  3. Drop de irriterende popups
  4. Nem navigation
  5. Fokusér på brugeroplevelsen
  6. Få styr på dine links
  7. Mobile first – frem for alt
  8. Brug relevante søgeord
  9. Tjek din contentstrategi
  10. Få dine besøgende til at stole på dig
  11. Gør noget ved din bounce rate

Bounce rate – er det virkelig så vigtigt?

JA!

Grunden til, at du bør arbejde med din bounce rate er, at du i højere grad kan øge din trafik til hjemmesiden og dermed også øge dine konverteringer.

Hvis dine besøgende finder din side, men ikke synes den er interessant nok, vil de hurtigt forlade den uden at klikke sig videre. Dermed risikerer du at miste op til flere potentielle nye kunder, fordi din hjemmeside ikke er optimeret til brugernes behov. Hvis du derimod formår at fastholde brugernes interesse ved at have en overskuelig side med godt indhold, kan du på sigt forbedre din bounce rate og din placering i søgeresultaterne.

Der kan være mange årsager til, at din bounce rate er for høj og har behov for forbedring. Selvom det i mange tilfælde kan skyldes, at dine besøgende ikke finder det, de leder efter, og dermed forsvinder, kan det også sagtens skyldes, at de rent faktisk fandt informationen, og dermed ikke havde behov for at lede videre. Du bør derfor altid undersøge din bounce rate i analyseværktøjer, så som Google Analytics, hvor du kan se din bounce rate. Der findes generelle tal på, hvor højt ens bounce rate må ligge, og det er en god idé at have styr på dette tal, inden du arbejder videre.

Nedenstående tips kan hjælpe dig i gang med at forbedre brugerens oplevelse på din hjemmeside, så de får lyst til at blive på siden, og med tiden komme tilbage til den.

Styr på hastigheden

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at din hjemmesides loadinghastighed er afgørende for din bounce rate. Hvis dine besøgende lander på din side, men efterfølgende bliver nødt til at vente længe på, at siden loader, så er de allerede smuttet videre. Derfor skal du som det første sikre dig, at din side loader inden for 1-2 sek. Det kræver, at du optimerer din hjemmeside og evt. billeder på siden.

Drop de irriterende popups

Indimellem støder vi på hjemmesider, som har en popup der fylder hele siden, så snart du er på vej væk, eller mens du er i gang med at læse. Statistikker viser rent faktisk, at 70 % synes, popups er irriterende. De forstyrrer brugeroplevelsen, og er desværre bevirkende til, at dine kunder måske forsvinder hurtigt fra din hjemmeside. Derfor bør du overveje, om det i virkeligheden er så nødvendigt at have den der popup midt i det hele. Hvis dit formål er at skaffe flere e-mail subscribers, er popups mere end geniale. Men du bør måske stadig tænke i, om det kan klares på anden vis, så det ikke ødelægger brugerens oplevelse.

Nem navigation

Du kan hurtigt miste flere besøgende, hvis de ikke kan finde frem til det, de leder efter med det samme. Din hjemmesides struktur og navigation, altså brugergrænsefladen, er enormt vigtig, hvis du vil sikre dig, at dine besøgende bliver hængende lidt længere.

Det betyder, at du skal sikre dig, at dine produkter nemt kan findes i de forskellige kategorier og emner. Du bør desuden anskaffe dig en søgefunktion (hvis du ikke allerede har det). En søgefunktion er med til at forbedre oplevelsen for dine besøgende. Her har de nemlig mulighed for at søge på det, de leder efter, med det samme. Søgefunktionen skal gerne være nem at få øje på.

Fokusér på brugeroplevelsen

Din sides udseende og måde, hvorpå dit indhold er sat op, har stor betydning for det overordnet indtryk. Hvis din hjemmeside ikke er overskuelig, eller hvis den består af enorme mængder tekst, kan det hurtigt blive for meget for dine besøgende. Derfor skal du tænke over den samlede brugeroplevelse ved at bryde teksten med billeder og video. Lav korte afsnit og sørg for, at gøre det nemt for brugeren at læse din tekst. De skulle nødig gå glip af vigtig information, fordi det var uappetitligt at se på.

Når du linker til andre sider på din hjemmeside, hvad enten det er internt eller ekstern, så husk at lade linket blive åbnet i en ny fane. På den måde slipper du for, at dine besøgende bliver smidt væk fra den pågældende side, når de klikker på dit link. Samtidig bliver det også nemmere for brugeren at have to eller flere faner åbne, da de dermed hurtigt kan finde tilbage til den oprindelige side.

Mobile first – frem for alt

Mobilvenlighed er et emne vi hyppigt kommer omkring, og det er ikke nogen tilfældighed. Det er nemlig enormt afgørende at din side er mobilvenlig. Det gælder både indholdet, men også selve siden, som gerne skal være responsiv. En mobilvenlig hjemmeside øger din placering i søgeresultaterne, da det er en ranking faktor på Google. Derudover er en mobilvenlig hjemmeside med til at øge din trafik og konverteringer.

Brug relevante søgeord

Vil du øge din trafik, skal du selvfølgelig fokusere på relevante søgeord. Disse søgeord skal du desuden sikre dig at have inkluderet i indholdet på din landingsside, når dine besøgende klikker sig ind på den. Hvis ikke du overhovedet nævner det søgeord, brugerne har søgt på, risikerer du, at de bouncer tilbage til søgeresultaterne, fordi det resultatet ikke stemte overens med det, de søgte på.

Tjek din contentstrategi

Dit indhold på din hjemmeside er det, der skal tiltrække og fange brugerne. Godt og unikt indhold er vejen frem til en bedre bounce rate. Det er også vigtigt, at du varierer dit indhold, så du ikke kun publicerer blogartikler hele tiden. Sørg for at brug videoer på din hjemmeside også (vær opmærksom på sidens hastighed ved video), og brug gerne flotte billeder der tiltrækker opmærksomhed. Du bør desuden sikre dig, at din content marketing strategi er  målrettet til de rigtige personer. Hvis du gang på gang oplever, at din bounce rate er høj, selvom dit indhold jævnligt opdateres med gode og fyldestgærende artikler, kan årsagen være, at du ikke tiltrækker den rette målgruppe med dit indhold. Tag udgangspunkt i din persona, og find ud af, hvad dine besøgende gerne vil se af indhold, og hvad der kan få dem til at forsvinde fra din side.

Få dine besøgende til at stole på dig

At forbedre din bounce rate handler om at få dine besøgende til at blive længere på siden. Og hvilken anden og bedre metode er der til det, end ved at vise dem, at de kan stole på dig? Hvis en hjemmeside ikke er sikker, eller på anden vis udstråler utroværdighed, kan du være sikker på, at dine potentielle kunder løber skrigende bort.

Sørg derfor for, at din hjemmeside er SSL-sikret som det aller første. Det signalerer, at du har styr på IT sikkerheden, og at alle oplysninger dine besøgende afgiver, er i sikre hænder. Dernæst handler det om at fremvise, hvad andre kunder har sagt om dig, for at øge din troværdighed. Dine besøgende vil gerne vide, om du og din hjemmeside er til at stole på, og derfor gør du klogt i at fremvise positive anmeldelser på din hjemmeside. Endvidere kan du sikre dig, at din hjemmeside er professionel og flot i sit design, det er nemt at komme i kontakt med dig, og at dit indhold fremstår troværdig, og uden grammatiske sprogfejl.

 

Gør noget ved din bounce rate

Hvis du gerne vil øge din trafik til din hjemmeside og samtidig øge dine konverteringer, bør du tage et kig på din bounce rate. En høj bounce rate kan nemlig betyde, at din hjemmeside ligger langt nede i søgeresultaterne. simpelthen fordi, dine besøgende ikke finder det, de leder efter på din side. Med ovenstående tips kan du hurtigt komme i gang med at undersøge og optimere din bounce rate.

Selvom der kan være mange tekniske årsager, som eks. manglende SSL certifikat eller langsom loadinghastighed, til at din bounce rate er høj, så vil indholdet og den visuelle brugeroplevelse stadig have en afgørende rolle. Dit indhold skal være unikt og fyldestgørende, så dine brugere får lyst til at lære mere og blive på siden. Variér gerne dit indhold med visuelle elementer.

Har du problemer med en høj bounce rate, og ikke helt er sikker på, hvordan du får forbedret den, så er du altid velkommen til at ringe til os på telefon 70 13 63 23 eller skrive til os via nedenstående kontaktformular.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen