Markedsføring af caféer og restauranter
– Sådan gør du!

Café og restaurationsbranchen

Som café eller restaurantejer er det vigtigt at markedsføre sig for at trække nye kunder til. Markedsføring koster både tid og penge, og du skal derfor også være villig til at lægge en investering i at markedsføre din café eller restaurant.

Hvis du lykkes med din markedsføring, kan den til gengæld være med til at give dig flere nye kunder og samtidig fastholde de kunder, som allerede har besøgt din café eller restaurant. Dog er det vigtigt, at du ikke bare skyder med spredehagl, men at du fokuserer din markedsføringsindsats, dér hvor den skaber mest værdi for dig.

Dette kan være en udfordring, netop fordi kunderne forventer, at din restaurant/café er synlig på alle online kanaler. Der er dog nogle specifikke tiltag du kan lave inden for online markedsføring, der er særligt effektive, hvis du driver en restaurant eller café. Disse markedsføringstiltag gennemgår vi herunder.

Få en hjemmeside med et online bookingsystem

En hjemmeside er en god investering uanset branche, men særligt inden for restaurationsbranchen kan en hjemmeside få afgørende betydning for, om du får kunder eller ej. En hjemmeside hjælper dig med at øge din synlighed på nettet. Har du en responsiv hjemmeside, der fungerer på alle typer enheder, og som har godt, SEO-optimeret content, øger du samtidig sandsynligheden for at blive fundet i Googles søgeresultater.

Din hjemmeside er det første indtryk dine potentielle kunder får af din virksomhed. Derfor er det også en god idé at lave en personlig hjemmeside med dine egne lækre billeder af maden og stemningsfyldte billeder fra restauranten. På den måde kan dine potentielle kunder få et autentisk indblik i, hvad din café/restaurant kan tilbyde.

En video med klip af restauranten, maden og tjenerne kan også have en god effekt og virkelig give dine potentielle kunder et billede af, hvordan det er at spise hos dig. Samtidig kan det også være en god idé at fortælle, hvilken type mad man kan forvente at få serveret, og hvilke værdisæt din restaurant arbejder ud fra for at skabe den bedste madoplevelse for kunden.

Særligt inden for café og restaurationsbranchen kan det derudover være en fordel at have et online bookingsystem. Mange af dine potentielle kunder er online store dele af tiden, og du kan derfor gøre det nemmere for dem at bestille bord hos dig ved at have et online bookingsystem. Tilbyder du Take Away kan du desuden vælge at gøre det muligt at bestille mad online. Dette gør det både nemmere for kunden og for dig.

Restaurant med online reservation

Vær tilstede på de sociale medier

Som restaurant eller café er det vigtigt at være synlig på alle kanaler – og det gælder selvfølgelig også de sociale medier. Hvis ikke du allerede har en virksomhedsside på de sociale medier, bør du derfor oprette en nu. Her er sociale medie-kanaler som Facebook, LinkedIn og Instagram fordelagtige at bruge inden for restaurationsbranchen.

Du kan øge din tilstedeværelse på de sociale medier ved jævnligt at publicere godt og inspirerende content, der kan være med til at vække dine følgeres interesse. Det kan blandt andet være at lægge lækre billeder af din mad eller stemningsbilleder fra restauranten op sammen med en interessant beskrivelse.

Det kan også være en mulighed at bruge de sociale medier til branding og gennem billeder/videoer og tekst fortælle restaurantens/caféens historie og værdisæt. Endelig kan du også bruge de sociale medier til at lægge nyheder op såsom nye retter, nye menuer eller tidsbegrænsede kampagnetilbud. Få gode råd til din Content Marketing på sociale medier her.

Når du publicerer opslag på Instagram, er det vigtigt, at du bruger hashtags, der er relevante i forhold til din restaurant. Hashtags hjælper dig med at øge din rækkevidde og synlighed, og kan dermed også være med til at skaffe dig flere følgere og muligvis flere kunder.

Opret en profil i Google My Business

Når du har en fysisk forretning, skal du også have en Google My Business profil. Denne hjælper dig med at være synlig, når en bruger søger efter din virksomhed i Google, efter dine produkter eller efter en café/restaurant i dit nærområde.

I din Google My Business profil har du desuden mulighed for at skrive dine åbningstider og dine kontaktinformationer, så dine potentielle kunder kan kontakte dig. Du kan desuden tilføje en beskrivelse af din forretning, tilføje billeder af maden og fra restauranten samt skrive dine services/produkter. En Google My Business profil gør det således nemmere for dine potentielle kunder at få et hurtigt indblik i din café/restaurant.

I din Google My Business har dine kunder derudover mulighed for både at se anmeldelser, men også selv at anmelde din café/restaurant. Dermed fungerer din Google My Business profil også som en form for social proof.

Mand finder restaurant paa kort

Få anmeldelser fra dine kunder

Rigtig mange tjekker anmeldelserne på en restaurant eller café før de beslutter sig for, om det er et sted de har lyst til at spise. Det er derfor en god idé at sørge for at få brugeranmeldelser på dine forskellige online kanaler. Her er særligt din Google My Business profil og din Facebook-side gode kanaler at få anmeldelser på, da mange vælger at tjekke anmeldelserne her. Derudover kan Trustpilot og Tripadvisor også være en mulighed at få kundeanmeldelser igennem.

Når du har en profil på Facebook, Google My Business og Trustpilot vil anmeldelserne ofte komme ind løbende. Vil du gerne sætte skub i processen, kan du selv hjælpe dine kunder på vej ved at invitere dem til at anmelde din forretning på en af dine kanaler.

Dette kan du blandt andet gøre ved at udsende en e-mail, hvor du opfordrer kunden til at vurdere sin oplevelse i din café eller restaurant. Det kræver dog, at kunden har oplyst en e-mailadresse i forbindelse med en reservation og givet dig tilladelse til at kontakte vedkommende.

Gode brugeranmeldelser hjælper med at skabe øget tillid til din forretning hos dine potentielle kunder, og kan være med til at overbevise dine potentielle kunder om, at de kan få en god madoplevelse hos dig. På den måde kan anmeldelser også have afgørende betydning for, om du får flere kunder i din café/restaurant.

Husk at gode anmeldelser kommer af god mad og god service, så det er vigtigt, at du kan levere dette, inden du går i gang med at opfordre dine kunder til at anmelde din forretning.

Benyt trafik-annoncer og retargeting i din Facebook-annoncering

Annoncering paa sociale medier

Som vi har været inde på tidligere er det væsentligt at være tilstede på de sociale medier, når man ejer en café eller restaurant. Her kan organiske opslag fungere godt til at øge tilstedeværelsen, mens annoncering er effektivt, hvis du gerne vil øge din rækkevidde og synlighed overfor din målgruppe.

Her er særligt Facebook-annoncering et vigtigt redskab, da mange i alle aldersgrupper bruger Facebook. Ved at køre med trafik-annoncer på Facebook kan du både brande din café/virksomhed overfor din specifikke målgruppe samt tiltrække brugerne ind på din hjemmeside, hvilket kan øge sandsynligheden for at få flere kunder.

Har du installeret en Facebook Pixel på din hjemmeside, hvilket vi altid anbefaler, når du kører med Facebook-annoncering, kan du spore trafikken fra Facebook og gemme data om dine brugere, når de klikker sig ind på din hjemmeside. Denne data kan du bruge til på et senere tidspunkt at køre med retargeting-annoncer, som er målrettet mod personer, som tidligere har besøgt din hjemmeside.

Både trafik-annoncer og retargeting-annoncer er effektive at bruge til at generere konverteringer og både tiltrække og fastholde dine kunder.

Udsend nyhedsbreve jævnligt

Som indehaver af en virksomhed i café og restaurationsbranchen bør du også overveje at bruge e-mail marketing som en del af din markedsføringsstrategi. Nyhedsbreve kan være effektive til både at tiltrække nye kunder samt til at fastholde dine eksisterende kunder.

Med nyhedsbreve kan du nemlig styrke relationen til dine nyhedsbrevsmodtagere og potentielle kunder og på den måde skabe en øget tillid til din forretning og dit brand, der kan være med til at øge sandsynligheden for, at dine nyhedsbrevsmodtagere vil besøge din restaurant/café.

Brug dine nyhedsbreve til at lave storytelling om din café/restaurant og til at give dine nyhedsbrevsmodtagere gode kampagnetilbud og nyheder som blandt andet ny menu, nye retter og lignende. Læs om, hvordan du kommer godt i gang med nyhedsbreve her.

Få hjælp til markedsføring af din café eller restaurant

Online markedsfoering

Som vi nævnte i starten af dette blogindlæg, kræver markedsføring både tid og penge for at opnå den ønskede effekt. For mange ejere af en virksomhed inden for restaurationsbranchen kan det dog være en udfordring både at skulle drive en restaurant og samtidig markedsføre forretningen og holde tilstedeværelsen ved lige på forskellige online kanaler.

Vil du gerne øge din synlighed online og have flere kunder, men har du ikke selv den tid og overskud, som det kræver, kan det derfor være en god idé at indgå et samarbejde med et bureau. Hos OnlineSynlighed.dk har vi specialiseret os inden for forskellige aspekter af online markedsføring, hvilket gør os i stand til at skræddersy en løsning til markedsføring af lige netop dig og din virksomhed.

Med et bureausamarbejde med os kan du således få specialister til at tage sig af din markedsføring, mens du laver det, som du allermest brænder for. Ønsker du at tage en snak om mulighederne for et samarbejde, er du velkommen til at kontakte os på 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk. Du kan også kontakte os via vores kontaktformular nedenfor.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Mette Therese Røser