Optimér dit indhold til mobile enheder – sådan gør du

Du har garanteret hørt det før. Din hjemmeside skal være mobilvenlig. Ellers kan du hurtigt miste en masse kunder. I og med at 70% af brugerne kommer fra mobile enheder er det i højere grad end nogensinde vigtigt, at din hjemmeside er mobilvenlig.

Det gælder både hastigheden, designet og udseendet. Men det gælder faktisk også indholdet. Tænker du over, hvordan dine brugere læser dit indhold på mobilen? Der er stor forskel på, om dine kunder ser dit indhold på din hjemmeside på mobilen eller på desktop. Derfor skal du selvfølgelig også sørge for at skrive og optimere indholdet, så det er tilpasset den lille skærm.

I artiklen nedenfor kan du læse om, hvad du kan gøre for at optimere dit indhold, så det er mobilvenligt.

  1. Tænk over, hvordan brugeren læser på mobilen
  2. Lav korte og hyppige afsnit 
  3. Brug den rette skriftstørrelse og type
  4. Brug billeder og video 
  5. Giv brugeren et hurtigt overblik 
  6. Tjek om dit indhold ser rigtigt ud 
  7. Konklusion

Tænk over, hvordan brugeren læser på mobilen

Nu om dage er vi konstant online med vores telefoner i hånden. Ofte når vi alligevel er på farten. Derfor er der også stor forskel på, hvordan brugerne læser din hjemmeside, alt afhængigt af, om de tilgår den via mobil eller desktop. Der er generelt en anden måde at læse og/eller skimme indholdet på. Samtidig er brugere der læser på mobilen, også oftere tilbøjelige til at afbryde deres læsning. Det gør det endnu mere vigtigt, at du formår at fastholde dine læsere.

Du bør som udgangspunkt sørge for at have de vigtigste ting, hvad enten det drejer sig om billede eller tekst, placeret midt på skærmen, da det typisk vil være her, læseren har fokus.

Med nedenstående tips, kan du nemt og hurtigt optimere dit indhold, så du ikke mister kunder pga. manglende brugervenlighed på mobilen.

Lav korte og hyppige afsnit

Skærmen på en mobiltelefon er ikke ret stor. Derfor har placeringen af din tekst, samt længden af dine afsnit stor betydning for, hvor nemt det er at læse på en lille skærm. For at sikre dig, at din tekst er let at læse på den mindre skærm, skal du benytte dig af korte afsnit og mere whitespace. Whitespace er det mellemrum/baggrund der er imellem dine afsnit.

Når du deler teksten op, vil det ikke alene gøre udseendet flottere, men det vil også gøre det nemmere for læseren at læse/skimme.

De korte afsnit bør desuden ledsages af en tydelig underoverskrift, så du nemt kan dirigere dine brugere rundt på siden. Tag læseren i hånden og vis, hvad hvert afsnit omhandler.

Brug den rette skrift størrelse og type

Når du ser en tekst på en lille skærm, nytter det ikke noget, at teksten er så lille, at du skal have mobilen så tæt på ansigtet, at du får firkantede øjne. På den anden side bør du heller ikke lave teksten så stor, at det vil ødelægge læserens flow. Teksten skal gerne være letlæselig, uden at se mærkelig ud. Dvs. du bør bruge en skrifttype uden seriffer, som er nemmere at læse på skærmen, og størrelsen på din font bør være minimum 16px. Hvis du går under det, risikerer du at miste dine læsere, fordi det bliver for småt at læse.

Brug videoer og billeder

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at have visuelle elementer på din hjemmeside. Både billede og video er med til at bryde dine tekster og give luft til læseren. Det understøtter samtidig dit budskab, og gør dermed dine tekster mere interessante. Statistikker viser desuden, at flere og flere brugere gerne vil se videoer fra virksomheder.

Derudover er både billede og video med til at øge chancerne for at du bliver synlig i fremhævede uddrag. De fremhævede uddrag er med til at skille dig ud fra mængden.

Når du bruger billeder på din hjemmeside, skal du huske at optimere dem, så de ikke gør siden langsom. Du kan evt. se vores artikel om billede-SEO, hvor du får forklaret, hvad du kan optimere på.

 

Giv brugeren et hurtigt overblik

Hvis du virkelig vil fange, og fastholde, dine læsere, så bør du inkludere et resume eller en anden form for kort opsummering af sidens indhold. Når brugerne lander på din side, vil de færreste bruge tid på at læse hele siden fra ende til anden. Oftest skimmer de blot indholdet, og finder de det interessant, vil de læse det. Du kan derfor med fordel give dine kunder et lille resumé eller opsummering af din sides indhold, som det først øverst på siden. Når dine brugere ser, hvad din side omhandler, samt evt. læringspointer, vil de blive interesserede i at læse videre. Det giver dig pluspoint hos både læseren og hos Google, fordi du formår at vække deres interesse og give dem godt indhold.

Hvis du vil have endnu mere ud af dit resume eller opsummering, kan du med fordel lave det som en liste med bulletpoints. En liste giver et hurtigt og overskueligt overblik til læseren, og det er dermed meget nemmere at se, om artiklen er det, læseren søger.

Tjek om dit indhold ser rigtigt ud

Når du har optimeret dit indhold, så det også er mobilvenligt sammen med resten af din hjemmeside, bør du for en sikkerhedsskyld tjekke, hvordan det ser ud. På den måde sikrer du dig, at alt er som det skal være. Bruger du et CMS system, kan du i de fleste tilfælde vælge, hvilken visning du vil se, når du er inde i din editor. Vælg mobilvisning for at se, hvordan dine afsnit og billeder ser ud på den lille skærm. Alternativt kan du vælge at bruge din browser. Her tilgår du hjemmesiden fra desktop, højreklikker og vælger ”inspect” (”undersøg”). Her kan du så skifte imellem visning på mobil eller dekstop. Sidste mulighed er selvfølgelig at tilgå hjemmesiden fra en mobil for at se det endelige resultat. Hvis der er noget, der ser uhensigtsmæssigt ud, bør du rykke rundt på dine elementer, forkorte dine afsnit eller på anden vis gøre indholdet mere fordøjeligt for dine læsere.

Konklusion

Mobilvenlighed har været Googles prioritet siden 2016, og derfor er det enormt vigtigt, at din hjemmeside er mobiloptimeret. Selvom du har styr på hastigheden og har et responsivt tema, kan du sagtens risikere, at dit indhold ikke ser ordentligt ud på mobilen. For ikke at miste læsere eller kunder, bør du optimere dine tekster ud fra ovenstående tips, så du sikrer dig en nem og mobilvenlig læsning af dit indhold.

Er du alligevel lidt i tvivl om, hvordan du bedst får optimeret dit indhold, så du ikke mister kunder, er du velkommen til at ringe til os på telefon  70 13 63 23, eller skrive via nedenstående kontaktformular. Vi hjælper rigtig gerne med at få styr på mobilvenligheden.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen