Sådan opbygger du en stærkere relation til dine kunder

, Det kræver sit at få kunder i butikken. Det kræver endnu mere at fastholde og opbygge tætte relationer til dine dem. Uanset om du sælger B2B eller B2C.

Hvis du ønsker at styrke dit brand, opnå flere salg og i det hele taget få flere glade kunder, skal du begynde at arbejde med dine relationer.
Hvis du formår at opbygge og fastholde din relation til dine kunder, vil du opleve, at de kan blive dine ambassadører og nemt kan anbefale dig videre til andre potentielle kunder.

Læs med her, hvor du bliver klogere på, hvordan du får opbygget et tættere forhold til dine kunder, så de får lyst til at vende tilbage til dig, og samtidig anbefale dig til andre.

Artiklen behandler følgende emner:

  1. Kommunikation
    1. Når kunden har foretaget et køb
    2. Når kunden har en klage/er utilfreds
    3. Efter et køb
  2. Brug live chat så vidt muligt
  3. Overrask dine kunder positivt
  4. Beløn dine kunder
  5. Connect med dine kunder
  6. Glade kunder fører til nye kunder

Kommunikation

Nøglen til ethvert godt forhold er kommunikation. Uden den, kan du ikke vide, hvad dine kunders behov er, hvordan du bliver bedre osv. Derfor er det første step at kommunikere med dem på forskellige tidspunkter i kunderejsen.

Når kunden har foretaget et køb

Tag kontakt til kunden, telefonisk eller via mail, og fortæl dem, hvor glad du er for, at de netop har valgt at lave en handel hos dig. Selvom det måske virker overkill at ringe personligt til en kunde for at takke for ordren, så kan denne lille ting betyde, at kunden rent faktisk kommer igen.

Når kunden har en klage/er utilfreds

Et andet tidspunkt der er godt at række ud til kunden på, er når denne har en klage eller er utilfreds med din service/dit produkt. Her handler det i høj grad om Reputation Management, hvor du sørger for at tage hånd om utilfredsheden. Ved at kontakte kunden vedr. klagen, udviser du, at du er lydhør over for kundens utilfredshed. Du er desuden villig til at gøre alt, hvad du kan for, at kunden bliver tilfreds.

Efter et køb

Når kunden har haft købt et produkt eller en serviceydelse, så vær ikke bleg for at tage telefonen og give dem et kald. Fortæl dem, at du vil sætte stor pris på, hvad de har at sige om dit produkt, så du kan benytte denne feedback og evt. konstruktive kritik til at forbedre din service og dit brand.

Hvis det bliver for omstændigt at ringe ud, særligt hvis du er B2C, så kan en mail også sagtens bruges. Husk dog på at gøre e-mailen personlig, så kunden ikke bare føler sig som et nummer i rækken der skal give feedback.

Når kunden har afgivet feedback, bør du en sidste gang tage kontakt til dem for at fortælle dem, at du sætter pris på deres feedback. Fortæl dem, at deres feedback kan være med til at forbedre dit produkt, og gøre produktet endnu bedre.

Brug live chat så vidt muligt

Rigtig mange virksomheder har en chatfunktion på deres hjemmeside, som dukker op med det samme, eller kort tid efter, en besøgende er landet på en side. Disse chats spørger ofte ind til, om de kan hjælpe med noget. Selvom funktionen i sig selv er uundværlig for din virksomhed, er det som oftest en såkaldt chatbot, der sidder og skriver til dig, og altså ikke en rigtig person. I mange tilfælde er dette ikke den bedste løsning – i hvert fald ikke hvis du spørger kunderne. Her mener 73 % nemlig, at live chats, hvor du chatter med rigtige personer, er meget bedre end chatbots. Det skyldes formentlig, at kunden med en live chat kan få et uddybende svar med det samme af en medarbejder i virksomheden. En chatbot giver ikke samme mulighed for dette. Derudover er live chats bedre, hvis du virkelig gerne vil øge autoriteten i din virksomhed og vise, at du er der for dine kunder. Det kræver selvfølgelig, at du har plads i budgettet til det.

Overrask dine kunder positivt

De fleste kan godt lide at blive positivt overrasket. Særligt, hvis det er over noget, de slet ikke forventer kan/vil ske. Derfor kan du med fordel også overraske dine kunder positivt ved eks. at levere deres produkt/ydelse hurtigere end aftalt/forventet. Du kan også være særlig hurtig til at besvare henvendelser fra kunden, selvom du måske har fortalt, at der kan gå op til et vist antal timer/dage. På den måde bliver kunden glædeligt overrasket over, at du er hurtigere end forventet og det giver plus på kontoen.

Beløn dine kunder

Loyale og trofaste kunder skal belønnes. Det er jo deres skyld, at du får solgt dine produkter. Derfor kan du også godt gøre noget for at forkæle og/eller belønne dem, for at sætte pris på dem. Belønningen afhænger selvfølgelig af, hvilken virksomhed du driver. Du kan vælge at belønne med bl.a. rabatter, tilpassede tilbud, loyalitetsprogram, pointoptjening eller lign. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan du kan takke dine kunder for, at de er hos dig.

Connect med dine kunder

Mange virksomheder benytter sig ikke af muligheden for at være forbundet med sine kunder på deres social medie profiler, som eks. på LinkedIn. Det er brandærgerligt, fordi dine kunder på LinkedIn bliver eksponeret for alt det, du publicerer vedr. marketing, salg eller lign. Det kan føre til, at de ser dig som en ekspert. Derudover har du mulighed for at kommunikere med dine kunder på et mere personligt niveau. Se det derfor som en genial mulighed for dig at opbygge endnu tættere relationer, som måske endda kan fortsætte ud i fremtiden.

 

Glade kunder fører til nye kunder

Glade og loyale kunder er vejen frem mod en øget omsætning og flere nye kunder. Men at skabe tætte relationer til sine kunder kræver, at du er opmærksom på kunden og dennes behov.

Vejen til det gode forhold til dine kunder ligger bl.a. i at have en god og konsekvent kommunikation med kunden. Hvis du sørger for at tage kontakt til kunden på de vigtigste tidspunkter, vil de føle sig værdsat, fordi du tager dig tid til dem. Med tiden vil de komme igen, fordi de har fået en god service hos dig. De vil desuden fortælle andre om din virksomhed. Det er alt sammen med til at udvide din virksomhed.

Hvis du ønsker hjælp eller sparring til, hvordan du bedst tager hånd om dine kunder, er du velkommen til at ringe til os på tlf. 70 13 63 23 eller skrive til os via nedenstående kontaktformular.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen