Derfor er UX så vigtigt

UX er vigtigt!

For ganske kort tid siden, skrev jeg om, hvordan søgemaskineoptimering (SEO) og user experience (UX) går hånd-i-hånd. Men UX er ikke kun vigtigt i forbindelse med SEO. Faktisk kan du forvente, at UX er et emne, der får langt større fokus i de kommende år.

Hvilket førstehåndsindtryk giver du?

Du kender det selv, når du møder nye mennesker. På ganske få sekunder har du allerede dannet dig et indtryk eller en mening om personen. Du har altså allerede inden for få sekunder dannet dig en idé om, hvorvidt du vil tale med denne person, eller om denne person kan bidrage til noget i dit netværk.

Det samme gør sig gældende, når du får nye besøgende på din hjemmeside. En undersøgelse viste, at 94% af det førstehåndsindtryk, som nye besøgende får, er designrelateret. Ydermere bliver din hjemmesides troværdighed vurderet ud fra den overordnede æstetik.

Førstehåndsindtrykket er altså vigtigt, hvis du vil holde på nye besøgende. Hvis nye besøgende på din hjemmeside får et dårligt førstehåndsindtryk, når de altså aldrig at vurdere selve brugeroplevelsen.

Du får med andre ord kun få sekunder til at lokke dine besøgende til at klikke sig rundt på din hjemmeside. Derfor skal dit webdesign selvfølgelig være nutidigt og tiltalende for din målgruppe. Hertil kommer selve UX – altså brugeroplevelsen.

Hvad skaber en god brugeroplevelse?

God brugeroplevelse

En god brugeroplevelse er en kombination af mange forskellige ting. Det omfatter blandt andet usability (brugervenlighed), funktionaliteter og user interface (UI). UX er altså meget bredt defineret, men det er dét, der er med til at afgøre, om dine besøgende også konverterer.

Mange forveksler usability og UX, fordi det grundlæggende kan siges, at begge dele handler om oplevelsen med en hjemmeside eller et produkt. Usability er dog begrænset til, hvordan hjemmesiden eller produktet fungerer. Usability handler derfor om, at gøre det let for den besøgende, at gøre navigationen så intuitiv som muligt. Du skal altså sørge for, at dine besøgende ikke kan tænke for meget, når det kommer til at klikke sig videre på din hjemmeside.

Når din hjemmeside skaber en god brugeroplevelse (UX) for dine besøgende, kan du altså få et forspring i forhold til dine konkurrenter. Ifølge WebpageFX vil UX være det vigtigste i kundernes beslutningsproces. Forbrugerne handler med andre ord der, hvor de får den bedste oplevelse – også selvom det måske er dyrere end hos konkurrenterne.

Hvilken betydning har UX for dig?

Det kan godt betale sig for dig, at investere i at optimere din UX. Derfor vil du også høre om flere og flere virksomheder, der gennemfører brugertests af deres hjemmesider det kommende år eller to.

Lavere bounce rate

Når din hjemmeside har en god UX, vil du opleve, at bounce raten falder. Dette er en naturlig følge af, at din hjemmeside er blevet lettere at navigere rundt på – og at du måske lokker dine besøgende til at klikke på et link eller en knap.

For at få en lavere bounce rate, handler det derfor også i høj grad om at konverteringsoptimere din hjemmeside!

Sørg for at have en gennemskuelig menustruktur.

Sørg for at have tydelige call-to-actions (CTA).

Sørg for at have interessant indhold, der skaber merværdi, og som giver værdi for dine besøgende. Det kan være guides, tydelig tilmeldingsformular til nyhedsbrev (og hvad den besøgende får ud af at tilmelde sig), tydelig angivelse af tilbud og meget mere.

Større krav til indlæsningshastighed

For at dine besøgende skal få lyst til at klikke sig videre, er det derfor vigtigt, at hjemmesiden indlæses hurtigt. Derfor skal billeder og videoer også indlæses hurtigere. I takt med at vi får hurtigere og hurtigere internet, bliver vores tålmodighed også dårligere.

Bare tænk 10-15 år tilbage: Der var det ikke unormalt, at en hjemmeside var flere sekunder om at loade, og vi ventede også gerne på at næste side loadede, når vi klikkede os videre. I dag forlader vi siden, hvis den ikke loades inden for max 1-2 sekunder.

Ifølge invisionapp.com går langsomt loadende hjemmesider glip af op imod 14,5 milliarder kroner i omsætning hvert år. Dette understreger blot vigtigheden i at have en god indlæsningshastighed.

Design din hjemmeside direkte til din målgruppe

Som jeg var inde på lidt tidligere, så er 94% af alle førstehåndsindtryk designbaseret, når nye besøgende lander på din hjemmeside. Det er selvfølgelig forudsat, at din hjemmeside loader hurtigt, ellers er den besøgende forsvundet igen inden han eller hun har set hele designet.

Når du designer din hjemmeside, er det altså vigtigt, at du designer den specifikt til din målgruppe. Hjemmesiden skal selvfølgelig også fremstå moderne og up-to-date. Når din hjemmeside er det, skaber den også en større troværdighed blandt dine besøgende.

Det kender du helt sikkert også selv. Du er med garanti stødt på en hjemmeside, der lignede noget fra 1990’erne. Havde du lyst til at handle der? Eller forlod du hjemmesiden igen med det samme?

Hvad der er godt hjemmeside design afhænger af, hvem din målgruppe er. Husk på, at det jo trods alt er dem, du gerne vil have til at konvertere. Design derfor din hjemmeside efter, hvem din primære målgruppe er. Hvis du er i tvivl, så spørg dem! Vi vil alle gerne dele vores mening, hvis vi bliver spurgt – udnyt det!

Mobiloptimér, mobiloptimér, mobiloptimér!

Jeg kan ikke sige det nok gange: Sørg nu for, at din hjemmeside er mobiloptimeret! Det betyder ikke, at du skal have en mobilhjemmeside (fx m.domæne.dk) og en ’almindelig’ hjemmeside til computervisninger (domæne.dk).

Du kommer rigtig langt med et responsivt webdesign. Altså når din hjemmeside tilpasser sig den skærm, hvor den bliver vist.

I dag kan det ikke betale sig ikke at have en mobiloptimeret hjemmeside – heller ikke selvom du sælger udelukkende B2B. Der er selvfølgelig en større sandsynlighed for, at dine B2B-besøgende sidder ved en computer, når de besøger din hjemmeside. De kan dog også af og til være på farten, når de har behov for at finde noget på din hjemmeside, og så bruger de jo telefonen til deres søgning.

Kig bare din egen besøgsstatistik. Selvom du kun sælger B2B, er der så ikke stadig besøgende fra telefoner?

Sælger du B2C går du glip af en stor omsætning, hvis du ikke har en mobiloptimeret hjemmeside.

Skaber du en god brugeroplevelse?

Brugervenlig hjemmeside

Efter at have læst ovenstående tænker du så, at det måske er tid til, at du skal optimere din hjemmeside? Ofte er fokus på at skabe en flot hjemmeside med mange forskellige funktionaliteter, fordi man gerne vil vise, at man kan det hele. Men er det også vigtigt for målgruppen?

For meget overflødig information eller funktioner vil blot være med til at fjerne den besøgendes opmærksomhed fra det, du gerne vil have ham eller hende til at gøre. Giver du den besøgende for mange muligheder, bliver det også svært for den besøgende at træffe en beslutning.

Det kender du nok også selv fra andre situationer, eksempelvis fra restauranten, hvis menukort rummer mere end 20 forskellige hovedretter. Bliver det lettere for dig at vælge, hvad du gerne vil have? Nej, vel? Sådan er det også, når dine besøgende på din hjemmeside får alt for mange muligheder at vælge mellem. Det bliver sværere at træffe en beslutning, og du risikerer i stedet, at den besøgende forlader din hjemmeside igen – uden at have konverteret på den ene eller den anden måde.

Overvej derfor, hvordan du skaber den bedste oplevelse for dine besøgende. Hvad er de interesseret i, når de besøger din hjemmeside? Tjener dine forskellige funktionaliteter et formål, eller ville din hjemmeside også kunne fungere uden?

Du får kun ÉN chance

Jeg nævnte det tidligere, men du får den lige igen: du har kun få sekunder til at skabe et godt førstehåndsindtryk. Gør du ikke det, forlader dine besøgende din hjemmeside igen – og sandsynligheden for, at de kommer tilbage, er lav.

Faktisk vil 88% af online forbrugere sjældent vende tilbage til en hjemmeside, hvor de har haft en dårlig oplevelse. Tør du løbe den risiko?

Opsummering

UX er et emne, der kommer til at fylde mere og mere, når det gælder virksomheders hjemmesider. På sigt vil forbrugere basere deres købsbeslutning ud fra deres samlede oplevelse på hjemmesiden. Produktets eller servicens pris vil spille en mindre rolle.

UX er en overskrift, der rummer forskellige elementer:

  • Usability
  • Funktionaliteter
  • User Interface

Det handler altså om den samlede oplevelse på hjemmesiden. For at optimere den samlede brugeroplevelse på din hjemmeside, skal du derfor indtænke både:

  • CTA
  • Indlæsningshastighed
  • Design
  • Mobiloptimering

Derudover skal du sørge for, at siden ikke rummer en masse overflødigt indhold og funktioner. Inddrag kun det, der skaber værdi og er relevant for din målgruppe.

 

Har du brug for hjælp til at skabe en bedre brugeroplevelse på din hjemmeside? Så kontakt os via kontaktformularen herunder. Så kontakter vi dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Dorte Haastrup

Dorte har en kandidat i IT og kommunikation fra Aarhus Universitet, og den ekspertise bruger hun blandt andet på webdesign for vores kunder samt rådgivning, undervisning og afholdelse af workshops i databaseret markedsføring og remarketing på Facebook.
Dorte Haastrup
0 replies

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *