Derfor skal du tilføje sociale knapper til din hjemmeside
Hvordan finder dine besøgende og potentielle kunder frem til dig på de sociale medier?
Måske søger de efter dig på Google. Eller måske falder de tilfældigt over dig på Facebook. Men hvis du vil gøre det lettere for dine kunder at finde frem til dig helt bevidst, så skal du også vise dem, at du er tilstede på de forskellige medier.
Og hvordan gør du så det?
Med social media ikoner/knapper på din hjemmeside. Når du fremhæver, hvor din virksomhed er til stede, gør du det nemt for dine besøgende at tage kontakt til dig. Faktisk er der flere gode grunde til, hvorfor du bør tilføje og benytte dig af social media knapper. Og dem får du her.
Øget brandkendskab
Enhver virksomhed vil gerne styrke kendskabet til deres brand, både gennem hjemmesiden, men i høj grad også gennem de sociale medier. Derfor er det en klar fordel, hvis du vælger at anvende social media knapper på din hjemmeside. Ved at tilføje disse knapper, gør du det nemt for dine besøgende at finde frem til dig på andre kanaler end på hjemmesiden. Samtidig giver du dine besøgende mulighed for at dele dit unikke og interessant indhold med deres venner. Når de deler det, vil flere af deres venner blive gjort opmærksom på, at du eksisterer. Dermed har du øget sandsynligheden for, at flere af dem besøger din hjemmeside.
Når du er til stede på de sociale medier øger du brandkendskabet til din virksomhed. Ved at inkorporere de sociale medier på din hjemmeside, vil du således få dine besøgende til at engagere sig med dit brand og genkende dig.
Øget sandsynlighed for at indholdet læses mere
Når du vælger at have sociale delingsknapper på din hjemmeside, gør du det nemt for dine besøgende at dele indholdet med deres venner og familie. Samtidig øger du også sandsynligheden for, at indholdet deles med andre og dermed også, at indholdet bliver set og læst af andre end dem der normalvis ser med på din hjemmeside.
SEO-fordele
Hvis du gerne vil findes på en af de første pladser i de organiske søgeresultater, er det vigtigt, du tænker SEO ind i og på din hjemmeside. Her kan knapper til de sociale medier også spille en væsentlig rolle. Ikke fordi knappen i sig selv giver SEO værdi, men fordi det kan have SEO værdi, hvis dine kunder eller besøgende vælger at dele dit indhold på andre kanaler.
Social proof
Når du med tiden får opbygget en hel del følgere og delinger af dit indhold, kan du også vælge at ”reklamere” for det på hjemmesiden. Hvis et af dine blogindlæg er delt flere hundrede gange, kan du indsætte et tal på, hvor mange der har delt det. Det signalerer social proof og kan øge din chance for at få flere følgere. Folk vil gerne følge virksomheder, som andre også følger. Hvis dine potentielle kunder ser, at indholdet er delt, må det jo være godt indhold. Og dermed vil de også være en del af det og læse indholdet.
Hvor skal du indsætte sociale delingsknapper?
Selvom en social delingsknap er meget nem at plotte ind på samtlige sider af hjemmeside, skal du stadig være bevidst om, hvor den placeres. Knappen skal ikke tage fokus fra vigtigt indhold eller muligheden for at shoppe varer, hvis du har en webshop.
Alt efter, hvad du gerne vil have, dine besøgende skal dele, kræver knapperne en bestemt plads. Det er derfor vigtigt, at du tænker over, hvor du placerer knapperne. Placerer du dem nederst efter et blogindlæg, skal dine besøgende scrolle helt ned, hvilket de kun gør, hvis de vil læse en opsummering eller rent faktisk har læst artiklen. Hvis du placerer dem øverst, er der risiko for, at de ikke bliver set. Det mest ideelle sted at placere dine delingsknapper vil dog være ”above the fold”. Altså på det sted som er synligt for en besøgende, uden at de skal scrolle længere ned på siden. På den måde kan du nemt vise, at de har mulighed for at dele indholdet, såfremt de finder det interessant.
Hvilke delingsnapper skal du have med?
Det er ikke uden betydning, hvilke knapper du putter ind på din hjemmeside. For mange ikoner på hjemmesiden er uoverskueligt, og gør det ikke nemmere for dine besøgende at dele indholdet. Derudover skal du også sørge for kun at indsætte de knapper til de medier, du rent faktisk benytter. Hvis du, eller din målgruppe, ikke er på LinkedIn eller Facebook, så er der ingen grund til at have disse ikoner stående på hjemmesiden. Husk ligeledes at have en mulighed for, at de besøgende kan dele indholdet via mail, skulle det ske, at de ikke bruger nogle af de tilgængelige sociale medier.
Ingen sociale delingsknapper uden godt indhold
De sociale medier er et vigtigt element i enhver virksomheds markedsføringsindsats. Derfor er det også vigtigt, at du som virksomhed viser dine kunder og besøgende, at du er til stede på disse medier. Det gør du bl.a. ved at inkorporere knapper og links til dine sociale medier på din hjemmeside. Når du viser dine besøgende, at de har mulighed for at finde dig på de sociale medier og samtidig kan dele dit unikke indhold, øger du kendskabet til dit brand. Samtidig vil du også kunne drage SEO-mæssige fordele af dem, ligeså vel, som du formentlig vil få flere kunder, fordi flere bliver opmærksomme på dig.
Men for at du for alvor kan drage fordel af at have disse knapper på din hjemmeside, bør du også tænke over, om du er værd at følge på de forskellige medier. Det betyder, at du skal lave unikt indhold der er værd at læse både på de sociale medier. Har du ikke det, er der ikke nogen der gider bruge tid på at følge dig. For hvad får de ud af det?
Har du svært ved selv at lave unikt indhold, eller at finde ud af, hvad din målgruppe responderer på, kan vi hos OnlineSynlighed.dk sagtens hjælpe dig. Ring til os på tlf. 70 13 63 23 og få en snak om, hvordan vi kan øge og forbedre din virksomheds digitale tilstedeværelse, så du har en grund til at bruge de forskellige sociale delingsknapper på hjemmesiden.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407