Sælg mere via sociale medier

Sælg mere via sociale medier

Sælg mere via sociale medierOnline synlighed handler i dag om meget mere end “gammeldags” søgemaskineoptimering og PPC-annoncer. Det sociale, eksemplificeret i medier som Facebook, Twitter og i stigende grad Google Plus – betyder mere og mere, og din investering i de sociale medier og kan komme mange gange igen.

Du har flere muligheder for at hive flere salg igennem ved at bruge de sociale medier aktivt:

Først og fremmest kan du få flere besøgende. Får du et “Like” på din webshop, kan vennerne til den person, der har liket dig, se det. Og så kan de besøge dig. Bare det at skaffe organiske likes kan sagtens skaffe adskillige salg om måneden selv for en mindre webshop.

Der er også store muligheder at overveje i forhold til søgemaskineoptimering. Søgemaskiner som Google vil gerne vise det mest relevante resultat, og for at bestemme dette, er Google begyndt at medtage de sociale signaler i højere og højere grad i deres algoritme. Et “Like” på Facebook, et tweet eller et +1 på Google Plus kan have lidt af den samme effekt, der ellers tidligere var isoleret til et link. Ved aktivt at benytte de sociale medier, kan du få højere placeringer på Google.

Facebook og Twitter (og senere helt sikkert også Google Plus) giver også forskellige muligheder i forhold til annoncering. På Facebook har du mulighed for at købe annoncer i PPC-form (Price Per Click) lig de, du kender fra Google og deres AdWords-system, og du kan betale dig til, at flere ser dine opdateringer fra både din firmaside og din egen personlige profil. På Twitter kan du få promoveret dine tweets. Og på Google Plus vil Googles egne annoncer med al sandsynlighed blive implementeret. Disse annoncer kan også være vejen frem til besøgende og salg.

I det hele taget har du som webshop-ejer meget at vinde på ved at tage de sociale medier til dig allerede i går.

Indhold, der er værd at dele

Vejen til succes med de sociale medier er ikke ligetil, men der er heldigvis mange ting, man kan forsøge sig med. Nogle webshops yder fx en mindre procentrabat, hvis køberen “Liker” på Facebook, mens andre forsøger at skabe indhold, der er så godt, at brugerne slet ikke kan lade være med at dele det på sine foretrukne sociale medier.

Et flot eksempel på det sidste er energidrikken Red Bull, der laver actionvideoer, folk deler som vilde. Et mere lavpraktisk og dansk eksempel er en lingerishop, der har fået tusindvis af likes fra danske mænd ved at opdatere om nyt lingeri og lave guides henvendt til mænd, der ikke ved, hvordan de køber lingeri til deres kærester. Initiativer, der har givet de nævnte en fordel i søgemaskinerne og skaffet dem flere salg.

OnlineSynlighed.dk kan hjælpe med at lave og udføre en strategi for de sociale medier. Det klare formål er at skaffe flere salg. Hvis vi får 100 salg med 500 “likes”, vil vi hellere have dette end 50 salg med 800 “likes”. Ud fra den devise kan OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at vende de sociale medier til din fordel!

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
John Nielsen