LinkedIn fortjener plads på dit PPC-budget

Derfor fortjener LinkedIn en plads på dit PPC-budget

LinkedIn fortjener plads på dit PPC-budgetDu bruger sikkert penge på Google AdWords lige nu. Måske har du også gang i Facebook-annoncering, Bing og endog Twitter.

Men har du prøvet kræfter med LinkedIn endnu?

LinkedIn er på ingen måde en ny annoncekanal – men det er en kanal, som de færreste danske virksomheder endnu har gang i. Måske skyldes det at indgangsbarrieren er lidt højere, ligesom det måske kan skyldes, at vi blot bruger mere tid på Facebook. Du hører mere til det hippe Facebook, Instagram og Snapchat i de danske medier end ”tørre” LinkedIn.

Især hvis du sælger til B2B kan LinkedIn dog være interessant at kigge på – også selvom det ikke er lige så ”cool” som de andre netværk.

Mulighed for præcis segmentering

LinkedIn giver dig mulighed for præcis segmentering som Facebooks Power Editor – på nogle fronter endda endnu mere præcis.

I modsætning til Facebook har du fx mulighed for at segmentere på basis af de grupper, brugerne af LinkedIn har meldt sig ind i – og LinkedIn har mere data ud fra brugernes jobtitler, så det er et endnu stærkere segmenteringsværktøj end på Facebook.

Brugerne på LinkedIn har et stort incitament til at udfylde al data om deres jobfunktioner, deres tidligere arbejdsgivere, deres kompetencer og lignende. Det er jo et professionelt netværk, hvor de skal sælge sig selv.

Al denne data kan du som virksomhed bruge under din målretning. Des mere præcis målretning du har mulighed for at lave, des højere et afkast har du mulighed for at få af din markedsføringsinvestering.

Mange af felterne er det ligeledes muligt at udfylde på Facebook – det sker blot ikke i praksis, da vi er tilbageholdende med at give for mange informationer til Facebook. Vi har ikke incitament til at oplyse vores professionelle oplysninger.

Dyrere annoncering end Facebook

LinkedIn sidder på en professionel målgruppe – det vil sige en målgruppe, der har penge mellem hænderne og har mulighed for at bruge dem.

Og det er det amerikanske netværk også opmærksomme på.

Derfor er annoncering relativt også dyrere end på Facebook. Hvor en udmærket opsat annonce på Facebook koster mellem 30 kroner og 60 kroner per tusinde visninger i nyheds-flowet koster den samme annonce knap det dobbelte på LinkedIn.

Ikke et problem, hvis du sælger varer til professionelle, hvor en enkelt konvertering kan være mange penge værd – men det gør LinkedIn som annoncekanal til en dårlig forretning, hvis du sælger billige varer til private med en lav avance.

LinkedIn har ydermere en krav til minimumsforbrug på flere hundrede kroner – det er også med til at gøre kanalen lidt dyrere end fx Facebook. Et par hundrede kroner bør dog ikke være det der ødelægger dit marketing-budget i sidste ende; og da især ikke, hvis du får 2 kroner hver gang du smider en enkelt krone ind i LinkedIn.

Brug sponsorerede opdateringer

På LinkedIn har du mulighed for at lave sponsorerede opdateringer – lidt ligesom de opdateringer, du kender fra news feed på Facebook.

I stil med Facebook er det også de mest effektive annoncer, du har mulighed for at lave.

Annoncering i højre side (som du kan lave såvel på Facebook som LinkedIn) er generelt ineffektiv. Vi er ”blinde” over for reklameblokken i højre side.

Til gengæld scroller vi gennem de almindelige opdateringer fra vores netværk og virksomheder vi følger – og her ser vi så også de sponsorerede opdateringer, der rammer os.

Du har mulighed for enten at sponsorere en opdatering, du allerede har lavet på din LinkedIn-side og som er røget ud organisk – ligesom du har mulighed for at oprette en annonce, der ikke bliver skudt ud til de der følger din virksomhed som en almindelig (organisk) opdatering.

Du har ikke mulighed for at oprette annoncer med din private profil som afsender – du har dog mulighed for at lave en virksomhedsside for dig selv som privat person og derved ultimativt ende som afsender alligevel.

Du har også mulighed for at splitteste dine annoncer mod hinanden med LinkedIn – som du kender det fx fra AdWords.

Remarketing er ikke en mulighed på LinkedIn

På Facebook er det muligt at lave remarketing. Her annoncerer du mod de brugere, der en gang har været inde på sin side og derved allerede kender til dig.

Derfor er ROI’en på denne type af annoncering også høj.

Det er ligeledes en mulighed på Google AdWords, ligesom det er en mulighed, hvis du annoncerer på Twitter.

Det er dog desværre ikke en mulighed for så vidt angår dine LinkedIn-annoncer. Her har du alene mulighed for at annoncere ud fra de segmenteringsmuligheder, du får vist under oprettelse af dine annoncer.

Skab leads i din virksomhed med LinkedIn-annoncering

I OnlineSynlighed.dks erfaring kan LinkedIn især fungere godt, hvis du har behov for kundeemner.

Det er sværere at skabe direkte slag på et professionelt netværk – især fordi de produkter du annoncerer til en så professionel kundekreds sandsynligvis kræver en længere beslutningsproces.

Retter du i stedet din annoncering mod landingssider, hvor formålet er at ”lokke” telefonnummer, e-mailadresse og et navn ud af den besøgende vil du opleve større succes med annoncerne.

Herefter har du mulighed for at ringe kunden op – eller sætte salgsafdelingen til det.

Husk i den forbindelse at optimere dine landingssider, således eneste formål med siden er at få brugeren til at afgive sine kontaktinformationer – beder du på samme side brugeren om at tilmelde sin e-mail adresse til et nyhedsbrev, like jeres virksomhed på Facebook og i øvrigt købe en vare mindsker du sandsynligheden for konvertering i det hele taget.

Få hjælp til LinkedIn-annoncering

Vi hjælper i OnlineSynlighed.dk flere af vores kunder – de, der sælger varer B2B – med LinkedIn-annoncering allerede.

Sælger du lidt dyrere varer, hvor beslutningsprocessen tager mere end et par minutter, kan LinkedIn være et spændende medie for dig at annoncere på.

Er det tilfældet er du velkommen til at tage kontakt til os på telefonnummer 70 13 63 23 og e-mail mail@onlinesynlighed.dk. Vi kan tage en uforpligtende snak om mulighederne med LinkedIn-annoncering samt anden PPC-annoncering på de sociale medier, vi har tilgængelige – herunder især Facebook udover LinkedIn.

John Nielsen