LinkedIn redesignes


Det professionelle sociale medie LinkedIn har været i gang med en stor opdatering af hele deres design. Redesignet har været bredt diskuteret, og mange mener, at det nye design minder rigtig meget om Facebooks design. Det er da også tydeligt at se, at de to medier minder om hinanden i deres opbygning.

Selvom redesignet for mange minder om Facebook, så er det måske en god ting. Mange har givet udtryk for, at de synes, at det gamle LinkedIn design var forvirrende og svært at finde rundt i. LinkedIn forklarer også selv ifølge Wired, at begge medier er sociale medier, og derfor vil interaktioner på disse medier også være de samme. Derfor minder medierne også om hinanden.

Facebook er også blevet den platform, der sætter standarden for, hvordan et socialt medie skal udformes. Brugerne er blevet vant til den standard, som Facebook har sat. Derfor vil brugerne også forvente, at andre sociale medier minder om Facebook – det vil gøre det andet sociale medie (her LinkedIn) langt mere brugervenligt og intuitivt.

Det skal være enkelt at bruge LinkedIn

Med det nye design har LinkedIn skabt en større sammenhæng mellem browser-versionen og appen. Redesignet af browser-versionen bygger derfor på appens design, som blev udrullet i december 2015. LinkedIns brugere anvender i høj grad en kombination af computer og telefon, når de anvender mediet. Derfor har det været særligt vigtigt for LinkedIn at få disse to versioner til at stemme overens med hinanden.

Med det nye design vil LinkedIn gøre det meget mere simpelt at anvende det sociale medie. Som bruger bliver du derfor mødt af en ny menulinje, der indeholder punkterne Hjem, Mit netværk, Jobs, Beskeder, Notifikationer, Din profil-side samt et søgefelt:

I menuen er der desuden et punkt, der hedder Mere. Her kan du finde LinkedIn Learning, Grupper, Slideshare m.m. Det er også her, at du let kan lave et jobopslag.

Udfordringer ved det nye design

Selvom det er meningen at det nye design skal være simpelt og let at navigere rundt i, så er designet måske også blevet for simpelt. Nogle informationer i profilvisningerne er gemt væk under en ”Se mere”-knap. Dette gælder blandt andet for kurser, sprog, projekter og certificeringer – altså alt det, som er samlet under ”Accomplishments”:

Derudover bliver mange af dine Skills gemt væk. I det nye design bliver der kun vist tre af dine skills – og så er billederne af dine endorsers også fjernet. Generelt gælder det, at meget information er gemt væk under ”Se mere”-knapper, så din profil ikke fremtoner så fyldestgørende.

Lettere kommunikation

Med det nye design er det lettere at kommunikere med hinanden. Også her slægter LinkedIn Facebook på, da du nu har mulighed for at holde en samtale (chat) i gang, selvom du klikker dig videre rundt på andre sider. LinkedIn har nemlig adopteret en chatfunktion, som fungerer ligesom Facebook Messenger, hvor et lille vindue med samtalen popper op i nederste højre hjørne. Dermed vil kommunikationen på mediet ikke længere være baseret på e-mails.

Konklusion

Det nye design bliver mødt af meget forskellige meninger. For LinkedIn har det grundlæggende handlet om, at gøre siden langt mere simpel og lige til. De har derfor ryddet op i designet og gjort det mere intuitivt for brugeren.

I det gamle design var der mange brugere, der ikke rigtig vidste, hvordan de skulle bruge korrekt. Dette har LinkedIn gjort op med og gjort det tydeligt for brugeren, hvad og hvor de forskellige funktioner er. Med alle ændringerne er forhåbningen, at LinkedIn bliver et socialt medie, hvor brugerne oftere opdaterer deres profiler m.m. Med andre ord: At LinkedIn bliver mere populært at anvende blandt brugerne.

John Nielsen